De fördömdas bok

Vem var personen i spegeln? Mia skakade på huvudet. Varför kunde hon inte se sin egen reflektion? Ofrivilligt och som i trans började hon röra sig mot skepnaden som tycktes vibrera från insidan av glaset. Ordlöst och tvingande kallade den på henne. Kroppen lydde.   De fördömdas bok innehåller noveller från förlagets stora tävling 2019. Tolv berättelser fyllda med kusligheter och skräck. De medverkande är både tidigare utgivna författare och debutanter.

Här ryms både erfarna och debutanter. Alla noveller har hög kvalité och de är riktigt rysliga och vissa är blodigare än andra men alla har varit en fröjd att läsa. Gillar man skräck, blod och fasor är detta den perfekta boken!

Jennifer Johansson

2020-03-17

Tack för recex Everlasting Publisher!

De fördömas bok innehåller 12 noveller med kusliga och skrämmande innehåll. Det är allt från skrämmande fantasyvärdlar, till kusliga hus och karaktärer som blir besatta av något slag.

Det är en härlig bladning av olika former av skräck och kusligheter, och jag tycker ordningen på novellerna kommer bra också. De flesta av novellerna är väldigt spännande och du kan inte lägga ifrån dig novellen förrän du har läst ut den.

Mina favoriter var Arena av sand av Lovisa Qvartfort Wistrand, De fördömas bok av Madelene Lundvall, Damejeanne av Peter Westberg, Isens sång av Benedikta Linder-Schwöbel och Klänningen av Josef Liebera. Dessa blev mina favoriter då de gjorde så att jag rös eller var tvungen att lägga ifrån mig novellen ett tag för att jag tyckte att det blev lite för mycket.

Jag rekommenderar den här antalogin till dig som gillar kusligheter, men ändå inte sådana som stannar hos dig länge som gör att det är svårt att sova, men som ger dig en obehaglig rysning längs ryggraden.

De fördömdas bok – kusliga noveller

Jag har läst de fördömdas bok – kusliga noveller och valt ut några av mina favoriter som jag vill lyfta fram. Novellsamlingen överlag är lockande och perfekt blandning av skräck & obehag & tänkvärda dilemman. Det jag gillar med noveller är att du som läsare till novellen kan släppa karaktärerna för det mesta och inte undra över vad som hände sedan. Då man läser noveller är det oftast korta och händelserika upplevelser karaktärerna får genomgå. Vilket uppskattas av mig som läsare, då jag slipper vänta på att handlingen ska kickas igång då tempot oftast är högt och snabbt och kortfattad information. Novellsamlingen håller en högklass på författarskapet & det märks att de noveller som finns i samlingen är noggrant utvalda med omsorg för temat kuslighet. Det är en relativ ny genre skräck, rysare & kuslighet för mig som läsare. Men jag har snabbt blivit förälskad i de känslorna som uppstår, då jag som läsare från träda in i olika nya karaktärers livsöden ur dessa genrer. Avslutningsvis ger jag novellsamlingen betyget fyra av fem då det är en favoritläsning under hösten och speciellt till halloween.

Arvet – My Lemon
Novellen var lockande då man får följa huvudkaraktären till ett hus som är hens arv efter ens föräldrars bortgång. Huset verkar till en början normal och det enda som skiljer det åt från ett vanligt hushåll är ett rum som verkar vara låst och otillgängligt för den som inte vet var man ska leta efter nyckel. När nyckel väl är funnen och huvudkaraktären finner rummet lockande börjar märkliga händelser att ske subtilt och till en början tror man att det är fantasin som spelar ett spratt. Det jag fann intressant är hur författaren bygger upp spänning till det som komma skall och leder till ett oväntat slut på novellen. För att sammanfatta novellen med några ord: rysare & dolda hemligheter & det oväntade arvet.

Den röda lampan – Laura Marken
Författarens huvudkaraktär dras till den rödlampa som blir en besatthet som skapar obalans i psykologstudenten Gina vardagsliv. Man får känslan som läsare att Gina ersätter sorgen och förlusten av uppbrotten från hens kärlek genom att dras till den röda lampan magnetiska dragningskraft. Den röda lampan får hen att glömma tid & rum & sina basala behov & känslor. Novellen är intressant då jag känner igen mig genom att när ens liv rasar samman. Då man har för höga krav & förställningar om hur ens framtid ska se ut blir förlusten & sorgen så stor att man hittar ett destruktiv beroende/beteendemönster omedvetet eller medvetet val för att slippa hantera ens känslor kring sorgen och förlusten. Avslutningsvis för att sammanfatta novellen med några ord: besatthet & beroende & sorg & förlust.

De fördömdas bok – Madelene Lundvall
I novellen de fördömdas bok får vi följa huvudkaraktären Beatrice som förbereder sig och gör sig i ordning för hens stundande bröllop på sin bröllopsdagsmorgon. Vigsel ska äga rum i ett slott byggt under 1600-talet och Beatrice utforskar slottet vrårer då vissa delar av slottet känns hemsökt och har dolda hemligheter. Beatrice finner tillslut en sliten gammal bok och en obehaglig förbannelse träder i kraft…
Novellen väckte känslor som obehag & hemsökt slott & rysare! Jag gillar den skarpt då man som läsare inte får läsa det sockersöta som en romance novell skulle innehålla om ett stundande bröllop. Så läs den först då du får tag på ett exemplar av de fördömas bok till din bokhylla!