De frsta tolv

Cronin, Justin

| 2013

De frsta tolv r Justin Cronins efterlngtade uppfljare till Flickan frn ingenstans. Den stora katastrofen ledde till en ny vrld. I ruinerna av den gamla frsker de som inte smittats verleva, stndigt jagade av mnsklighetens nya hrskare. Lkaren Lila r gravid och frsker frbereda sig fr sitt barns fdsel. Kittridge frskte stoppa de infekterade, men misslyckades och r p flykt. Tonringen April r ansvarig fr sin lillebror i en karg och skoningsls vrld. Hundra r senare kmpar Amy och hennes kamrater fr mnsklighetens rddning. Men reglerna har ndrats och fienden utvecklats. Alla som frsker strta De frsta tolv kommer att f betala ett hgt pris.

Erica S

2017-01-05

Inte lika bra som den frra delen.

Johan Pihel

2015-08-25

En habil fortsttning p Flickan frn Ingenstans, men det verkar som om frlaget ftt stryka lite vl mycket, eftersom vissa hndelser och karaktrer fr lite ryckigt beteende, speciellt i slutet. Ser fram emot tredje (sista?) boken.

Maria B Hansson

2015-06-06

Jag strcklste frsta boken "Flickan frn ingenstans" fr den var s annorlunda, s mlande. Och jag hade sklart hga frvntningar nr jag kastade mig ver del tv, "De frsta tolv". Men den hr var betydligt segare att ta sig igenom. Och ibland blev berttelsen s dramatisk och mystisk att jag helt enkelt inte frstod vad frfattaren menade.
Det var ocks vldigt mnga namn och mnga parallella berttelser, och eftersom jag inte hann lsa den hr boken i strck hann jag glmma vem som gjorde vad och nr.
Men berttelsen har nd ett driv och jag knner fr karaktrerna. Miljbeskrivningarna r tillrckliga fr att jag ska se dem framfr mig, utan att fastna i ett evigt tragglande av hur allt ser ut. Cronin fokuserar p vad det r som hnder, och det gillar jag.

K H

2014-09-25

Besviken, ettan var s mycket bttre...

Carina Olsson

2014-08-11

Del två i Passagentriologin var riktigt, riktigt bra, bara snäppet under den första delen. De här böckerna är några av de bästa jag har läst och som jag varmt rekommenderar. Läste ut boken på några dagar (drygt 680 sidor). Nu längtar jag tills den tredje, avslutande delen kommer och det blir en lååååång väntan.
4,5 i betyg.

Liza Bolin

2014-05-09

mycket mer Kingsk n den frsta. tog lng tid innan jag kunde hlla koll p de olika personerna.

Angela Alvarez

2014-03-10

Justin Cronin skapade ett msterverk nr han skrev The Passage, sedan verkar han ha drabbats av ddlig orddiarr och krystat ur sig The Twelve - en obehaglig massa av text, text och text som inte gr in i varken hjrta eller hjrna.

2014-01-11

Som jag har lngtat efter den hr boken. Dessutom lt jag den ligga nda till min lnga julledighet, s att jag verkligen skulle ha tid att grotta ner mig i den. Men... jag blev besviken. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/01/de-forsta-tolv-av-justin-cronin.html

Gunilla Jnsson

2013-12-29

Denna serie r verkligen bra. Nu vntar vi bara p del tre.

Jag gillade det jag lste. Detta var en mycket bra bok fast del 1 var s klart s mycket bttre..

Anna Jensen

2013-10-01

Inte riktigt lika bra som frsta, men grym nd!

Kickie Boman

2013-08-06

Strlande! Spnnande, fantasirik. Science fiction nr den r som bst. ven om frsta boken kanske var stret vassare r ven den hr en fullpongare fr mig!

Klara Antonsson

2013-07-29

Den frsta i serien var bttre men ser fram mot 3an!

Sara Urger

2013-02-27

Jag blev rtt s besviken p den hr. Om jag tyckte att The Passage tappade fart i mitten, s r det ingenting mot vad som hnder i The Twelve. Det finns ingen mening med att denna bok r ver 600 sidor lng, det hade rckt utmrkt med drygt hlften. P ngot stt tycker jag att karaktrerna har blivit plattare trots att jag borde knna dem bttre shr i andra boken. Mycket av historien r rrig och det r svrt att hnga med ibland. Dessutom finns det minst en riktigt strande episod mot slutet nr "onda" karaktrer pltsligt blir "goda", endast fr att lsa praktiska problem i handlingen. Trttsamt r ocks att familjen, den heterosexuella tvsamheten och barn verkar vara svaret p allt och det viktigaste som finns, oavsett vad frgan r.