De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel

I början av 1900-talet är Stockholm en stad i förändring. Medan rika drömmer om större bostäder med alla de nya faciliteter som pengar kan erbjuda, drömmer de fattiga om mat till familjen, en rimlig lön och färre råttor på gatorna.Vid vattnet mitt emot slottet tronar Grand Hôtel, den omtalade juvelen i turistnäringen. Men hotellet är i ekonomisk knipa och styrelsen behöver en särskild kvinnas begåvning för att lyfta hotellet till nya höjder. Wilhelmina Skogh äger ett pärlband av hotell längs de svenska järnvägarna, och ser Grand Hôtels potential och betydelse för staden. Men hon är en lika fruktad som respekterad chef.Samtidigt anländer den unga Ottilia till storstan från Rättvik för att påbörja sin anställning på det mytomspunna hotellet. Tillsammans med ett gäng andra kvinnor får hon kämpa mot orättvisor och hinder i en mansstyrd bransch. Kvinnor förväntas ju sköta hemmet...

3,5/5

Stockholm, början på 1900-talet. Grand Hôtel har fått en kvinnlig chef, Wilhelmina Skogh, som förhoppningsvis ska se till att hotellets finanser börjar gå mer mot plus än de tidigare gjort. Men att ha en kvinna som chef är inte vanligt, och snart börjar männen i vissa positioner klaga, speciellt när fru Skogh anställer kvinnor i andra tjänster som brukar innehas av män. Tillsammans med de här kvinnorna kämpar hon i en mansstyrd bransch och i en värld som även den ofta domineras av mannen.

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel är första delen i en serie som heter Stockholms pärlor och räknas till en historisk feelgood. och jag har sett väldigt mycket fint om den här boken och en av mina kollegor sa att det var en av böckerna som hon rekommenderade som måsteläsning för alla. Så jag ställde mig i kö på biblioteket, och fick vänta i nästan tre månader innan jag fick den. Det borde säga något om populariteten, det.

Boken bygger på verkliga händelser och Ruth Kvarnström-Jones har fått gräva i hotellets privata arkiv. Och det är tydligt att det är en välresearchad bok jag har läst. Kvinnans situation känns igen från nittonhundratalets början, både när det gäller hemmet och arbetet. Det är väldigt svårt att inte ha väldigt mycket empati för Margareta Andersson, vars man är en suput och hustrumisshandlare men som ändå ses ha rätten över henne eftersom hon råkar vara gift med honom. Och därför är jag så förtjust i att flera av de unga flickorna som arbetar på hotellet faktiskt drar sig för att gifta sig, för att inte ställas i den beroendeställning. Jag tycker också om sidohistorien med fosterbarnet Karolina Nilsson, och jag gillar att det belyses om både oäkta barn, och om kvinnor som åker från sina hem långt inåt landet för att söka lyckan i Stockholm.

Jag vet inte riktigt vad det är i det hela som gör att jag inte fastnar helt för boken. Kanske är det att jag tycker att den tappar lite fart efter första tredjedelen och sedan tragglar på lite tills det är dags för slutet. Då tar det fart igen och jag slukar verkligen slutet. Jag brukar tycka om att läsa om starka kvinnor, men är inte alltid förtjust i att läsa böcker som utspelar sig i den här epoken. Så jag skulle säga att det är mer fel på läsaren i det här fallet än på själva boken.

Det är en viktig del av den svenska historien som levandegörs här. När det hojtas högt om dålig kvinnosyn hos andra kulturer, kan det alltid vara bra att ha lite argument till hands, och det finns det gott om här. Det är faktiskt inte mer än lite drygt 100 år sedan den svenska kvinnan fick rösträtt.

Språket är bra och fungerar fint till genren. Det är inte svårt att se att det här kommer att bli en väldigt populär serie.

Katarina Nord

2023-12-09

Fin " feelgod" historia med Grand Hotel i focus.

2023-11-07

2023-10-21

En härligt, fantastisk och uppslukande roman!
Briljanta person- och miljöskildringar, såg allt och alla framför mig.
Rekommenderas varmt!
Mycket bra uppläsning!

2023-09-13

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, De fenomenala fruntimren på Grand Hotel, är den första boken som jag har läst av författaren Ruth Kvarnström-Jones. Hon har tidigare skrivit en trilogi feelgood-böcker om Lovisa i Halleholm. Den här boken, som är helt ny, är den första delen i en bokserie som kallas Stockholms pärlor. Det är en historisk feelgoodroman som utspelar sig i början av nittonhundratalet, och utspelar sig på Grand Hotel i Stockholm. Feelgood är inte min favorit-genre, men ibland kan jag tycka om att läsa någon sån bok mellan alla deckare. Och den här boken tyckte jag mycket om. Den var välskriven och intressant. Och som jag har förstått, så baseras den en del på verkliga händelser. Jag kan rekommendera boken, och jag kommer nog att läsa kommande böcker i serien. Jag lyssnade på boken, som var bra inläst av Katarina Ewerlöf.