De dödas skepp

Riordan, Rick

Bästsäljande Rick Riordan, som i tio år toppat listorna med bokserierna och Hollywoodfilmerna om Percy Jackson och Olympens hjältar, är tillbaka ? och den här gången tar han sig äntligen an de nordiska asagudarna. Välkommen till ett asaspännande äventyr!Magnus, Samirah, Alex och hjältarna från Hotell Valhalls 19:e våning förbereder sig för att segla mot ett äventyr till havs, och får en snabb hands-on kurs av Percy Jackson på ämnet ?hur du inte dör på havet?. Och det kommer garanterat att behövas.Loke är nämligen fri från sina bojor. Och det första han tänker göra med sin frihet är såklart att starta Ragnarök och världens undergång genom att sätta segel med skeppet Naglfar. En skuta av högsta hantverksstandard byggd av 100% prima återvunna naglar från döda människor.Men Loke är inte det enda problemet. Det dröjer inte länge innan Magnus och de andra blir erbjudna att äta...

Den var ganska bra...

Gillar du Percy Jackson? Då är detta ett tips för dig!
Min A (snart 9 år) har lyssnat till de två avslutande delarna i Magnus Chase-trilogin (Läsålder: ca 9-15 år). Rick Riordan har tidigare bland annat skrivit den populära serien om Percy Jackson som är son till en grekisk gud. I denna serien får vi istället utforska den nordiska mytologin och lära känna Magnus som är son till fruktbarhetsguden Frej. Magnus är en hemlös kille som i första boken dör och kommer till Valhall med valkyrian Samirah al-Abbas. Dessa böcker är lika medryckande och spännande som Percy Jackson och precis som tidigare böcker väver Riordan in massor av kunskaper om mytologin under äventyrets gång.
Dessa böcker är snäppet mer humoristiska än Percy Jackson enligt A.
Då jag personligen inte högläst ”Tors hammare” och ”De dödas skepp” kan jag inte ge en utförligare recension ur ett vuxenperspektiv om dessa avslutande delar. Men min A älskar Magnus Chase-trilogin precis som Percy Jackson (grekisk mytologi) och Kanekrönikan (egyptisk mytologi) av samma författare. Så på hans begäran tipsar vi idag.
Första boken i trilogin om Magnus Chase heter ”Krigarens svärd”.
Min A uppskattade också att bekanta ansikten från Percy Jackson-serien besökte även i denna trilogin. Lite kuriosa för det inbitna Percy-fanet: Magnus är kusin med Annabeth!