De fördärvade

Slaughter, Karin

Det är 1974 och Atlanta skakas av ett brutalt polismord. Den unga och nyexaminerade polisen Kate Morton kastas in i en mansdominerad polisvärld full av sexism och rasism. Hon har bestämt sig för att trotsa sin priviligierade bakgrund och gå sin egen väg men undrar nu om hennes första dag på jobbet också kommer bli den sista? Maggie Lawson, Kates nya partner, kommer från en polisfamilj och är van att ständigt måste hävda sig inför deras cyniska blickar. När Kate och Maggie exkluderas från jakten på polismördaren når deras ilska, frustration och stolthet slutligen kokpunkten. Har de modet som krävs för att inleda en egen utredning? Och är de beredda att riskera allt för att bevisa att de har vad som krävs? De fördärvade är nominerad till Årets bästa översatta kriminalroman 2017 av Svenska Deckarakademin. --- KARIN SLAUGHTER är född 1971 och bor Atlanta i USA. Hennes böcker har översatts...

Anna Bang

2019-11-29

Bra

Mikael Linder

2018-05-12

Mycket bra skildring över hur överdjävligt det måste ha varit som kvinna i 70-talets Amerika. Knivskarpa observationer av vardagliga händelser som bitvis är brutala och fruktansvärt grymma. Som manlig läsare får man sig en riktig tankeställare. Tyvärr håller inte kriminalhistorien lika hög klass. Inte speciellt spännande och ganska så förutsägbar. Men som helhet en klart läsvärd bok.

2017-10-06

Skrämmande skildring av ett fasansfullt rasistiskt, sexistiskt och hatiskt fördomsfullt samhälle. Det är förlagt till Atlanta 1974 men man får ändå påminna sig om att detta är en fiktion - eller kan det närma sig verkligheten? Hemska tanke. Kvinnlig polis med judiskt påbrå hade det milt sagt inte lätt här. Slaughter har som vanligt ett utmärkt språk och ett utpräglat sinne för karaktärsbeskrivningar. Ändå blir det lite rörigt i storyn vilket drar ner lite. Gastkramande är det dock bitvis, och som sagt skrämmande i samhällsbeskrivningen.

2017-09-04

I Atlanta 1974 sker flera brutala polismord. Kate börjar sin första dag som polis och undrar samtidigt om den även kommer bli hennes sista. Att vara kvinna inom den mansdominerade polisen är långt ifrån lätt.
Jag har tidigare läst De Vackraste utav författaren. Den tyckte jag var både spännande och otäck med lite oväntade vändningar. De Fördärvade har inte alls samma tempo och blir heller aldrig lika spännande. Det är intressant att få följa Kate och Maggies jobb inom polisen, där de manliga poliserna föraktar kvinnor, mörkhyade, homosexuella och allt annat som är nytt och okänt. Våld tas ofta till av alla poliser, även inom familjen. Det är en hård ton och jargong mellan poliserna. Jag gillar att boken utspelar sig under några dagar på sjuttiotalet, ett inte så vanligt skildrat årtionde i böcker. Stundtals är boken lite seg och jag saknar lite drivet framåt i den. Men ändå är den en läsvärd och trevligt skriven bok.

2017-06-29

Författaren Karin Slaughter har skrivit cirka tjugofem böcker. Som jag har förstått det så finns endast åtta av dom översatta till svenska. Och av dom åtta så har jag läst fyra stycken. Triptyk, De vackraste, De fångade, och nu De fördärvade. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna). Jag har tyckt mycket om dom tre tidigare böckerna som jag har läst av henne, och jag tyckte även mycket om den här boken.

Den här boken handlar om två kvinnliga poliser i Atlanta i mitten på sjuttiotalet. Det handlar mycket om sexism, rasism, och homofobi.

Mycket bra beskrivningar av miljöerna, fantastisk skildring av sjuttiotalsandan, och underbara kvinnoporträtteringar. Och förstås ett spännande kriminalfall.

Rekommenderas absolut, precis som dom tidigare böckerna som jag har läst av författaren.

2017-05-26

Mycket bra, som alltid.