De förlorade

Fexeus, Henrik

| 2017

Ky studerade hålet. Det var ungefär femtio centimeter brett och sträckte sig nästan en meter upp. Hon drog ett djupt andetag, klev upp på sängen och sträckte försiktigt in vänsterbenet. Hon hasade över kanten och var inne. Det blev mörkt. Och hon kände en omedelbar våg av panik skölja över sig. När Ky av misstag slår upp ett hål i väggen i sitt rum hittar hon något som aldrig var menat för henne. Något som kommer förändra henne liv för alltid. Samtidigt, i en annan del av Stockholm börjar Adam tvivla på sitt förstånd när verkligheten omformar sig framför hans ögon. Är det någon som skämtar med honom eller håller han faktiskt på att bli galen på riktigt? En silvergrå bil som följer varje steg han tar. Män vars ansikten ständigt är höljda i dunkel. Underjordiska tunnlar där det är svårt att andas men lätt att gå vilse. Ky och Adams vägar korsas och de dras in i ett äventyr, ett klaustrofobiskt...

Spännande och fängslande men ostabil!

Helena Gruber

2017-05-17

Ok här kommer en recention av De Förlorade. För dig som inte läst eller hört den, sluta läs här och gör det!

Jag lyssnade på denna bok.
Detta är min subjektiva reflektion. Jag tycker att boken var bra uppbyggd, personerna kändes äkta och trovärdiga. Miljöbeskrivningen var detaljrik och för de som bor eller känner till Sthlm kände man igen sig och kunde relatera. Kul att Kymlinge och Silvertåget fick dyka upp.
De Grå beskrivs som långa och långfingriga, och utan riktiga ansikten- detta måste vara extra läskigt för en som är utbildad i micro-uttryck, att inte kunna gissa sig till ärlighet eller ont uppsåt. :)
Relationerna mellan Ky och de andra pendlar mellan osäkerhet, nödvändigt lita-på, och att våga lita fullt ut. Önskan om romantik enligt "böcker och film" och önskan att någon ska träda in i våra liv och "allt faller på plats" visar hur vi hela livet matas med förhoppningar som oftast gör oss besvikna. Men kanske växer vi som människor? Tanken på två skilda världar blir konkreta iom pendlandet av över och under jord. Och att tryggheten är flexibel.

Bokens handling för den framåt och fastnar inte.

Det är en välskriven bok, värd att läsa/lyssna på.

Jag skriver inget om slutet o framåt- om nu någon trots introt fortsatte att läsa.

Fast Forward

2017-05-17

Spännande! Ser på stan med en ny blick nu ... Väntar ivrigt på nästa del.

För hattig