De hemlösa katterna i Homs

Nour, Eva

Sami växer upp i Homs i Syrien. Hans barndom är trygg, men som vuxen får han alltmer erfara regimens förtryck. Som kartritare i militären blir han mot sin vilja själv delaktig i övergreppen mot civilbefolkningen, samtidigt som demonstrationer börjar äga rum runt om i landet. Samis flickvän Sarah är en av alla som deltar i protesterna. En dag får han ett sms från henne, som bara går att tolka på ett sätt: De skjuter mot oss.De hemlösa katterna i Homs är en varm och skakande roman om revolutionens hopp och krigets fasor, en unik inifrånskildring av en stad i ruiner i efterdyningarna av den arabiska våren. Det är en berättelse om död och lidande, men ännu mer om liv och kärlek.

Eva Pettersson

2019-08-08

De hemlösa katterna i Homs är berättelsen om Sami, en ung man som växer upp i krigets Syrien. Vi får följa honom under barndomens oskuldsfulla dagar, då kriget ännu inte brutit ut, men man ändå kan ana diktaturens hårda kontroll över människors vardag, över tonårstidens förälskelser och busstreck, fram till militärtjänstgöringen och den hårda tillvaro av misär och prickskyttar han tvingas leva i under belägringen av hans hemstad Homs.

En vacker, stark och gripande berättelse om att överleva och leva i skuggan av ett fruktansvärt krig, i en samtid som vi inte får blunda för.

Skakande, gripande & skickligt skriven!