De bortglömda

Blaedel, Sara

| 2012

Utsedd till årets bästa deckare i Expressen/GT! De bortglömda är Sara Blædels sjunde bok om kriminal­inspektör Louise Rick. Boken har blivit enhälligt hyllad av kritikerna i hemlandet. I en skog nära Hvalsø hittar en skogshuggare liket efter en kvinna, men vem är hon? Ett stort ärr över halva ansiktet borde göra det lätt att identifiera henne, men ingen har anmält henne saknad och hon matchar ingen i polisens efterlysningsregister. Efter fyra dagar har kriminalinspektör Louise Rick inte kommit någonstans med utredningen. Först när hon beslutar att offentliggöra ett foto på kvinnan får man ett spår att gå på: En äldre dam hör av sig och menar att det måste vara Lisemette, en förståndshandikappad kvinna som hon för många år sedan tog hand om på en av mentalvårdens institutioner. När Louise kontaktar den nu nedlagda institutionen väntar dock en överraskning. Det visar sig att dåtiden...

2020-11-03

Välskrivet, trovärdigt och klurigt. Jag gillar Saras karaktärer i böckerna om Louise Rick.

Karin Johansson

2018-04-06

Gillar boken. Läs den!

2016-08-02

Hemska grymheter i den gamla vården av utvecklingsstörda uppenbaras. Riktigt spännande också mot slutet även om upplösningen kanske är lite väl spektakulär.

Maria T

2015-07-08

Lättlyssnad, och man behöver definitivt inte läsa de tidigare böckerna för att hänga med. Bra och spännande historia.

Katarina Nord

2015-01-27

Stark trea! Det är den andra boken jag läst om polisen Louice och denna är betydligt bättre än den förra. Den är spännande med målande beskrivningar. Alexandra Rappaports uppläsning är fantastisk och jag har lyssnat timmar i sträck.

Camilla Kallai

2014-11-29

En upplösning av den mycket obehagliga slaget.

2013-06-04

Hade förväntat mig en tråkig dussindeckare, men blev positivt överraskad! Boken är riktigt spännande, välskriven och intressant!

Rasmusmatte .

2013-01-12

Vilken härlig överraskning. Jag har inte läst något av Sara tidigare. Riktige spännande och bra

2012-10-19

Det här är den danska kriminalromansförfattaren Sara Blaedels sjunde bok om kriminalinspektören Louise Rick. Jag har tyvärr inte läst någon av dom sex tidigare böckerna.

Men jag tror inte att det på något sätt försämrade min läsupplevelse. För jag tyckte att “De bortglömda” var en mycket, mycket bra bok. Och med tillbakablickarna som man fick, så tyckte jag att jag förstod vad som har hänt Louise Rick i tidigare böcker.

Handlingen i den här boken var mycket bra, spännande, och otäck. Det var bra flyt i boken, och den var väldigt lättläst.

Kan helt klart rekommendera boken till alla som gillar nordiska deckare.