De afghanska sönerna

Persson, Elin

I sin romandebut tecknar Elin Persson osentimentalt tre unga livsöden med värdighet och medmänsklighet. Och läsarhjärtat brister.Rebecka är ny på jobbet på HVB-hemmet, hon har gått introkursen och hon följer alla regler som står i pärmen. Hon får rådet att lämna jobbet på jobbet, att inte låta sig bli berörd. Men ibland när det blir för mycket flyr hon ner till källargången vid grovsoprummet och sitter där en stund och petar på den skrovliga betongväggen tills det bildas en liten hög med grått smul på golvet.Varje dag möter hon Ahmed som dansar snabbt med höfterna, Hamid som har Migrationsverkets brev på nattduksbordet och Zaher, den nyaste på boendet som rör sig tyst längs korridorerna i sina glittriga sandaler. De är Afghanistans söner, och Rebecka på asylboendet är deras anhörig.Elin Persson är socialantropolog. När hon inte skriver jobbar hon med socialt arbete....

Bokdjungeln

2020-11-26

Ni anar inte hur mycket känslor som bubblat upp till ytan under tiden jag läste denna bok. Då jag tidigare arbetat på ett boende för just ensamkommande barn så fick denna bok mig att sakna "mina" barn.
Boken är otroligt realistisk och jag kan se huvudpersonerna framför mig och känna igen mig i de situationer som uppstår i boken.
Språket är enkelt och det tycker jag passar boken väldigt bra. Men trots att det är avskalat lyckas författaren skapa ett band mellan läsaren och karaktärerna och det är riktigt snyggt gjort. Jag anser att De afghanska sönerna är superbra som ungdomsbok men vill också poängtera att den även passar vuxna.
Kontentan: brinner du för medmänsklighet så tycker jag absolut att du ska läsa denna fantastiska debutroman.

Väldigt fin, känslosam och bra lättläst bok med berättelser från ett HVB-hem.

🌹Denna bok var både Spännande & Sorlig & Tankeväckande.
Den visar en pendlande skilldring av ett asylboende & hur det är att vara ung asylsökande & hur desperat allt kan bli..
💜💜💜💜 av 5st🌹

Lysande, gripande & välskriven!

Solveig Andersson

2020-03-02

Lika enfaldig som jag från början anade. Tillbaks till biblioteket.

Sarasbokhyllor

2020-02-26

Rebecka är en ung tjej som arbetar på ett HVB-hem. Vi får även träffa tre afghanska pojkarna Ahmed, Hamid och Zaher. Rebecka kommer, trots att det är meningen att hon ska ha distans, väldigt nära dem. Författaren låter också läsaren komma väldigt nära dem.
Jag gillar språket som är enkelt och avskalat och passar mycket bra till bokens innehåll. Emellanåt är det alldeles briljant.

Jag ryser och gråter. Jag känner värmen och omtanken. Jag är så ledsen över den behandling många av de här barnen har fått. Mammahjärtat i mig brister 💔

Jag är väl kanske inte helt opartisk då jag undervisar i svenska som andraspråk och har ett hjärta som klappar för dessa ungdomar. Jag har på sistone läst en del böcker där unga afghaner har huvudrollen och jag läser gärna fler. En utmärkt debut av Elin Persson som har skrivit ett stycke samtidshistoria.

En bok som alla borde läsa och som ingen borde kunna undvika att beröras av.