Dödssynden

Grund, Maria

Utsedd till ÅRETS BÄSTA SVENSKA DEBUT av Svenska Deckarakademin!   Vinnare: Prix Bête Noire des Libraires 2023! Nominerad till ÅRETS DECKARDEBUT på Crimetime Awards »Egensinnig debut med noir-känsla, som fick Årets debutantpris av Svenska Deckarakademin.« Lotta Olsson, DN, väljer årets bästa deckare 2020 »Maria Grund har debuterat med en driven roman om en spännande hjältinna, som hyser ett sanningspatos och som inte vill släppa taget innan den oväntade sanningen avslöjas.« Sundsvalls tidning En fjortonårig flicka hittas död i ett vattenfyllt kalkbrott på en välbekant och samtidigt märkligt främmande ö utanför Sveriges ostkust. Handlederna är sönderskurna och ett grovt snöre är intrasslat i håret. På ena höften står talet »26« skrivet med blå märkpenna. Inga spår återfinns runt kalkbrottet. Dagen efter hittas en bokantikvarie brutalt knivmördad på andra sidan ön. Utöver knivhuggen i bröstet...

Berling-Pedersen serien handlar om Sanna Bergling en ung polis sBerling-Pedersen serien handlar om Sanna Bergling en ung polis som arbetar på Gotland. Sanna Bergling bär på ett litet mörkt förflutet i form av att hon förlorat sin man och son i en brutal villabrand försöker hon att fokusera på arbetet som polis tillsammans med sina kollegor på Gotlandspolisen.
Eir Pedersen är även hon polis med ett annorlunda förflutet, med mycket ilska i sin kropp och en syster som hon tar hand om blir hon flyttad från Nationella Operativa Avdelningen (NOA) i Stockholm för att arbeta tillsammans ute på Gotland med Sanna och gänget.

Bokens grundhandling består av att vi under seriens gång får följa med under tiden som Sanna Berling och Eir Pedersen tillsammans med resten av Gotlandspolisen utreder de mest brutala mord och utredningar som förekommit på den annars så lyckliga och oskyldiga ön, Gotland.

I denna bok får vi följa med när allting startar, samarbetet mellan Sanna Bergling och Eir Pedersen startar med mer bråk och oskiljaktig heter än vad man hade hoppats på, kommer de tills slut att kunna samarbeta och lösa de brutala och komplicerade brott som de står inför.
Boken startar med vad som först verkar vara ett sorligt självmord av en ung tjej, något som sedan växlas upp till upptäckten av brutala mord med mycket blod och aggression. Är det verkligen bara ett vanligt självmord och vad har egentligen offren gemensamt och vem är egentligen ett vittne och vem är den verkliga mördaren.

Bokens handling är precis i min smak, jag är verkligen svag för en riktigt krånglig, komplicerad och detaljerad kriminalhistoria, vilket denna bok är ett bra exempel på. Man slungas in i bokens handling direkt med mycket spänning, intresse och sug efter att läsa mer. Även om handlingen i sig kanske inte är den mest troliga, utan att spoila nu, så finns den ändå vissa partier som jag tycker är trovärdiga och gör boken riktigt bra!

Handlingen har några av de karaktäristiska dragen av en "typisk" kriminalroman, en liten ort, brutala mord och poliser med något avvikande i ryggsäcken som ska utreda och ta fallen alldeles för personligt. Precis så är det i denna bok och även om jag vanligtvis inte brukar uppskatta ett sånt upplägg så var det helt i min stil denna gång. Eftersom bokens handling inte endast hänger på huvudkaraktärernas bakgrund och privatliv, även om det förekom en del i boken, så upplevde jag att Maria Grund lyckades framhäva handlingen kring fallet och utredningen på ett väldigt bra och tydligt sätt. Så fort det handlar om en bokserie så kommer det automatiskt att bli mer fokus på huvudkaraktärerna men då gäller det för författaren att finna en bra balans och det upplevde jag att Grund lyckades med i denna bok.

Huvudkaraktärerna i boken är intressanta och kompletterar varandra på ett bra sätt, dock är det något som växer fram under bokens gång. I början av boken var det lite svårt för mig att relatera till karaktärerna men ju längre in i boken jag kom fattade jag mer och mer tycke för de båda kvinnliga poliserna och tyckte de kompletterade varandra på ett bra sätt. Det ska bli väldigt intressant att läsa mer om dessa två kvinnliga poliser, se hur de utvecklas och vad som kommer att hända med dem längre in i serien.

Maria Grund är en riktigt skicklig författare som på ett väldigt lätt sätt drar in sina läsare i mycket spänning, intriger, tvistar och överraskningar. Det var svårt att förutspå hur boken skulle sluta och därför blev jag riktigt överraskad av slutet, även om jag fick mina aningar under sista kapitlet.

Boken innehåller en drös med överraskningar, spänning direkt från första till sista sidan så är den även välskriven i form av detaljerade kapitel, genomtänkta karaktärer som utvecklas under bokens gång.
Boken är även full av spänning, blodiga och råa detaljer som känns ännu brutalare när boken utspelas på den idylliska ön Gotland.
För mig var det oerhört svårt att lägga ifrån mig denna bok och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa andra delen i serien, även om jag inte riktigt vill att den ska ta slut...

Dödssynden av Maria Grund är en fullpoängare för mig, med en detaljerad och invecklad handling tillsammans med komplicerade karaktärer och råa mord är det svårt att inte gilla denna bok. Är du en person som jag och gillar spänning, brutalitet, rappa kapitel, invecklade handlingar och mycket detaljer, då är denna bok en bok i din smak! om arbetar på Gotland. Sanna Bergling bär på ett litet mörkt förflutet i form av att hon förlorat sin man och son i en brutal villabrand försöker hon att fokusera på arbetet som polis tillsammans med sina kollegor på Gotlandspolisen.

Maria Jacobsson

2022-06-16

En riktigt bra debutbok! Upplägget är lite som en pusseldeckare där man får ledtrådar allteftersom. Boken är spännande och lättläst., men inget som kommer att fastna i mitt minne en längre tid. Några öppna frågor fanns kvar efter att boken var utläst. Kommer det svar i nästa bok?

Rosita Söderström

2022-01-10

Lyssnade i köksjulstöket till Dödssynden. En oerhört spännande och riktigt ruskig bladvändare. Ärligt så har jag dragit mig för att ta den här boken till mig, även om jag också varit nyfiken. Välskrivna spännande deckare lockar emellertid också emellanåt. Intressant med olika genres. Jag läser gärna mer av författarinnan.

Karin Johansson

2021-01-17

Spännande debut!

2020-12-09

Betyg: 4 av 5.

Martin Sundberg

2020-09-28

Magnifik.

Spännande, stark & välskriven debut!