De flyende skyldiga

Palmkvist, Conny

| 2017

17-åriga Vera Singer förs från ett sönderfallande Budapest till ett koncentrationsläger i norra Europa, där hon hamnar i lägerorkestern efter det att en vakt upptäcker att hon kan spela fiol. Varje dag spelar de marscher för de arbetande och varje natt tvingas de underhålla officerarna. När sedan vintern kommer försvinner de nyvunna vännerna i orkestern en efter en. "Palmkvists bok är välskriven och gripande. Boken är fylld av hjärta och språket vackert flytande. En bok att rekommendera." BTJ Conny Palmkvist föddes 1973 i Jonstorp i Skåne. Han har skrivit sju romaner och en intervjubok och arbetar också som redaktör, litteraturkritiker, spökskrivare och copywriter. Han har tilldelats ett antal priser, bland annat Selmapriset och Helsingborgs Dagblads kulturpris.

Anne Liljeroth

2013-10-14

Den här boken glömmer man inte. Den fastnar.

Jonas Hennings

2013-08-16

Skrämmande läsning. Men nödvändig. Den här boken tänker jag läsa om snart igen.

Astrid Olsson

2013-08-07

En fantastiskt fin bok, som dröjt kvar länge hos mig. Jag förstår inte hur han har lyckats komma så nära människorna. Jag kommer aldrig någonsin att glömma Vera.

Cissi Rosenqvist

2012-12-13

Så olika det kan vara. Jag fastnade inte för denna bok. Tyckte inte alls om hans sätt att skriva den på. Har tyckt om hans tidigare böcker men tyvärr, detta var inte min stil.

Ulla Englund

2012-09-16

Jag har nog aldrig varit med om en så plågsam läsning, jag måste ofta lägga ifrån mig boken för att orka.
Hur kan en ung svensk man skriva så vackert, skitigt, fruktansvärt grymt ur en tonårig ungersk judisk flickas perspektiv? Läs denna bok! Om du orkar.