De 120 dagarna i Sodom : i liderlighetens skola

Sade, Markis de

| 2005

Markis de Sades De 120 dagarna i Sodom från 1785 är världslitteraturens mest ökända verk. Texten skrevs på en 12 meter lång och 12 centimeter bred pappersrulle som hölls dold i författarens fängelsecell i Bastiljen. De 120 dagarna i Sodom förenar brutala delirier och systematisk ondska med filosofisk skärpa och svart humor. den står som ett ofullbordat, förkrossande monument över människans paradoxala frihet vid den sexuella fantasins yttersta gräns.

Jag tror att historien runt detta verk är intressantare än själva boken, DeSades öde är intressantare än hans livsverk.
Av och till är boken lika spännande som att läsa travresultaten med sina listor om vem som ska rövknullas av vem. Det blir också rätt enahanda med de gamla maktgubbarna som får löpa fritt i sina perversioner utöver de underdåniga kvinnorna, flickorna och pojkarna.
Det finns en kolsvart humor i boken som glimtar av och till, tyvärr är den för det mesta av...
Nåväl, en klassiker till avbockad, men det finns mycket roligare humor, mer upphetsande snusk och mer vämjeligt äckel i många andra böcker som inte ses som klassiker.

Eyez Only

2012-01-06

Men vilket äckel! Usch vilken bok.