De fattige i Lodz

Sem-Sandberg, Steve

| 2010

Flag from no

En rystende, gripende, vesentlig og dypt menneskelig historie om den jødiske ghettoen som nazistene opprettet i den polske byen Lódz i 1940. Det er en roman om livet i den avsperrede bydelen, den tyske kadaverdisiplinen, det drepende slavearbeidet, sultedøden og de forgjeves fluktforsøkene. Paradoksalt nok handler det også om overlevelseskunst og livsvilje. Romanen er vinner av Augustpriset 2009, Sveriges mest prestisjetunge litteraturpris. Også nominert til Nordisk Råds Litteraturpris.

Henrik Johansson

2019-10-20

Så fruktansvärt, så otäckt och så tragiskt. Välskriven och välberättad, ja nästan som gjort för sträckläsning om mänsklighetens baksida.

2016-12-13

Ett ämne som det skrivits hur många böcker om som helst men den här fyller väl sin plats. Dokumentär roman baserad på fakta. Riktigt stark läsupplevelse. Återigen blir man förvånad över människans grymhet och framförallt mot oskyldiga små barn. Detta brott mot mänskligheten vill och får aldrig glömmas bort. Ändå finns åsikterna och handlingarna i världen varje dag. Läs....

Göran Svalin

2016-03-20

Något långtråkigare får man leta efter.

Kristina Carlsson

2015-10-17

Detta är nog den bok av alla jag läst som var allra svårast att ta sig igenom, p.g.a. den fruktansvärda handlingen och mängden text.

Teresia Kjellgren

2015-06-10

Av någon anledning tog den tid att läsa. Det är visserligen ett tungt ämne och grymma livsöden men samtidigt en bok om konsten att överleva under dessa vidriga förhållanden. En nog så viktig bit i förintelsens historia, ändå ingen bladvändare.

Izabela Horn

2014-01-26

En hemsk bok om gettot i polen, det gjorde ont att läsa om det. Men mot slutet blev boken seg , den skulle vara 100 sidor kortare. Alla namn som förekommer o boken är människor som har levt i gettot, författaren har samlat fakta från alla de krönikor som samlats, skrivna av de som överlevt .

Artur Foxander

2013-11-20

Jag orkade verkligen inte ta mig igenom den. Gav upp efter två tredjedelar. Eftersom den inte har någon handling att tala om förlitar den sig blint på karaktärsutveckling. Synd bara att författaren är så vedervärdigt dålig på just karaktärsbeskrivningar att alla känns som tunna pappfigurer och parodier på sig själva. Allt känns bara så krystat och oinspirerat. Att den baserar sig på verkliga händelser ger jag inte heller mycket för. Det har enligt mig inget egenvärde i sig. Riktigt besviken. Årets bottennapp!

2013-10-19

Den här boken har stått länge och samlat damm i min hylla och det är ungefär lika svårt att skriva det här inlägget som det var att börja läsa den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/de-fattiga-i-odz-av-steve-sem-sandberg.html

Elias Chougui

2013-08-14

Riktigt bra, en mycket annorlunda bild av förintelsen och andra världskriget, väldigt målande. Sem-Sandberg använder sig av en speciell och bra berättarteknik.
Absolut ett av de mest sorgliga sluten som jag stött på...

Elisabeth Karlberg

2012-10-23

En mycket tung men annorlunda bok om livet i gettot under 2:a världskriget. En helt ofattbar berättelse om hur människor misshandlar, förnedrar och dödar för egen vinning skull.

Evert Nilsson

2012-10-11

Engripande och mäktig bok. En dokumentär roman om människans överlevnad, om hur människor kan utnyttjas och utnyttja, hur ofattbart grymt ödet kan vara och hur ofattbart att någon överhuvudtaget kan omfatta totalitära ideologier om att människor med annan religion, hudfärg eller annat inte bara är sämre utan ska bokstavlifen förnedras och t.o.m. utrotas. Den här boken borde läsas av många, många!

Birgitta A

2012-08-29

Om att försöka förstå det obegripliga, om hoppet om överlevnad trots allt. En förtvivlat nödvändig bok. Läs den!

Ann Boström

2012-06-28

Bokklubben 2011

Ida

2012-02-22

första halvan läste jag i ett streck. i mitten tröttnade jag, blev för tungt. det handlade just då om rumkowski och hans adopterade son. efter att ha låtit boken ligga för någon vecka fick jag fart på läsandet igen och läste snabbt klart den. boken behandlar ett väldigt intressant ämne och skildrar många människoöden. men det är även det som drar ner betyget, boken är för rörig. det är först när man verkligen man får följa en person en längre tid som boken verkligen lyfter! sen kan jag tycka att utsvävningarna i vad som kanske är drömmar eller verklighet rör till det ännu mer. trots detta tycker jag man ska läsa! för det är den värd!

Maria Jönsson

2011-12-11

Ännu ett tidsdokument. Så bra!

Klara Antonsson

2011-11-11

Otroligt bra!!

Claes Nilsson

2011-07-21

Intressant inblick i gettot, blir dock ganska tung emelllanåt. Lite mycket dokumentär och mängder av personer

Imponerande sammanhållen beskrivning av makt och maktlöshet, liv och död i gettot i Lodz. En stark fyra för Sem-Sandbergs otroligt genomarbetade roman.

eva arkelid

2011-07-12

Är inte detta ämne uttömt kan man undra. Nej inte för mig detta är en helt makalös berättelse om hur människorna levde i Lodz är man intresserad av detta kan man även gå in på judiska museet i Frankfurt och se deras bildmaterial. Trots att boken är så hemsk ville jag inte att den skulle ta slut

Lars Andersson

2011-06-23

En trivsam stämning i boken, men jag fann den för svår efter ett tag. En del otäckheter. Läste ungefär 1/2, sen fick det räcka.

Kristin Larsson

2011-05-23

Jag hade svårt för de första 100 sidorna. Då kändes den alltför dokumentär. Men den blev absolut bättre. För att berätta om det boken gör så måste det nog hållas en ganska stor distans - annars orkar nog ingen läsa.

Elin Möllerstedt

2011-02-13

Tegelsten om tillvaron i ett polskt getto under Andra världskriget. Förskräcks över människans grymhet och vilka medel man tar till för att verkställa sina önskningar. Ordförklaringar och personregister längst bak tillsammans med författarens slutkommentar. Mycket välbearbetad och jag kan tänka mig de tusentals timmar av research som ligger till grund för denna historiska berättelse.

Yvonne Larsson

2011-02-11

Det tog drygt 200 sidor innan jag riktigt kom in i boken, och det drar ner betyget. Som roman var den nästan mer deprimerande än de biografier, memoarer och andra faktaböcker jag läst i ämnet.

Gun Petersson

2011-01-17

Hade nog blivit en femma om jag läst i ställer för att lyssna i mp3. Det var svårt att hänga med och jag missade säkert en del. Ändå väldigt starkt om moral och den gav bilder jag aldrig ska glömma.

Nicholas Burman

2010-10-30

Tyvärr alldeles för överskattad. Man kom inte människorna in på djupet över huvud taget. Det var däremot en nyttig historielektion, framför allt om hur ett getto kunde styras både in- och utifrån.

Natasha Illyés

2010-10-07

Denna moraliska gråszon beskrivs på ett sätt som gav mig mardrömmar

Nils Thor

2010-09-02

Ett mycket imponerande arbete och en skakande läsupplevelse.

Lena Persson

2010-08-25

En välskriven bok men bitvis rörig.

Karin D

2010-08-05

Boken var jättebra men jag kommer inte att rekommendera den till en enda person för den var för obehaglig. Jag slutade efter drygt hälften för att jag blev närmast illamående. Jag är väldigt känslig mot skildringar av hur barn far illa och detta är något av det hemskaste jag läst.

Monika Häägg

2010-05-07

En starkt berörande bok med många bevis på den totala avsaknad av empati och medkänsla som präglade tyskarnas inställning till judarna. Trots detta är boken full av insikten att aldrig ge upp. Att hoppet är det sista som lämnar människan. Speciellt de sista sidorna med berättelsen om den undangömda juden som överlever med stora umbäranden fram till befrielsedagen, men sedan ändå inte får uppleva befrielsen. Mycket starkt symboliskt berättande.
Texten är emellertid onödigt krångligt formulerad i delar av boken och gör att drivet i läsandet saknas.

Lena L

2010-03-18

En av de mest avskalade och nakna böcker som jag läst om behandlingen av judarna under andra världskriget. Den visar än en gång att vi får inte glömma denna fruktansvärda förföljelse.

Mia Dahlstrand

2010-02-27

2010-02-27
Oerhört gripande, sorglig, realistisk och känns verklig.
Den visar fler sidor av vad som hände, inte det vanliga ensidiga som annars är brukligt. Maktkamp, matkamp, ondska och överlevnadsinstink.

Lennart Carlsson

2010-02-09

En fruktansvärt skakande bok om hur våra judiska medmänniskor tvingades leva och dö i det av nazisterna ockuperade Polen under andra världskriget!

Eva Grufman

2010-01-31

Blev besviken då jag väntat mig mer. Boken är välskriven men alldeles för många namn. Besvärligt med alla utländska meningar som gjorde att man tappade fokus. Jag säger bara: Läs istället Mila 18 av Leon Uris, det kan man kalla mästerverk!

Fantastisk läsupplevelse, skulle kunna tänka mig den filmatiserad!

Pernilla Ekfeldt

2009-12-17

Kunde inte lägga i från mig den här boken och tänkte långt efteråt på mannenen det handlade om och vem han var

Jonas Olsson

2009-10-22

En riktig läsupplevelse och framtida klassiker i sin genre! Vi får följa ett antal personer i gettot i Lodz under andra världskriget. Osentimentalt berättar Sem-Sandberg sin version av Gettokrönikan.