De drabbade

Wahlberg, Karin

Sjukvårdsstrategen Carolina Broms hittas död i en enslig sommarstuga utanför Dalby i den skånska bokskogen. Ett kallblodigt överfall. Hon har dessutom Fentanyl i kroppen. Vilka kände till att hon var där och vem av dessa har anledning att leta upp henne i stugan och varför? Kommissarie Claes Claesson och Veronika Lundberg har flyttat till Lund ? nytt bo, ny tillvaro. Claes försöker göra staden på slätten till sin medan han leder sin första mordutredning på nya arbetsplatsen och Veronika möter sina utmaningar på kirurgkliniken i Malmö. Samtidigt oroar de sig över att dottern Klara har svårt att finna sig tillrätta i sin nya klass. Vi möter även strävsam sjukhuspersonal och cancersjuka patienter och anhöriga, som pendlar mellan hopp och förtvivlan.

2020-10-07

Nej den här boken borde aldrig skrivits. Karin Wahlbergs serie om Claes Classon har varit lite ojämn men har iaf alltid varit hyfsade. Karin har ju skrivit andra romaner under några år men återkommit till deckargenren igen. Tråkig och trist utan någon som helst spänning. Det är bara en massa gnäll på sjukvården och hur den styrs och fungerar. Det kan ju vara viktigt men i denna bok tillför det inte någonting. Det känns som om Karin blivit gammal och gnällig. Lägg tid på något annat.

Anne Hansson

2020-07-12

Läst flera böcker om Claes och Veronica, men den här var i trögaste laget tog lång tid innan man kom in i själva händelsen. Hände så mycket innan runt omkring så man glömde bort det viktigaste, författaren har skrevet bättre böcker .

A H

2020-07-12

Karolin L

2020-02-12

För mig är det alldeles för långrandiga miljöbeskrivningar, de driver inte berättelsen vidare på det sätt man förväntar sig utan blir väldigt klyschiga. T ex blir beskrivandet av arbetet på sjukhus utifrån vård- och administrativ personal väldigt "undervisande". Jag brukar tycka om Wahlbergs böcker men den långa väntan på denna del var förgäves. Trots att berättelsen tar upp mycket viktiga ämnen så berör den inte alls.