De förlorade sidornas bok

Skogäng, Ola

| 2010

Missa inte den fristående fortsättningen på Mumiens blod Antikvitetshandlaren Theo och polisen Max letar på Mount Everest snöklädda nordsida efter boken som kan lösa Theos mystiska förflutna. Under Johanneskyrkan i Stockholm väcks samtidigt De förunderligas brödraskap - ett gammalt religiöst sällskap - av misstag till liv. De är ute efter Theos unga granne Felicia. Och på havets botten ruvar en gammal fiende under en pyramid. "Det är snyggt, fantasieggande och motbjudande härligt" (SvD).

Berättelserna om Theo är (än så länge) förvisso bagateller, men ack så snygga bagateller i både bild och manus. Stockholmsteckningarna är helt underbara. Om historen i senare delar kommer fördjupas så kan det mycket väl finnas femmor i horisonten. Tror den här är snäppet sämre än ettan, då ettans historia är lite mer strukturerad. Men det gör mig inte så mycket, jag vistas gärna i den här världen även utan strukturerad handling.

Natasha Illyés

2011-01-18

Kanske är det för att karaktärerna är mer välbekanta, eller så är historien bara snäppet bättre än i del ett. Bilderna från Stockholm är magiska.

Freddy K

2010-07-22

Precis lika snygg och förtrollande som föregångaren. Tycker att manuset svackar lite här och där, men som helhet är det en magisk serie. Vill ha många uppföljare!