De apatiska : Om makt, myter och manipulation

Tamas, Gellert

| 2009

Maj 2003. En elvaårig flicka ligger svårt sjuk på ett sjukhus i Jönköping. Hon reagerar inte på beröring, äter inte, dricker inte och måste ständigt bära blöja. Om några minuter kommer poliser att koppla bort droppet, bära henne till en väntande bil, köra henne till Migrationsverkets förvar i Malmö och låsa in henne bakom galler och taggtråd. Nästa morgon klockan 8.15 ska hon transporteras till Köpenhamns flygplats, Kastrup. För de svenska myndigheterna kommer fallet därmed att vara avslutat. Men det är här en berättelse om landet Sverige tar sin början. Steg för steg blottlägger Gellert Tamas hur tjänstvilliga politiker, aningslösa journalister, organiserade högerextremister och högt uppsatta läkare och psykiater gemensamt skapar en bild av de så kallade apatiska barnen, en bild byggd på fördomar och vandringssägner, som till slut uppfattas som en sanning. I De apatiska - uppföljaren...

Solveig Andersson

2019-11-15

Extremt förvrängd bok. Delar inte alls de fantastiska ord vissa beskriver nedan.

Lena Floser

2012-07-18

Tung både till innehåll och format. Viktig!

Thony Glans

2012-04-10

Bör läsas av alla, som är det minsta intresserad av nutidshistoria och samhällsfrågor överhuvudtaget!

D

Daniel Krondahl

2011-11-30

Intressant och skrämmande läsning, dock så presenteras de inblandade i svart och vitt, där de som författaren ser som "bovarna" är empatilösa psykopater. Men dock, en bra läsning om hur politiserad dagens migrationsvård är.

Lipan Pipan

2010-07-29

Riktigt skrämmande reportage. Personligen har jag lite svårt för det dramatiska språket och de svartvita personporträtten, där alla 'onda' framställs som tvättäkta psykopater. Men som helhet riktigt bra,

Katarina Nyberg

2010-07-27

Denna bok borde vara obligatorisk läsning i skolorna. Ett utsnitt nutidshistoria som går rakt in i själ och hjärta. För mig blev den en start till aktivitet att förändra.

Eyez Only

2010-07-09

Ett mycket viktigt repotage! Genom hela boken satt jag med ett: "Va i he*l*v*te, får det gå till så här!" och ett "Herregud, är det sant??" på läpparna.

Elin Alm

2010-01-14

Mycket bra och skrämmande om hur rykten sprids och om hur fasansfullt människor med makt kan bete sig utan att se något fel i det. Kunde nog ha kortats ned något hundratal sidor för att inte avskräcka så många med bokens tjocklek. Läs!

karin erlandsson

2009-11-01

Vill du sträckläsa...bli heligt förbannad.. och Upprörd !!Är detta en bok för dig...Detta är en humanitär skandal i Sverige...om vidriga Svenka myndigheter