De hängda hundarna

Danmarks mest prisdekorerade soldat någonsin, krigsveteranen Niels Oxen, lever tillsammans med sin hund i en källarlokal i nordvästra Köpenhamn.Han plågas av trauman och hankar sig fram genom att samla tomflaskor och äta matavfall från stormarknader. I hopp om att sluta fred med sina inre demoner flyttar han ut i landets största skog för att slå läger och leva ett enkelt liv.Men drömmen om fred förvandlas till en mardröm. Efter ett nattligt besök på ett medeltida slott i skogen misstänks han plötsligt för att ha dödat slottets herre, en före detta ambassadör och grundare av en inflytelserik orden.Den oortodoxa Margrethe Franck från underrättelsetjänsten får i uppdrag att leda utredningen, som snart visar sig bestå av en serie mystiska mord, tydligen bara har en sak gemensamt: Hängda hundar.De hängda hundarna är första delen i Jens Henrik Jensens Oxen-serie. Serien har sålt...

Malin Danielsson

2020-07-11

En modern deckare! Jag sögs in i denna och ville inte sluta läsa. Bra språk och handling. Läs!! 😃

Jan Banan

2019-03-05

Riktigt bra bok om krigsveteranen Niels Oxen, vilken har en del likheter med Lee Childs karaktär Jack Reacher. Denna första bok i serien är riktigt spännande och helt omöjlig att lägga i från sig. Ska med stort nöje fortsätta att läsa denna författare. Dansk dynamit när den är som bäst!

Karin Johansson

2019-03-01

Överraskande bra. Ska börja på del 2 nu, längtar.

2018-08-02

Mycket bra! Intresseväckande huvudperson (nerdekad krigsveteran med tapperhetsmedaljer) och bra story. Läser gärna fler av Jensen!

Ann Simonsson

2017-11-14

Spänning. Stefan Sauk är värd 5⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Välskriven, spännande och mörk!