De förjagade

I december 1917 skickas en grupp svenska soldater till en utpost i Norrbotten, där en hemlig transaktion med Ryssland ska äga rum nära gränsen till Finland. Vid ankomsten upptäcker de dessvärre att uppdraget inte tycks vara av fredlig karaktär. Någonting allvarligt har hänt i lägret. De finner spår som visar tecken på strid. Isolerade och ansatta av meterdjup snö, sträng kyla och evigt nattmörker, står de nu inför ett okänt hot. MIKAEL STRÖMBERG (f. 1976) är uppvuxen i Norrtälje och bor i dag i södra Stockholm med sin fru och deras två barn. Han debuterade 2011 med den hyllade skräckromanen Vätten och har sedan dess även skrivit Inmurad och Vad gör dina barn när du sover? (återutgiven i pocket på Lind & Co, 2017). I hans böcker förenas vardagsrealism med övernaturliga element. "Skickligt och klaustrofobiskt om vad som händer i en hårt pressad grupp människor,...

Betyg: 4,0

När man bara vill forcera!
Skrika högt åt karaktärerna,
göra sig hörd liksom.
"Gå inte ut dit"
"Gör det inte"
"Vänd om"
"Stick, FOOORT!"
Då vet man att spänningen är hög,
nerverna ligger utanpå.
Man vill gripa in,
ta kontroll.
Men man är maktlös, totalt!
Helvetet bryter lös, kalabalik!
Aulin, en sann hjälte & Wickman som god tvåa, er två vill jag tveklöst ha i mitt team genom både krig och fred.
Resterande karaktärer skulle jag vilja benämna som mer eller mindre avskyvärda ,
mest mer... Det är ju hela poängen, visst.
Men man blir ju bara så förbannad 😡😉
Tackar @bokaelstromberg & @lind.co för detta excellenta recensionsexemplar.
Så fort jag hämtat mig en aning ger jag mig i kast med något av Herr Strömbergs andra spännande verk.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
1917 är året. Det är vinter, i Norrbotten är det sannerligen vinter. Något en liten grupp noga utvalda soldater får känna på när de skickas dit på hemligt uppdrag. De möts av en isande ogästvänlighet, inte bara på grund av kyla, beckmörker och en massiv snötäckt omgivning. Det okända hot som tränger sig på, som synes helt oförklarligt, försätter dem alla i skräck. En psykisk påfrestning som skapar slitningar i gruppen och mynnar ut i ett blodigt kaos!

Boken De förjagade är den femte boken som jag läser av Mikael Strömberg. För sex år sedan så läste jag författarens debutbok, Vätten, som jag tyckte mycket, mycket om. Sen för fem år sedan så läste jag Mikaels andra bok, Inmurad, som jag också tyckte väldigt mycket om. För två år sedan så läste jag Strömbergs tredje bok, Vad gör dina barn när du sover?, och även den boken var riktigt bra. Slutligen så läste jag förra året, författarens fjärde bok, Sattyg, som jag tyckte var helt okej, fast det var en barn- och ungdomsbok.

Mikael Strömbergs nyaste bok, hans femte, heter De förjagade, och den utspelar sig under december 1917 i Norrbotten. Och jag tyckte om även den här boken av författaren. Om man ska rangordna böckerna, (vilket man förmodligen inte ska, men jag gör det ändå), så tycker jag om hans böcker i den här ordningen, Vätten, Inmurad, De förjagade, Vad gör dina barn när du sover?, och Sattyg.

De förjagade är riktigt spännande, med en krypande otäck känsla i sig. Och allt var inte riktigt som jag trodde från början. Men jag ska ju förstås inte spoila någonting här.

Kan absolut rekommendera boken till alla som tycker om skräck och thrillers. Och jag rekommenderar ju givetvis även Mikael Strömbergs tidigare utgivning.

Läskig, fängslande och skickligt skriven!

En grupp handplockade svenska soldater skickas till en utpost i Norrbotten, för en hemlig transaktion med Ryssland i December 1917. Dessa åtta män är alla utvalda och far genom ett isande kallt snölandskap. När de kommer fram är lägret tomt och de finner spår av strid.
De förjagade är min första bekantskap med författaren Mikaels Strömbergs böcker. Det är en obehaglig berättelse, det är mörkt och kallt hela tiden. Ett smygande obehag målas upp i berättelsen och jag kommer på mig själv med att sitta på helspänn och läsa. Att det är mörkt här ute på landet där vi bor och kraftig blåst för stunden, spär på stämningen i boken. Det är ingen bra bok att läsa innan man ska sova, om man som jag är lite lättskrämd, garanterar att det blir svårt att sova då. Boken är spännande och otäck samtidigt som den är bra. Det är intressant att det utspelar sig 1917, en tid som författaren fångat väl i sin berättelse med både utrustning och livet runtomkring. Kommer definitivt att läsa fler böcker av författaren framöver!