De där somrarna

Kangas, Robert

| 2010

Det är i mitten av 1960-talet. Gert är 13 år och hormonerna studsar omkring i honom. De flesta tankar kretsar kring nya klasskamraten Sören och hans vackra världsvana storasyster. Den stora världen möter den värmländska skogsbygden och Gert ser livet omkring sig på ett nytt sätt. Robert Kangas är utbildad socionom och bor i Göteborg. Han debuterade 1989 som författare, 38 år gammal.

Evert Nilsson

2012-02-21

Robert och jag har ju gått i skolan tillsammans, men det var t.o.m innan sifferbetygen slog igenom. 2 betyder godkänd och den är väl värd varken mer eller mindre.Miljön är mig alltför välbekant för att betygsättas och då återstår personbeskrivningarna som inte helt fullständigt kuggar i varandra. men det känns kul att läsa om en annars sällsynt miljö, som dessutom är just mine egna rötter.

Klinga

2011-01-08

Kangas är mästare på vassa noveller som svider i gruset. Det är kargt och inte så ombonat i "Kangasland". I "De där somrarna" är det 60-tal i Värmland. Det finns en ton och ett persongalleri som påminner mig om andra berättare med arbetande människor i fokus. Tänker på Dagerman, Harry Martinsson, Väinö Linna. Kangas målar upp en plats där en rad händelser förändrar livet för dem alla. Det är kargt och välskrivet. Stilen är realistisk och rakt på sak utan nostalgifilter som stör. Men Gerts iakttagelser blir ibland lite väl vuxna. Det är ibland snarare en vuxen mans reflektioner vi får del av. Men jag tyckte om boken, den kan jag rekommendera.