Dödsängeln

Rundberg, Johan

| 2021

Dödsängeln är den tredje delen i serien om Månvind & Hoff, en hisnande spännande trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm. En natt söks Mika upp av en medlem i det kriminella gänget Flickorna, som vill visa ett makabert fynd. Samtidigt ber Valdemar Hoff om hjälp med ett annat fall, en flicka från de fina kvarteren har anmälts försvunnen av sina föräldrar, men går föräldrarna att lita på? Flickans rum ser iordningsställt ut, som om de döljer något. På något märkligt sätt verkar allt hänga ihop. De båda händelserna pekar på en fruktansvärd hemlighet som länge varit dold. Snaran dras åt kring Mika och Valdemar när de ställs inför det största olösta mordfallet i stadens historia. Samtidigt fortsätter Mikas jakt på att ta reda på vem hon egentligen är.En mångbottnad deckare om ett oväntat radarpar i ett smutsigt 1800-tals Stockholm där dolda hemligheter finns i...

Ulla Englund

2022-06-02

Mycket bra trilogi, den passar både mig och elva-årige dottersonen.

Boken tar vid där Tjuvdrottningen slutar men nu har det hunnit bli sommar. Miljöbeskrivningarna har en Fogelströmsk ton och ger mustigt realistiska bilder av hur livet kunde vara för den som fick kämpa för allt i livet. Här finns dåtidens dofter och lukter, klasskillnader och barnhemsbarnens osäkra situation, utlämnade som de är åt slumpen och främlingars goda vilja.
Det är den stad som Mika Månvind bor i. Hon är lika stark, snäll och street-smart som i de tidigare böckerna men i denna får vi se en ännu mörkare sida av Stockholm än tidigare.

Valdemar Hoff är fortfarande i onåd hos både polisledningen och Amelia. Nu har han i alla fall fått ett nytt fall som får honom att både klä sig stiligt och lukta gott. Han ska röra sig i stadens finare kretsar. Och Mika får följa med.
Den femtonåriga dottern till ett rikt par har försvunnit. Mika får en känsla av att det är säkrast för Beatrice Douglas att Valdemar hittar henne före hennes familj.

Mina favoriter Tekla och Flickorna är också med. Nu har de hederliga arbeten som mursmäckor. Stockholm är en stad i förändring men den byggs på hundratals år av mänsklig bråte. Eller, som Tekla har upptäckt, pyttesmå mänskliga benknotor. Mängder av dem i en omärkt, hemlig grav.

Mysteriet med Mikas bakgrund, Beatrices historia och mysteriet med alla barnskeletten hänger samman och är mycket mörkare än vad Mika hade kunnat ana. Allt hänger ihop, allt är ihoptrasslat men allt blir också utrett till slut. Mika får svar på många av sina frågor men jag är fortfarande nyfiken. Jag vet att böckerna om Månvind & Hoff är en trilogi men jag skulle ändå så gärna vilja läsa mer om Mika. Såna här fantastiska barnböcker hittar man inte varje dag!