De fyra vindarna

Hannah, Kristin

| 2021

Texas, 1934. Torka och stormar plågar människor och djur. Som så många andra på slättlandet tvingas Elsa Martinelli till slut lämna sitt hem - den lilla farmen som hotas att begravas i sanden. Hon ger sig av västerut med sina två små barn i hopp om ett bättre liv i Kalifornien. Men resan blir längre och ankomsten svårare än hon någonsin har kunnat föreställa sig. I "De fyra vindarna" berättar Kristin Hannah om en kvinnas umbäranden, kamp och kärlek i skuggan av den naturkatastrof som drabbade nordamerikanska Mellanvästern på 1930-talet.

2022-10-06

Berörande och inspirerande. Fick mig att tänka på Vredens druvor, men med ett mer fokuserat perspektiv på just denna familj. Lite mer av kvinnans värld, lite mer hopp om förändring. Sorglig och vacker på en och samma gång.

Två ord räcker. Läs den!
Wow, vilken bok, jag är mållös! Redan på första sidan sögs jag in i boken och sen släppte den inte taget om mig förrän en bra stund efter att jag läst sista sidan.

Boken utspelar sig under 30-talets USA, där depressionen har gripit tag om befolkningen. Och som om det inte räckte så råder en extrem torka och svår vinderosion (perioden är känd som Dust Bowl) i Texas och folk tvingas överge sina hem för att söka lyckan någon annanstans. Elsa och hennes barn ger sig av mot Kalifornien för att skapas sig ett nytt och bättre liv. Dessvärre är de inte ensamma och jobben räcker inte till, de jobb som finns är dessutom under urusla, slavliknande förhållanden.

"De fyra vindarna" är en inlevelsefull roman där fientlighet, fördomar och fattigdom blandas med kärlek och vänskap. Elsas karaktär utvecklas enormt från att vara en grå mus till att blomma ut och våga ta plats. Boken är mycket välskriven och Kristin Hannah har ett målande språk, jag känner varmt för flera av karaktärerna och dessutom hur gruset knastra mellan tänderna. En mycket gripande bok som du definitivt bör läsa.

Kerstin Kolm

2022-02-02

Kristin Hannah är bra på att skriva så man tycker man är där.

Therese Öhman

2022-01-12

Fantastisk! För mig kändes det som att jag var där, jag kunde se varenda sandkorn framför mig, så bra är Kristin Hannah på att beskriva saker.

Så sorglig, så full i hopp och så starka karaktärer.

Tror jag har en ny favoritförfattare efter endast två lästa böcker. Blev knockad av ”Himmel över Alaska” i somras, och nu den här. Så gripande, nära, viktiga, sorgliga, fina båda två. De har dock en sak gemensamt som jag inte är helsåld på: Slutet av böckerna. De är helt olika, men får ändå samma känsla. Oavsett är resten av böckerna otroligt bra.

Kristin Hannahs senaste bok ”De fyra vindarna” baseras på ”Dust Bowl”; en period med extrem torka och svår vinderosion i bla Texas på 30-talet, vilket följdes av ekonomisk depression. Jag hade ärligt typ noll kunskap om detta och lärde mig jättemycket av boken, även om just dessa personer är fiktiva. De representerar alla som behövde fly från sin delstat och blev behandlade som slavar i Kalifornien. Boken handlar också om hur farligt det var att vilja organisera sig, hur fackrörelsen ansågs utgöra ett enormt hot mot markägarna som gav så låga löner att folk inte ens kunde leva av dem. Återigen: SÅ bra bok! Nu vill jag läsa fler av Hannah!

2021-09-16

”Det var inte rädslan som betydde något i livet. Det var vilka val man gjorde när man var rädd”.

Om du bara ska läsa en bok till i år, så är det här en stark kandidat. Jag var helt tagen efter att ha läst klart Kristin Hannahs nya bok. Tårarna rann och jag kom på mig själv med att sitta och hålla i boken, som om jag inte ville skiljas från den.

”De fyra vindarna” tog sig in under huden och har lämnat ett stort avtryck. Karaktärerna och handlingen kommer att stanna kvar länge hos mig, i mina tankar.

Det är en bok full av både förtvivlan och stort hopp. Av kärlek och sorg. Miljöerna är vackert och brutalt skildrade och kampen går nästan att ta på. Elsa är en fantastiskt stark och modig kvinna och hela berättelsen är en otroligt läsupplevelse.

Elsa var otroligt modig! Jag hoppas att fler kan vara det.

I "De fyra vindarna" ("For alle vinder) skildras den stora depressionen på 1930-talet i Kalifornien.
~
En väldigt tuff tid och många gånger en bortglömd tid iallafall när det gäller böcker. En tid då svälten och dåliga arbetsförhållande var vardag.
Jag kan inte direkt komma på någon liknande bok om denna tid så det var intressant att få läsa en bok som utspelade sig då.
~
Efter extrem torka med sandstormar tvingas människor på flykt. Och drömmen om en nystart i Kalifornien får folk att bryta upp. Det är många som kommer till Kalifornien och jobben räcker inte till och människorna tvingas jobba under usla förhållande med dålig lön som ändå sänks så att den inte går att leva på. Människor tvingadess inse att drömmen de hade slutade i ett tältläger. Samtidigt vågar en del stå upp och protestera mot denna situation.
~
Det är en bok som visar prov på mycket mod och vikten av vänskap för att överleva.
~
Boken är gripande, berörande, stark och den rekommenderas helt klart. Skulle även passa som film
~
Den är liika stark, berörande och gripande som "Himmel över Alaska"/"Det store ødet" av samma författare.
~
#defyravindarna #forallevinder #kristinhannah #boktips #läsning #lästips #bokrecension #recension #berörande #berörandeläsning #starkläsning #stark #gripande #denstoradepressionen #depressionen