Dödslistan

Jansson, Anna

Tjugoåriga Agnes har utsatts för övergrepp under en lång tid. Hon anförtror sig åt en barnmorska som har startat en hemlig Facebookgrupp: Ullsaxen. Agnes berättar sin historia och äntligen finner hon förståelse. Samtidigt börjar misstänkta men friade våldtäktsmän och sexförbrytare falla offer för en anonym mördare. Männen hittas nakna med namnet Erinya inristat i huden. Bredvid kropparna återfinns en ullsax som använts för att stympa dem. Maria Werns kollega Jarita behöver genomleva ytterligare en rättegång, när männen som våldtagit henne överklagar domen till Svea hovrätt. Den här gången går en av männen fri, men det hade varit säkrare för honom att sitta fängslad. Maria och hennes kollegor får förstärkning på stationen i form av Ragnarsson, även kallad Ragnarrök, från rikskrim på fastlandet. Men han försvårar arbetet och Maria Wern börjar misstänka att han skyddar någon,...

💜💙❤💜

A H

2022-02-10

2021-10-10

Maria Wern är en både bra och trevlig serie, men passar uppenbarligen bäst som TV-serie. Läsningen är inte fullt lika lockande. Det blir en lite för föreläsningsaktig historia när Anna Jansson skriver, det drar ner tempot och skalar av spänningen i stora delar.

Sara Erebrandt

2021-09-12

Spännande bok som var svår att lägga ifrån sig.

Anne Hansson

2021-03-07

Jag har nästan läst författarens alla böcker, men måste säga att den här var nog den bästa hitten tills. Läste ut den på 3 dagar. Jag var så inne i berättelsen att jag knappt kunde lägga boken från mig. Håret på armen nästan reste sig, så grym tyckte jag berättelsen var. Detta är ju något som är så verkligt och händer var dag, och ingen kan stoppa det. Författaren har verkligen skrevet en berättelse som griper tag i en. Energi, kraft, styrka och spänning men också ett tråkigt och ledsamt slut.

Helena Rasmusson

2020-05-24

Bra deckare. Aktuell historia. Anna Jansson & Maria Wern levererar alltid!

2020-04-09

Dödslistan är den tjugoförsta boken om polisen Maria Wern. Jag har läst alla delarna och tyckt om dem allihop och denna är inget undantag. Dödslistan är en lättläst deckare med många vändningar, en oförutsägbar upplösning och en cliffhanger som får mig att önska att nästa bok fanns på mitt nattduksbord.

Som vanligt utspelar sig handlingen på Gotland och i denna bok får vi följa tjugoåriga Agnes som under många år utsatts för övergrepp. Hon har blivit sviken av vuxenvärlden och har försökt hantera allt själv vilket har lett till ett ganska destruktivt liv med mycket alkohol och sex. Anna kan konsten att skriva fängslande och spännande och jag slukar boken! Det är en realistisk handling, ett scenario som känns äkta och som med all säkerhet händer i vårt samhälle idag och just nu.

Dödslistan är en bra och spännande bok som jag inte kunde släppa. Rekommenderas!

Elisabeth Svensson

2020-03-12

Sträck läser som vanligt Anna Janssons böcker. När kommer nästa?? Hoppas inte att väntan blir för lång.

2020-03-07

Aktuellt ämne, tyvärr ständigt aktuellt. Lättläst, snabbläst och numer lite på rutin. Man vet vad man får med Maria Wern. Och jo, det kommer definitivt en bok till.