De kallar honom Supersnuten: Jan Olsson, ett polisliv

Johansson, Peter

| 2022

"mycket välskriven och ger en synnerligen intressant bild av ett förflutet Sverige. (...) Det är intressant och välberättat hela tiden. Fantaster av true crime har mycket att hämta här." BTJ, Daniel GustavssonKriminalkommissarien Jan Olsson har arbetat med alla de brott som satt djupast spår i den svenska samtiden: Palmemordet. Norrmalmstorgsdramat. Jakten på Lasermannen. Militärligans rånturné. Styckmordet på Catrine da Costa. Som brottsplatsundersökare har Jan Olsson en unik förmåga att avskärma kaoset runtom och koncentrera sig på fallets kärna. Och han vågar gå emot strömmen. Under många år var han en av få inom polisen som ifrågasatte morddomarna mot Thomas Quick, och efter sin pensionering hjälpte han oskyldigt livstidsdömde Kaj Linna att få resning. 86 år gammal arbetar han fortfarande deltid som utredare.   PETER H JOHANSSONS bok om Jan Olsson suger in läsaren som...

2023-02-16

Det här var en mycket spännande och intressant bok! Peter H Johansson har på ett mycket fängslande sätt skildrat kriminalkommissarie Jan Olssons arbete inom polisen.

Jan eller supersnuten som han kallats har arbetat med alla de brott som satt djupa spår i vårt samhälle: Mordet på Olof Palme, Norrmalmstorgsdramat, jakten på Lasermannen och Militärligans rånturné. Ännu idag, 86 år gammal arbetar Jan deltid som utredare.

Det är intressant att få en inblick i ett polisliv och arbetet som de gör, läsa om Jans tankar och spekulationer. Gillar att få följa med bakom kulisserna och få läsa om hur man arbetade då och hur arbetet har förändrats.

Peter har gjort ett kanonjobb med att få boken lika spännande som en spänningsroman. Boken är lätt att läsa och svår att släppa. Tycker om att den är skriven i jag-form, och det märks att det måste ligga många timmars samtal mellan Jan och författaren.

Intressant bok! Rekommenderas varmt.

Kriminalkommissarien Jan Olsson har arbetet med alla de brott som satt djupa spår i Sverige, som bland annat Palmemordet och jakten på Lasermannen. 86 år gammal så arbetar han fortfarande deltid som utredare.

Den här kriminalromanen är verkligen intressant på många sätt. Boken belyser livet som polis, stora krimfall som även jag personligen upplevt genom media och påverkats av, framförallt Palmemordet - då jag exakt kan säga vart jag var när nyheten nådde mig och hur det skrämde mig. Det är en otroligt välskriven och välarbetad bok som också beskriver krimhistoria - jag som läsare fått ta del av utvecklingen kring polisens arbete och metoder från 50-talet och framåt. Boken överraskar mig positivt, den är betydligt mer intressant, underhållande och spännande än vad jag trodde. En riktigt bra bok!

bokstav_ligt

2023-01-21

Låt inte den, i min mening, lite fåniga titeln lura dig. Det här är både underhållande och intressant läsning. Det är möjligt att kommissarie Olsson kallades för supersnuten men för mig blir den fel i sammanhanget.

En berättelse om ett liv som polis som tar oss igenom många av landets mest högprofilierade kriminalfall. Men också det polisiära arbetets utveckling sen 1950-talet. Från patrullerande polis på Stockholms gator, till brottplatsundersökare och utredare. Inblandad i bland annat Palmemordet, Thomas Quick, Norrmalmstorgsdramat, styckmordet på Catrin da Costa, Militärligan, och resningen för Kaj Linna.

Den här typen av böcker, när någon berättar utan att så mycket av händelserna är "dramatiserade" blir ofta lite jobbiga att läsa. Men här trumfar det fascinerade innehållet över den känslan. Spelet bakom kulisserna och framför allt kanske hur polisarbetet utvecklats över tid. Från ensampatrullering där fyllerister fraktades med taxi till arresten till dagens högteknologiska och ibland kanske överarbetade utredningar.