De hängda rävarnas skog

Paasilinna, Arto

| 2000

»En av de bästa romaner jag läst av honom.« - Leif Brundin, Gefle Dagblad Oiva Juntunen är bov till yrket. Efter en smart guldkupp, där hans kumpaner åkte fast, lever han nu ett bekymmerslöst lyxliv. Men när kumpanernas frigivningsdag närmar sig börjar han känna sig orolig. Flerfaldige mördaren Hemmo Siira lär inte bli glad över att ha gått miste om sin andel av guldet. Oiva Juntunen inser att enda lösningen är att fly. Han ger sig ut i den finska ödemarken, som emellertid inte är helt öde. Där finns en alkoholiserad major och en gammal gumma på rymmen undan de sociala myndigheterna. Trots att de tre lever gott tillsammans tycker åtminstone majoren att livet i ödemarken är lite väl ensamt. För att råda bot på det inbjuds några glädjeflickor från Stockholm. Samtidigt har den hämndlystne Hemmo Siira fått upp spåret på Juntunen och kommer allt närmare.

Tommy -

2013-09-21

En trevlig berättelse i sann Paasilinna-anda, där livsöden flätas ihop på ett skickligt sätt.

Abra Kadabra

2013-02-07

Den började bra, men blev lite svag och kändes platt. Mera "tell" än "show", kändes det som. Ojämn prosa och endimensionella karaktärer. De prostituerade förälskade sig i huvudpersonerna, på riktigt? Sen var det deras fel att den där mördaren fann dem, på grund av deras pladder. Nej, vissa ska inte skriva kvinnliga karaktärer.

Anna Renström

2011-03-26

Väskriven och härlig - för många! Otrolig historia :)