Ddvatten

Ollmark, Lena

Max och Wera trffas p ett behandlingshem. De r varandras motsatser, Wera har haft en tuff uppvxt med en psykiskt sjuk mamma som tagit sitt liv. Max r tjejen som har allt, bde pengar och utstrlning. Men Max srjer sin tvillingsyster Julia, som omkommit i en seglarolycka. Wera fr flja med Max till familjens grd och seglarkollo Saltga. Hon blir varmt mottagen av familjen och lyckan ver att ha en riktig vn r vervldigande. Men ngot skevar och det har med den dda Julia att gra. Hon r mrkligt nrvarande. Hennes rum finns bevarat i huset dr Weras klder och bakgrund inte passar in. Stmningen blir alltmer obehaglig. Wera rkar ut fr olyckor, ngon tycks beska hennes rum och saker som tillhrt Julia dyker upp. Wera brjar tvivla p sig sjlv. Inbillar hon sig? Eller r hon sjuk, precis som sin mamma? Har hon blivit besatt av Julia, eller r det Julia som kommit tillbaka frn...

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Bra!

Marianne Skoglund

2020-04-22

Vlskriven och sorgsen skrckhistoria med tydlig inspiration av klassiska "Rebecca" av Daphne Du Maurier.

S s Toppen💜💜💜💜💜

Mrk, gripande & spnnande!

I boken fljer vi Vera, en ung tjej som efter sin mammas sjlvmord nu befinner sig p ett behandlingshem fr unga med psykisk ohlsa. Efter en tuff uppvxt s har Vera lnge mtt vldigt dligt och anvnt sig av sjlvskadebeteende fr att orka.
P behandlingshemmet lr Vera knna Max. Max med en verklassbakgrund srjer sin tvillingsyster Julia som ret innan har dtt i en seglarolycka.
De omaka tv blir vnner och det blir bestmt att Vera ska spendera sommarlovet med Max p hennes familjs lyxiga sommarstlle i Stockholms skrgrd. Vl dr r det ngot som inte stmmer, trots familjens varma mottagande. Vera frsker frst vad som hnder, kan det vara Julia?

Jag har hglst boken fr A (9 r). Efter att vi lst 100 av 250 sidor tyckte A att boken var okej, rtt trkig men att den nd hade potential att bli bra.
Nr vi sedan stter oss nnu en kvll kommer boken verkligen igng och bde jag och A kan inte slita oss. Vi tar kapitel efter kapitel och till slut r klockan nrmare 23.00. Och d r vi rtt hrda p tidiga rutiner, men denna bok fngslades oss bde.

Boken r vldigt mrk och psykisk ohlsa ligger som ett tungt men kta tcke ver hela berttelsen. Sttet Ollmark vver in Veras bearbetning av sitt tidigare sjlvskadebeteende r riktigt bra. Hon skriver p ett stt som frmedlar frstelse till oss som lsare som inte sjlva befinner oss dr Vera r, samtidigt s tror jag ocks att boken kan vara skn att lsa fr de unga som faktist har ett sjlvskadebeteende. Vera r en kmpe som verkligen frsker m bra, samtidigt som hon r insiktsfull i sitt eget mende. En insiktsfullhet som kan vara ett bra std fr den som sjlv mr dligt.

Boken r kategoriserad fr 9-12 r och stundvis kan nog boken vara ngot mrk fr en del nioringar, samtidigt som den ocks funkar fint att lsa i hgre ldrar. Fr hglsning har boken fungerat toppenbra och Ollmarks text r behaglig att hglsa p ett stt som enkelt ger bra lsflyt. Boken innehller mnga fantastiskt vlskrivna och genuina miljbeskrivningar.
Trdgrdsnrden i mig fick dock rysningar ver de upprepande gngerna Ollmark beskriver de blommande och doftrika smultronjasmin-buskarna. Fr den insatta r det uppenbart att det r smultron-SCHERSMIN som avses. Vldigt vanligt att frvxla jasmin och schersmin. Men i en korrekturlst bok vill inte jag f miljbeskrivningarna strda av sdana slarvfel. Speciellt nr dessa doftande buskarna terkommer ett antal gnger genom boken. Men jag misstnker att detta inte r ngot som irriterar mlgruppen 9-12 r s ofta. Eftersom jag har hglst har jag rttat under hglsningen.

En otroligt bra psykologiskt rysare om psykisk ohlsa, sjlvskadebeteende, skuld och kampen fr att m bttre. En nyskapande bok som rekomenderas varmt. Ddvatten borde finnas p alla skolbibliotek!