De drabbade

Wahlberg, Karin

| 2020

Sjukvrdsstrategen Carolina Broms hittas dd i en enslig sommarstuga utanfr Dalby i den sknska bokskogen. Ett kallblodigt verfall. Hon har dessutom Fentanyl i kroppen. Vilka knde till att hon var dr och vem av dessa har anledning att leta upp henne i stugan och varfr? Kommissarie Claes Claesson och Veronika Lundberg har flyttat till Lund ? nytt bo, ny tillvaro. Claes frsker gra staden p sltten till sin medan han leder sin frsta mordutredning p nya arbetsplatsen och Veronika mter sina utmaningar p kirurgkliniken i Malm. Samtidigt oroar de sig ver att dottern Klara har svrt att finna sig tillrtta i sin nya klass. Vi mter ven strvsam sjukhuspersonal och cancersjuka patienter och anhriga, som pendlar mellan hopp och frtvivlan.

2020-10-07

Nej den hr boken borde aldrig skrivits. Karin Wahlbergs serie om Claes Classon har varit lite ojmn men har iaf alltid varit hyfsade. Karin har ju skrivit andra romaner under ngra r men terkommit till deckargenren igen. Trkig och trist utan ngon som helst spnning. Det r bara en massa gnll p sjukvrden och hur den styrs och fungerar. Det kan ju vara viktigt men i denna bok tillfr det inte ngonting. Det knns som om Karin blivit gammal och gnllig. Lgg tid p ngot annat.

Anne Hansson

2020-07-12

Lst flera bcker om Claes och Veronica, men den hr var i trgaste laget tog lng tid innan man kom in i sjlva hndelsen. Hnde s mycket innan runt omkring s man glmde bort det viktigaste, frfattaren har skrevet bttre bcker .

A H

2020-07-12

Karolin L

2020-02-12

Fr mig r det alldeles fr lngrandiga miljbeskrivningar, de driver inte berttelsen vidare p det stt man frvntar sig utan blir vldigt klyschiga. T ex blir beskrivandet av arbetet p sjukhus utifrn vrd- och administrativ personal vldigt "undervisande". Jag brukar tycka om Wahlbergs bcker men den lnga vntan p denna del var frgves. Trots att berttelsen tar upp mycket viktiga mnen s berr den inte alls.