De försvunna

Eriksson, Caroline

| 2015

"De försvunna är en psykologisk spänningsroman på högsta nivå."BTJ De försvunna är en gastkramande och oförutsägbar psykologisk spänningsroman av Caroline Eriksson, där ingen är den man tror och ingenting är som det först verkar. En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker. Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är...

Å

ÅH

2017-06-30

Inte alls min grej. Alldeles för lång och tjatig. Tog sig i slutet.

Anne-Marie

2017-06-25

Spännande, oförutsägbar, välskriven spänningsroman som är omöjlig att lägga ifrån sig. Ingenting är vad det verkar och man måste få veta varför.

Karolina Jonsson

2017-06-22

De försvunna är onekligen spännande redan från första sidan, och det är svårt att släppa boken rakt igenom. Det är ingen idé att försöka ha koll på situationen i boken, för det är ständigt aldrig som en tror. Jag älskar psykologi men jag kan ändå känna att jag önskar att den hade varit ännu mer komplex när trådarna väl sys ihop. Men - som sagt - en väldigt ryslig historia där spänningen aldrig faller bort, den endast tilltar. Mycket bra!

J LJ

2017-04-21

Märkligt. Bra skrivet på alla sätt och vis, men jag gillade inte boken alls tyvärr. Kom på mig själv att bli enormt irriterad flera gånger och var på vippen att sluta läsa både en och två gånger.

Efter att ha läst hennes böcker om Yngsjömordet och Silbodalsmorden i romanform hade jag högre förväntningar än detta. Lite förutsägbart.

3 + ger jag boken. Känner mig snål, det är ju en bra bok och jag sträckläste den en ledig eftermiddag/kväll. Den är uppbyggd så att man måste läsa färdigt för att få veta hur det hänger ihop - och det är ju alltid bra gjort av en författare! Ändå - redan i inledningen tappar jag intresse, det är helt enkelt inte tillräckligt mystiskt, bara märkligt. Men så tar den sig och det börjar äntligen hända saker, inte bara tankar i Gretas huvud. Slutet är bra, men dras några vändor för mycket tycker jag, trots att jag hör till dem som vill ha alla trådar uppvirade. Dessutom blir jag, till min förvåning, stressad och irriterad på att allt är skrivet i presens. Men klart läsvärd bok!

Lotta Andrén

2016-03-21

En lite annorlunda story, med lite twister. Spännande!

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En gastkramande bok med många oväntade vändningar som gör det oerhört svårt att lägga ifrån sig boken. Författaren lyckas skickligt både gripa tag i läsaren direkt och hålla spänningen på topp ända fram till sista sidan. En bok som inte alls är vad man förväntar sig. Läs den!

Boken börjar med att Greta, Alex och dottern Smilla tar båten ut till ön i den mytomspunna sjön Maran. Här har folk försvunnit, här finns oknytt och annat otäckt, enligt sägnerna. När Alex och Smilla går iland bestämmer Greta sig för att stanna kvar i båten. Där somnar hon. När hon vaknar inser hon att Alex och Smilla inte har kommit tillbaka. Hon tar sig uppför klipporna och letar efter dem, men de finns ingenstans på den lilla ön.

I glimtar från det förflutna får läsaren reda på att Greta bär på en hemlighet i samband med att hennes far dog. Har det något att göra med att Alex och Smilla nu har försvunnit?

Oerhört spännande!

Gillade denna bok

Detta är en suggestiv psykologisk spänningsroman som man bara inte kan släppa ifrån sig. Det är bitvis olidligt spännande. Jag kommer på mig själv flera gånger att jag vill skrika till Greta att hon ska göra något, ta tag i saker och inte låta tiden bara gå. Men självklart gör jag inte det. Men den tanken följer mig lite i hela boken att jag tycker att Greta borde vara mer handlingskraftig, även om hon har en jobbig bakgrund. Som det är nu är det som om hon är förlamad och inte riktigt vet vad hon ska göra för att hitta Alex och Smilla igen. Ibland får jag för mig att hon har inbillat sig deras existens. Och det är väl just detta som gör det hela så himla bra, att man inte riktigt kommer underfund med Gretas beteende och inte riktigt vet vad som är sanning.
Författaren är även väldigt bra på att beskriva miljöerna runtomkring. Det känns verkligen som om man står där mitt i skogen eller mitt på den lilla ön i sjön Maran. Allt detta tillsamman gör hela boken till en bok man inte glömmer i första taget, jag kommer att bära med mig Greta länge i mitt hjärta.

Betyg 4,5 av 5

Eva Pettersson

2015-10-07

Mycket nervpirrande bok, med oväntade vändningar. Ibland blev det dock kanske lite väl makabert. Kan tänka mig att denna skulle göra sig bra som film.

2015-09-16

Caroline Eriksson har tidigare gett ut två stycken historiska spänningsromaner, som jag har hört att dom ska vara bra, men har inte läst själv.

Det här är hennes första helt igenom fiktiva roman, men fortfarande i genren spänningsromaner.

Psykologisk thriller, skulle jag nog vilja kalla den.

Boken handlar om Greta, och försvinnandet av Alex och Smilla.

Den är verkligen allt annat än förutsägbar, och har flera vändningar.

Spännande och lättläst var den också.

Rekommenderas.

Detta är en bok du ibland måste lägga ifrån dig, för den blir bara för spännande, läskig och otäckt.
När jag läser boken tänker jag nej, så får det inte vara. Ja, man blir minst sagt förbryllad, speciellt i början. Man känner med Greta men samtidigt är hon som hon ska? Kan det finnas något ett monster i sjön? Frågorna är minst sagt många så man läser snabbt vidare, hur ska det gå?
Jag tycker Caroline har lyckats väldigt bra med att få till en mystisk känsla och man vet verkligen inte alls hur det ska sluta. Språket är bra och handlingen är tät och väldigt intensiv.
Jag sträckläste boken, förutom då blodtrycket steg för mycket. Precis min typ av bok gåtfull, spännande och ett oförutsägbart slut.

Åsa Carlsson

2015-09-15

Ruggigt spännande psykologisk thriller med en oanad händelseutveckling, förfärligt obehaglig. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/09/de-forsvunna-av-caroline-eriksson.html.

2015-09-09

Anna Maria Käll gör sitt bästa, men lyckas inte rädda denna totalt meningslösa bok. Jag gillar i normala fall psykologiska thrillers, men den här var rörig, förvirrande och extremt tråkig. När en ljudbok går in genom ena örat och ut genom det andra och man knappt vet vad som pågår, då kan det inte bli mer än en 1:a i betyg! Verkligen ingenting som jag kan rekommendera!