De fördärvade

Slaughter, Karin

| 2017

Det är 1974 och Atlanta skakas av ett brutalt polismord. Den unga och nyexaminerade polisen Kate Morton kastas in i en mansdominerad polisvärld full av sexism och rasism. Hon har bestämt sig för att trotsa sin priviligierade bakgrund och gå sin egen väg men undrar nu om hennes första dag på jobbet också kommer bli den sista? Maggie Lawson, Kates nya partner, kommer från en polisfamilj och är van att ständigt måste hävda sig inför deras cyniska blickar. När Kate och Maggie exkluderas från jakten på polismördaren når deras ilska, frustration och stolthet slutligen kokpunkten. Har de modet som krävs för att inleda en egen utredning? Och är de beredda att riskera allt för att bevisa att de har vad som krävs? De fördärvade är nominerad till Årets bästa översatta kriminalroman 2017 av Svenska Deckarakademin. --- KARIN SLAUGHTER är född 1971 och bor Atlanta i USA. Hennes böcker har översatts...

Bokslott

2022-03-06

Jag är mållös över hur fantastisk den här boken är. Det är inte bara ett spännande mordmysterium, utan framförallt en skildring av hur det var för kvinnliga poliser på 70-talet. De manliga poliserna är fulla av hat och förakt, inte bara för kvinnliga poliser utan även för folk av utländsk härkomst, homosexuella och judar. De kvinnliga poliserna får jobba dubbelt så hårt bara för att få ett uns av godkännande, samtidigt som de utsätts för hån, förnedring och hot om sexuella övergrepp.

Det är mörk läsning på grund av allt hat, våld och misär. Men Maggie och Kate är underbara karaktärer att följa och deras kamp gör att det hela tiden finns en känsla av hopp och ljusning. Boken utspelar sig under Kates första vecka på jobbet och det här fantastiskt att följa hennes utveckling på den korta tiden.

Trots att boken gör mig förbannad är det den bästa boken jag har läst på länge ✨

Anna Bang

2019-11-29

Bra

2017-10-06

Skrämmande skildring av ett fasansfullt rasistiskt, sexistiskt och hatiskt fördomsfullt samhälle. Det är förlagt till Atlanta 1974 men man får ändå påminna sig om att detta är en fiktion - eller kan det närma sig verkligheten? Hemska tanke. Kvinnlig polis med judiskt påbrå hade det milt sagt inte lätt här. Slaughter har som vanligt ett utmärkt språk och ett utpräglat sinne för karaktärsbeskrivningar. Ändå blir det lite rörigt i storyn vilket drar ner lite. Gastkramande är det dock bitvis, och som sagt skrämmande i samhällsbeskrivningen.

2017-06-29

Författaren Karin Slaughter har skrivit cirka tjugofem böcker. Som jag har förstått det så finns endast åtta av dom översatta till svenska. Och av dom åtta så har jag läst fyra stycken. Triptyk, De vackraste, De fångade, och nu De fördärvade. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna). Jag har tyckt mycket om dom tre tidigare böckerna som jag har läst av henne, och jag tyckte även mycket om den här boken.

Den här boken handlar om två kvinnliga poliser i Atlanta i mitten på sjuttiotalet. Det handlar mycket om sexism, rasism, och homofobi.

Mycket bra beskrivningar av miljöerna, fantastisk skildring av sjuttiotalsandan, och underbara kvinnoporträtteringar. Och förstås ett spännande kriminalfall.

Rekommenderas absolut, precis som dom tidigare böckerna som jag har läst av författaren.

2017-05-26

Mycket bra, som alltid.