De blå skorna

Olsson, Linda

| 1905

Det är så att min far gick bort nyligen. Och skorna var en del av det han lämnade efter sig. Och jag har som sagt aldrig sett dem förr. Det är ett par ljusblå mockaskor. Damskor. Storlek 36. Aldrig använda. Jag begriper inte var min far fått tag på dem. Eller vad han tänkt sig att jag skulle göra med dem. Det här är en ljudnovell från Novellix, inläst av författaren själv. Novellix ger ut noveller på ett nytt sätt: styckvis och i fickformat, både nyskrivet och klassiker. Läs mer på novellix.se

Solveig Andersson

2020-03-06

Underbar novell som perfekt att läsa i dessa oroliga tider. Jag blir nyfiken att läsa mer av Olsson!

Maria Klamas

2015-08-28

Så bra var denna lilla novell... Jag brukar verkligen inte gilla den formen, men i det här fallet bugar och bockar jag för förmågan att fånga mig från början till slut... Berättelsen handlar som jag ser det om hur stor risken är att vi missar våra chanser på grund av till synes fel beslut eller tillfälligheter... Den handlar om kärlek som inte får utrymme i detta livet, om kärlek som kunde blivit, men inte fick chansen, om kärlek som dolts och blivit en stor sorg och längtan... och hur livet ändå finurligt finner nödvändiga kopplingar för att leda kärleken samman igen, även om det är för sent, just i detta livet...

Kerstin Hellgren

2015-01-11

Mysig bok med förväntat slut, men skön att läsa.

Victoria G

2012-12-18

Även om handlingen kändes smått otrolig gillade jag verkligen stämningen berättelsen förmedlade. Fint och lite sorgligt.