De frsvunna

Eriksson, Caroline

| 2015

"De frsvunna r en psykologisk spnningsroman p hgsta niv."BTJ De frsvunna r en gastkramande och ofrutsgbar psykologisk spnningsroman av Caroline Eriksson, dr ingen r den man tror och ingenting r som det frst verkar. En solig sensommarkvll tar Greta, Alex och dottern Smilla bten frn sommarstugan vid den mytomspunna sjn Maran och ker ut till n. Greta stannar kvar i bten medan de andra gr iland. De kommer inte tillbaka. Frvirrad gr ven Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla ngonstans. Det mystiska frsvinnandet, och det febrila skande som tar vid, leder Greta steg fr steg ner i en avgrund av frvirring och tilltagande mrker. Det str snart klart att Alex och Gretas relation prglats av destruktiva mnster. Dessutom har en omvlvande hndelse i barndomen satt djupa spr i henne. Historien gr sig pmind och frgan r...

2017-06-30

Inte alls min grej. Alldeles fr lng och tjatig. Tog sig i slutet.

Anne-Marie

2017-06-25

Spnnande, ofrutsgbar, vlskriven spnningsroman som r omjlig att lgga ifrn sig. Ingenting r vad det verkar och man mste f veta varfr.

Karolina Jonsson

2017-06-22

De frsvunna r onekligen spnnande redan frn frsta sidan, och det r svrt att slppa boken rakt igenom. Det r ingen id att frska ha koll p situationen i boken, fr det r stndigt aldrig som en tror. Jag lskar psykologi men jag kan nd knna att jag nskar att den hade varit nnu mer komplex nr trdarna vl sys ihop. Men - som sagt - en vldigt ryslig historia dr spnningen aldrig faller bort, den endast tilltar. Mycket bra!

J LJ

2017-04-21

Mrkligt. Bra skrivet p alla stt och vis, men jag gillade inte boken alls tyvrr. Kom p mig sjlv att bli enormt irriterad flera gnger och var p vippen att sluta lsa bde en och tv gnger.

Efter att ha lst hennes bcker om Yngsjmordet och Silbodalsmorden i romanform hade jag hgre frvntningar n detta. Lite frutsgbart.

3 + ger jag boken. Knner mig snl, det r ju en bra bok och jag strcklste den en ledig eftermiddag/kvll. Den r uppbyggd s att man mste lsa frdigt fr att f veta hur det hnger ihop - och det r ju alltid bra gjort av en frfattare! nd - redan i inledningen tappar jag intresse, det r helt enkelt inte tillrckligt mystiskt, bara mrkligt. Men s tar den sig och det brjar ntligen hnda saker, inte bara tankar i Gretas huvud. Slutet r bra, men dras ngra vndor fr mycket tycker jag, trots att jag hr till dem som vill ha alla trdar uppvirade. Dessutom blir jag, till min frvning, stressad och irriterad p att allt r skrivet i presens. Men klart lsvrd bok!

Lotta Andrn

2016-03-21

En lite annorlunda story, med lite twister. Spnnande!

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En gastkramande bok med mnga ovntade vndningar som gr det oerhrt svrt att lgga ifrn sig boken. Frfattaren lyckas skickligt bde gripa tag i lsaren direkt och hlla spnningen p topp nda fram till sista sidan. En bok som inte alls r vad man frvntar sig. Ls den!

Boken brjar med att Greta, Alex och dottern Smilla tar bten ut till n i den mytomspunna sjn Maran. Hr har folk frsvunnit, hr finns oknytt och annat otckt, enligt sgnerna. Nr Alex och Smilla gr iland bestmmer Greta sig fr att stanna kvar i bten. Dr somnar hon. Nr hon vaknar inser hon att Alex och Smilla inte har kommit tillbaka. Hon tar sig uppfr klipporna och letar efter dem, men de finns ingenstans p den lilla n.

I glimtar frn det frflutna fr lsaren reda p att Greta br p en hemlighet i samband med att hennes far dog. Har det ngot att gra med att Alex och Smilla nu har frsvunnit?

Oerhrt spnnande!

2015-10-20

Gillade denna bok

Detta r en suggestiv psykologisk spnningsroman som man bara inte kan slppa ifrn sig. Det r bitvis olidligt spnnande. Jag kommer p mig sjlv flera gnger att jag vill skrika till Greta att hon ska gra ngot, ta tag i saker och inte lta tiden bara g. Men sjlvklart gr jag inte det. Men den tanken fljer mig lite i hela boken att jag tycker att Greta borde vara mer handlingskraftig, ven om hon har en jobbig bakgrund. Som det r nu r det som om hon r frlamad och inte riktigt vet vad hon ska gra fr att hitta Alex och Smilla igen. Ibland fr jag fr mig att hon har inbillat sig deras existens. Och det r vl just detta som gr det hela s himla bra, att man inte riktigt kommer underfund med Gretas beteende och inte riktigt vet vad som r sanning.
Frfattaren r ven vldigt bra p att beskriva miljerna runtomkring. Det knns verkligen som om man str dr mitt i skogen eller mitt p den lilla n i sjn Maran. Allt detta tillsamman gr hela boken till en bok man inte glmmer i frsta taget, jag kommer att bra med mig Greta lnge i mitt hjrta.

Betyg 4,5 av 5

Eva Pettersson

2015-10-07

Mycket nervpirrande bok, med ovntade vndningar. Ibland blev det dock kanske lite vl makabert. Kan tnka mig att denna skulle gra sig bra som film.

2015-09-16

Caroline Eriksson har tidigare gett ut tv stycken historiska spnningsromaner, som jag har hrt att dom ska vara bra, men har inte lst sjlv.

Det hr r hennes frsta helt igenom fiktiva roman, men fortfarande i genren spnningsromaner.

Psykologisk thriller, skulle jag nog vilja kalla den.

Boken handlar om Greta, och frsvinnandet av Alex och Smilla.

Den r verkligen allt annat n frutsgbar, och har flera vndningar.

Spnnande och lttlst var den ocks.

Rekommenderas.

Detta r en bok du ibland mste lgga ifrn dig, fr den blir bara fr spnnande, lskig och otckt.
Nr jag lser boken tnker jag nej, s fr det inte vara. Ja, man blir minst sagt frbryllad, speciellt i brjan. Man knner med Greta men samtidigt r hon som hon ska? Kan det finnas ngot ett monster i sjn? Frgorna r minst sagt mnga s man lser snabbt vidare, hur ska det g?
Jag tycker Caroline har lyckats vldigt bra med att f till en mystisk knsla och man vet verkligen inte alls hur det ska sluta. Sprket r bra och handlingen r tt och vldigt intensiv.
Jag strcklste boken, frutom d blodtrycket steg fr mycket. Precis min typ av bok gtfull, spnnande och ett ofrutsgbart slut.

sa Carlsson

2015-09-15

Ruggigt spnnande psykologisk thriller med en oanad hndelseutveckling, frfrligt obehaglig. Ls mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/09/de-forsvunna-av-caroline-eriksson.html.

2015-09-09

Anna Maria Kll gr sitt bsta, men lyckas inte rdda denna totalt meningslsa bok. Jag gillar i normala fall psykologiska thrillers, men den hr var rrig, frvirrande och extremt trkig. Nr en ljudbok gr in genom ena rat och ut genom det andra och man knappt vet vad som pgr, d kan det inte bli mer n en 1:a i betyg! Verkligen ingenting som jag kan rekommendera!