De ensamma

Nesser, Håkan

| 2010

Sex nykläckta studenter etablerar sig vid Uppsala universitet i början på 1970-talet, en teolog, en matematiker och resten språkstuderande. 1972 skaffar sig de nu tre paren en buss och genomkorsar östeuropa bakom muren. 1975 återfinner de varandra i Kymlinge där merparten arbetar som lärarvikarier. Under gemensam svampplockning dödsstörtar en av dem från ett stup i skogen. Ytterligare 35 år senare – idag – hittas ännu en av dem död i samma skog under samma stup. Detta kan knappast vara en slump och därmed ett ärende för den lokala polisen, inspektör Gunnar Barbarotti och hans kolleger. De ensamma är fjärde delen av Håkan Nessers planerade bokkvintett om Gunnar Barbarotti.

2022-05-09

Betyg 3,5

Mats Brandberg

2022-02-03

Barbarotti serien är mycket bra, Älskar Nessers skrivande

2015-06-13

Serien om Gunnar Barbarotti är en jag uppskattat väldigt mycket, trots det är detta ännu en serie som av någon underlig anledning blivit undanskuffad av andra böcker. Det var fyra år sedan jag läste förra delen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/de-ensamma-av-hakan-nesser.html

Helena Rasmusson

2015-03-05

Som vanligt, bra språk av Håkan Nesser. Lite seg

Marita Ryen

2014-05-19

Bok nr 4 om poliskommissarien Gunnar Barbarotti. Håkan Nesser läser själv ljudboken på sitt trivsamma vis. Boken går fram i sakta mak som de brukar göra med mysiga kommentarer. Historien är mycket bra men kunde varit lite kortare.

Emma Griph

2013-10-22

Ingeborg Amnéus

2013-07-18

Småtrevlig sommarläsning, men inte mer. Hade kunnat kortats ned några hundra sidor.

2013-01-12

En svag fyra. På sätt och vis lika bra som alla andra Nessers böcker (om man bortser från Van Vetereen serien) men ändå lite svagare. Slutet var inte lika raffinerat som jag hade hoppats på men jag tror det mest beror på att mina förhoppningar var för höga.

Ulrica Björnhag

2012-10-31

Nesser bra som alltid. Härligt att läsa om Uppsala min födelsestad. Mycket igenkänning som ökade bokens innehåll.

2012-10-20

Håkan Nesser är verkligen en kvalitativ författare! Så mycket han kan få in på de sidor som finns i boken. Det är inte ofta jag känner mig tagen på sängen av en bok. Satt hela tiden och undrade vad berättelsen skulle leda till, och även om jag hade rätt om en gissning var själva allvarets upplösning oväntad. En bok som gör intryck! Gillade framför allt kapitlen med Maria, Sparven. Hon var fängslande.

Erik Eriksson

2012-10-18

En mycket tänkvärd berättelse om en hopplös situation som människor kan ställas inför! Upplösningen var inte i klass med berättelsen i övrigt!

Peo Edvinsson

2012-10-04

Storyn är väl "sådär", men Nesser skriver målande som vanligt, så det blir en stark 3:a.

Ullis N

2012-08-24

Det är en i min bokcirkel som fått upp mina ögon för Nessers deckare. Mina intryck är blandade. Jargongen mellan Backman och Barabarotti känns inte helt trovärdig. Visst kan det vara så ibland, men inte ständigt.
Som kritikerskriver så är det 500 sidor deckare utan blodsspillan. Det är imponerande!
Det som får karaktären Barbarotti att stå ut är hans relation/konverstation med Gud. Interssant!

Håkan Lindgren

2012-07-31

Jag ville verkligen gilla den, men den makliga takten från början till slut, med några sidors undantag, gjorde det svårt. Bavarotti och Backmans resonemang blev inte mer intressant vare sig tioende eller femtonde gången det upprepades... Slutet överraskade dock.

Klara Antonsson

2012-07-03

Riktigt bra!!

Ida

2012-06-20

helt klart svagaste boken i serien. den tar sig långsamt framåt, lite väl långsamt! tar sig i slutet och avslutas med ett motiv jag inte hade kunnat ana mig till.

Eva Bommelin

2012-06-12

Mycket bra bok igen Håkan Nesser.
Spännande med ett slut jag inte kunde komma på innan boken var slut. Hoppas att det kommer fler om Kymlinge och poliserna där.

Jakob Groth

2012-02-19

En av de sämre av
Nessers deckare. Han kan bättre! Alldeles för lång enligt mitt tycke då inte mycket förde handlingen framåt i de mellersta 300 sidorna. Intressant tillbakablick, men kändes inte helt relevant för storyn.

Johanna Hellström

2012-01-16

Inte Nessers bästa, men Nesser är alltid Nesser. Underbart språk som flyter genom hela boken.

Marc Moore

2011-11-29

Gillar Nessers språkbruk men själva historien är inte särskilt upphetsande. Jag får nästan en känsla av att han egentligen inte vill skriva deckare utan mer relationsdrama men att han vet att deckare är mer lättsålt....

Mats Olsson

2011-08-16

Gillar alltid Nessers romaner därför en 4:a. Annars inte en av hans bästa.

Lars Sederlin

2011-05-24

Kvalmigt dåligt berättat pekoral. Ordet luguber fanns här på sidan 137 det brukar stå mellan sid 20-30 annars. Det metafysiska dravlet i boken är på fjortisnivå.

Ethel Åslund

2011-05-12

Trevlig och lättlyssnad ljudbok. Chansen att fundera över hur man själv skulle agera i en krissituation. Men slutet blev jag besviken på, och mördaren var väldigt osympatisk.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Lotta Norén

2011-03-20

Är tveksam till om det blivit mer än en 3:a om jag läst boken. Men jag gillar när Nesser läser.

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Mycket bra, välskriven bok som lämnar många tankar kvar.

Bengt Månsson

2010-12-27

Lysande ända till de sista 20 sidorna eller så. När upplösningen kom var det väldigt plötsligt och samtidigt något så trivialt som... Nåja, jag ska inte säga mer för den som inte har läst boken. Med ett lite mer sofistikerat slut hade det blivit en 5:a.

Conny J

2010-12-24

Nja, Barbarottiböckerna är inte de bästa från Nesser´s penna. Men ett helt OK tidsfördriv...

Maria L

2010-12-03

Helt ok, men Nesser brukar vara bättre.

Göran Bergqvist

2010-11-08

Onekligen fängslande men känner mig lurad av slutet då det visar sig att Nesser lagt ut dimråer.

Karin Löfstrand

2010-10-20

101020: En fin kriminalhistoria i sann Nesser-anda. Jag gillar verkligen hand figur Barbarotti, han känns som en man ur verkligheten. Figuren Backman växer i "De ensamma" som hon inte fått i tidigare böcker. Som så många gånger förr blandas dåtid och nutid i Nessers historia. Hindret till det riktiga toppbetyget är att det går lite för fort på slutet.

Linda Bohlin

2010-10-08

jag gillar verkligen Nesser, särskilt Brabarottiböckerna och tyckter att denna är en av de bästa. spänning rakt igenom på ett typiskt Nesser-lågmält språk. jag ville veta hur allt hängde i hop och sträckläste många partier. Klar femma!

Lena L

2010-08-21

En spännande och mycket välskriven kriminalroman. Bra växlingar mellan dåtid och nutid utan att det blir rörigt.Nessers kriminalinspektör är en lågmäld sympatisk herre som för samtal med Vår Herre.

Alf Ödlund

2010-08-16

En fantastiskt hopsatt historia berättad på ett sätt som gör det relativt händelselösa skeendet spännande att lesa hela tiden.

Torbjörn Nilsson

2010-08-09

Den klart svagaste boken Barbarotti-serien. Tråkigt för jag vet att herr Nesser kan så mycket bättre.

Anna Malmgren

2010-08-09

Det är så skönt med Håkan Nesser för man blir sällan besviken.

eva lundgren

2010-07-27

Jag tyckte att Nesser lurades på ett ofint sätt när han leder oss ut på en lång roadtrip till Östeuropa som man som läsare tror ska ha med upplösningen av boken att göra, men tji fick man. Nä, Håkan, nu gjorde du mig riktigt sur, få se om jag orkar läsa nästa bok. Jag vet att du kan bättre...

Ursula Stålhandske

2010-07-26

Ännu en fantastiskt läsvärd bok av Håkan Nesser. Han levandegör hans karaktärer på hans speciella sätt som ligger till grund för oväntade och intressanta, spännande berättelser. Jag gillar Barbarotti och hans medarbetare och rekommenderar varmt boken inläst av författaren själv. Men ... läs helst böckerna om Barbarotti i rätt ordning, vilket jag tror ger allra mest behållning. Detta är den senaste och nr. 4 av fem planerade.

2010-07-24

Börjar som en helt okej, vanlig lättsmält deckare. Fortsätter i amatörpsykologisk, tuggummiseg ytlig stil och leder till, ingenting. Nä, jag gör slut med Nesser nu.

gustaf j

2010-07-18

Trevlig läsning, men samtidigt en besvikelse. Boken är trög och handlingen knyts inte alls ihop med upplösningen.

Christer Strandberg

2010-07-17

Lyssnade på Håkan Nessers underbara inläsning av boken. Den bästa hittills i Barbarottiserien. Språket känns inte så stelt när man hör honom läsa.

Ola Janåker

2010-07-07

Nesser kan som bekant skriva men jag tycker nog att det här är ännu en "i-väntan-på"- bok...

Lars B.

2010-06-28

Nej, Nesser var bättre förr. 500 sidors tomt pladder fram emot upplösningen på de sista lagom skälvande sidorna. Nesser är en av få deckarförfattare som behärskar det svenska språket på ett formidabelt och underfundigt sätt. Här staplar han dock för många putslustigheter på varandra och upprepar uttryck som "det var som det var", "in alles" och "i alla händelser" på ett sätt som skulle få vilken svensklärare som helst att v'ässa rödpennan. Den absolut sämsta i Barbarotti-kvintetten och vi får hoppas på en storstilad final i sista boken istället.

Stig Svåren

2010-06-23

Nesser sviker inte, Herlig sommerlesning. Inte så spennende men intressante portrett og en bra historie med driv

Kenneth Olausson

2010-06-01

I en tjock, oerhört tjock, roman lunkar handlingen framåt, beskriven i olika tidsperspektv och sett från olika personers horisont. Upplösningen, eller jag borde kanske skriva upplösningarna. kommer som en lättnad. Trovärdigheten i dem är det väl si och så med. Nesser skriver som alltid med ett lätt anslag, dvs välformulerat och i enskildheter intresseant. Men när skall han samla sig till en bok som har en annan ambition än att bara roa för stunden?