De gömda

Phillips, Gin

En adrenalinfylld bladvändarthriller och gripande skildring av moderskap. Ett par gärningsmän med vapen tar sig in i en djurpark, blockerar utgångarna och börjar skjuta folk, för att sedan metodiskt ta sig igenom hela djurparken i jakt på att döda de som fortfarande lever. Joan är på väg mot utgången med sin fyraårige son Lincoln när hon ser kroppar på marken. En man står med ryggen mot dem, med ett vapen i sin hand. Innan han hinner vända sig om tar Joan upp sin son i famnen och springer för sitt liv. Under de följande timmarna gör hon allt som står i hennes makt för att överleva och hålla sig och Lincoln gömda. Joans kunskap om parkens uppbyggnad, de undangömda stigarna och vilka utställningar som är under ombyggnad är det enda som håller dem ett steg undan upptäckt. Men gärningsmännen kommer allt närmare. De gömda är en gripande och intensiv bladvändare som skildrar hur...

2019-03-30

Helt ok, men alldeles för mycket fokus på sonens beteende.

Bokslukerskan 93

2019-01-22

Jag får så många frågor som jag fastnar i under bokens gång. Den känns för snabbt skriven. Min 3, 5 åriga son är inte ens i närheten så mångordig och "pratmogen" och närvarande som 4-åriga sonen i boken. Sedan känns det som att författaren har försökt skriva så mycket som möjligt, med så många ord som möjligt för att fylla ut en bok. Jag tror att idén till boken var bättre i huvudet, innan den skrevs ner på papper, tyvärr.

2018-08-30

Charlotta Jonsson läser strålande och får mig att lyssna på boken till slutet, och som jag ofta tjatar om grundidéer till böcker, så kommer jag upprepa det här. Grundidén till boken är riktigt bra och det hade kunnat bli riktigt spännande, om inte boken känts så hastigt och slarvigt skriven. Sen tyckte jag inte heller om slutet även om jag antar att gärningsmännens och deras respektive motiv är något som faktiskt kan inträffa idag.
Slutbetyg, en 2:a!

Marianne Skoglund

2018-08-20

Gin Phillips idé om hur ett fyraårigt barn är stämmer inte överens med min. En del goda idéer och några oväntade vändningar men som helhet är det alldeles för tunt för att bli en engagerande berättelse. Tyvärr.

Monica Brandts

2018-05-10

Oj vad besviken jag blev. Men nu är den läst. Jag kommer inte att läsa den igen.

Bra bok tycker jaaa 😊😊👍