De flyende skyldiga

Palmkvist, Conny

| 2011

Sommaren 1944 förändras allt för den 17-åriga Vera Singer. Samtidigt som Budapest faller sönder under den tyska ockupationen förs hon till ett koncentrationsläger i norra Europa. Väl framme räddas hon när en av vakterna upptäcker att hon är en begåvad violinist. Hon hamnar i kvinnornas lägerorkester. Där träffar hon Alma. En vänskap växer fram mellan dem trots att döden är ständigt närvarande. Varje dag spelar de marscher för arbetsstyrkan som passerar grindarna, samtidigt som de om nätterna tvingas underhålla de berusade officerarna. När vintern sedan kommer försvinner orkesterns medlemmar en efter en. Boken skildrar kulturens roll både för officerare och fångar. Det är en berättelse om musik och kärlek,...

Anne Liljeroth

2013-10-14

Den här boken glömmer man inte. Den fastnar.

Jonas Hennings

2013-08-16

Skrämmande läsning. Men nödvändig. Den här boken tänker jag läsa om snart igen.

Astrid Olsson

2013-08-07

En fantastiskt fin bok, som dröjt kvar länge hos mig. Jag förstår inte hur han har lyckats komma så nära människorna. Jag kommer aldrig någonsin att glömma Vera.

Cissi Rosenqvist

2012-12-13

Så olika det kan vara. Jag fastnade inte för denna bok. Tyckte inte alls om hans sätt att skriva den på. Har tyckt om hans tidigare böcker men tyvärr, detta var inte min stil.

Ulla Englund

2012-09-16

Jag har nog aldrig varit med om en så plågsam läsning, jag måste ofta lägga ifrån mig boken för att orka.
Hur kan en ung svensk man skriva så vackert, skitigt, fruktansvärt grymt ur en tonårig ungersk judisk flickas perspektiv? Läs denna bok! Om du orkar.