De fördömda

Oates, Joyce Carol

| 2013

En storslagen, rik och vindlande historisk roman med skräckromantiska inslag från en av vår tids stora amerikanska berättare. Våren 1905 slår en förbannelse klorna i ett antal aristokratiska familjer i den fridfulla amerikanska universitetsstaden Princeton. Den unga bruden Annabel, barnbarn till före detta rektorn Winslow Slade, blir bortrövad från altaret av en mystisk främling vid namn Axson Mayte ? att döma av vittnesmålen en man med många skepnader. Inom kort drabbas stadens privilegierade av en rad fasansfulla och oförklarliga händelser. Något mörkt och farligt tycks ruva i skogarna, fler unga flickor försvinner, ex-president Grover Clevelands avlidna dotter börjar visa sig i människors sovrum och den uppåtsträvande Woodrow Wilson försöker hålla huvudet kallt inför en konkurrent om rektorsämbetet som inte tycks sky några medel. I en stuga i stadens utkant drömmer författaren...

2022-09-13

En prestation av Oates att på något sätt få ihop denna historia - och att lyckas använda så många ord! 690 sidor att krångla sig igenom, jag måste erkänna att jag efter 300-400 sidor började skumma över en hel del. Här vimlar det av ex-presidenter, blivande presidenter, kända författare bland demoner och fantasifoster. Händelser och känslor blandas ihop med drömmar och fantasier. Allt tillsammans ska väl ge någon form av samhällsanalys. För svårt för mig.

Hon skriver som alltid bra, men innehållet är jag vet inte vad med konstiga övernaturliga eller naturliga händelser. Not my cup of tea. Men jag kommer att fortsätta läsa böcker av henne. Så mycket som hon har skrivit kan ju inte ALLT vara bra...

Gunilla Pellerina

2015-04-02

För lång. Omständig. Men använder orden väl.

Carina Rejmus Cohen

2015-02-08

För många långdragna beskrivningar och en ganska osammanhängande historia. Trots det glimrar den till stundvis.

Lila .

2014-10-07

Jag är inte förtjust i det övernaturliga men den här historien grep tag i mig.

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag brukar tycka om historiska beskrivningar och jag brukar tycka om Oats romaner, men De fördömda lämnar mig med ett svagt intryck. Historien handlar om Princton under våren 1905 och de förbannelser som sägs ha drabbat staden. Det som framförallt drar ner mitt intryck är den alldeles för noggranna historieåtergivningen och hennes ovilja att sålla bland händelserna. I ett parti återges brev i sin helhet under 50 sidor, som varken är speciellt intressanta eller driver historien framåt. Trots detta lämnas för mycket av historien okommenterad och jag lägger ifrån mig boken med en känsla av förvirring.

Nää denna bok var då inte bra

Britta Weiler

2014-02-21

För mig blev det för mycket vampyrer, spöken och annat oknytt, så jag orkade inte läsa boken till slut.

Maria Eriksson

2013-12-14

Till glädje för dem som älskar skäckgotiska romaner har Joyce Carol Oates skrivit färdigt en roman som funnits i hennes byrålåda sedan 80-talet. Förutom verkliga personer som Woodrow Wilson (rektor vid Princeton och USA:s president), Upton Sinclair (socialistisk pionjär), Mark Twain, och Jack London stiftar läsaren bekantskap med vampyrer, demoner, spöken och Sherlock Holms. Scenen är Princeton University 1905-1906, ett aristokratiskt samhälle som drabbas av en förbannelse. Upptakten sker när bruden Annabel blir bortrövad av en främling mitt under vigselceremonin och en annan familjs döda dotter plötsligt börjar spöka. Berättaren är historikern, M.D. Van Dyck II, en släkting till en av dem som drabbas av förbannelsen. Hans trovärdighet kan ifrågasättas, då han använder tveksamma källor och lägger in sina egna värderingar.
1900-talets början var en brytningstid i USA och Oates berör flera teman. När klu-klux-klan tillåts lyncha två svarta personer utan någon särskild reaktion är rasismen fortfarande norm. Suffragetternas argumentation för kvinnlig rösträtt påverkar både män och kvinnor och arbetarrörelsen börjar också ta form. Det detaljerade berättandet känns störande i början, men den som håller ut till slutet får ändå med sig en känsla för amerikansk historia och sekelskiftesliv.
(Publicerad i Norran 2013-12-12)