De galnas hus

Fossum, Karin

Karin Fossum, välkänd och prisad för sina fyra kriminalromaner om kommissarie Konrad Sejer, återkommer nu med en intensiv och engagerande psykologisk roman där livets tragik och komik lever sida vid sida. Den utspelas på ett mentalsjukhus där alla typer av människor möts - det enda de har gemensamt är att de inte klarar att leva ute bland andra "normala"människor. Och livet blir som på en ö, avskuret från omvärlden och med sina egna regler.Den unga Hajna har blivit intagen på en sluten psykiatrisk avdelning sedan hon i desperation över att inte kunna leva upp till tillvarons krav kastat sig genom ett skyltfönster. Även om hon till en början försöker hålla sig för sig själv får hon efter hand allt bättre kontakt med de andra intagna, alla på sitt sätt fängslande personligheter, men den som kommer att betyda mest för henne är universitetsläraren Odin, pålitlig och klok trots sin galenskap....

Bokslukerskan 93

2019-04-11

Intressant att se inifrån mentalsjukhuset från patienternas synvinkel. Men handlingarna var inte så starka som jag hoppats på

Bokslukerskan 93

2019-04-11

Carina B

2012-09-04

En roman som blev bättre till slutet men en del upprepningar längst vägen. Slutet gav boken en 3 annars hade den bara fått en 2. Satt å väntade på att något "skulle hända" men det hände inte så mycket! Dock en fin skildring kring de intagnas personligheter som Fossum skrev om på ett vackert sätt.

annika åberg

2011-09-17

Lättläst, helt ok bok som handlade om hur det är att vara intagen på ett mentalsjukhus ifrån de intagnas synvinkel

Tove Holmgren

2010-05-16

En av Fossums bästa, enligt min åsikt.

Sarah .

2009-12-13

Ska dra mitt strå till stacken och skriva en sammanfattande recension!

Vad kan man säga om den här boken? Jag tycker i alla fall att den var väldigt bra jämfört med andra Fossum-böcker som jag inte alls fastnat för lika mycket.
Boken utspelar sig på ett mentalsjukhus och historien berättas huvudsakligen ur Harjas perspektiv. Harja är en ung kvinna som hamnat på det här mentalsjukhuset, som heter Varden, efter ett självmordsförsök. På Varden finns alla möjliga sorters människor; personer mer OCD, tourettes syndrome etc.
Det som jag tyckte gjorde den här boken bättre än andra är att man fick se det från patienternas perspektiv och fick veta deras bakgrund, deras tankar och på så sätt fick en förklaring till varför de är som de är istället för att de bara är en hög mentalpatienter, de blev individer istället.

Jag rekommenderar denna bok till alla!

Kristina Sund

2009-07-09

Bra, intressant, men delvis lite upprepande (bättre som film).