Dödslistan

Jansson, Anna

| 2020

Tjugoåriga Agnes har utsatts för övergrepp under en lång tid. Hon anförtror sig åt en barnmorska som har startat en hemlig Facebookgrupp: Ullsaxen. Agnes berättar sin historia och äntligen finner hon förståelse. Samtidigt börjar misstänkta men friade våldtäktsmän och sexförbrytare falla offer för en anonym mördare. Männen hittas nakna med namnet Erinya inristat i huden. Bredvid kropparna återfinns en ullsax som använts för att stympa dem. Maria Werns kollega Jarita behöver genomleva ytterligare en rättegång, när männen som våldtagit henne överklagar domen till Svea hovrätt. Den här gången går en av männen fri, men det hade varit säkrare för honom att sitta fängslad. Maria och hennes kollegor får förstärkning på stationen i form av Ragnarsson, även kallad Ragnarrök, från rikskrim på fastlandet. Men han försvårar arbetet och Maria Wern börjar misstänka att han skyddar någon,...

Bra deckare. Aktuell historia. Anna Jansson & Maria Wern levererar alltid!

Lollos Bokhörna

2020-04-09

Dödslistan är den tjugoförsta boken om polisen Maria Wern. Jag har läst alla delarna och tyckt om dem allihop och denna är inget undantag. Dödslistan är en lättläst deckare med många vändningar, en oförutsägbar upplösning och en cliffhanger som får mig att önska att nästa bok fanns på mitt nattduksbord.

Som vanligt utspelar sig handlingen på Gotland och i denna bok får vi följa tjugoåriga Agnes som under många år utsatts för övergrepp. Hon har blivit sviken av vuxenvärlden och har försökt hantera allt själv vilket har lett till ett ganska destruktivt liv med mycket alkohol och sex. Anna kan konsten att skriva fängslande och spännande och jag slukar boken! Det är en realistisk handling, ett scenario som känns äkta och som med all säkerhet händer i vårt samhälle idag och just nu.

Dödslistan är en bra och spännande bok som jag inte kunde släppa. Rekommenderas!

2020-03-24

Anna Jansson är en enormt produktiv författare, Dödslistan är den tjugoförsta boken i serien om Maria Wern. Man kan ju tro att författare som skrivit så många böcker får slut på idéer och att serien ska börja känns lite mättad och som att den har gjort sitt. Men i serien om Maria Wern känns det inte alls så. Serien känns fortfarande spännande och författaren bjuder hela tiden på nya intressanta händelser för Maria, både privat och i jobbet.

I den här boken får vi följa Agnes, som blev utsatt för övergrepp som barn och där vuxenvärlden svek henne totalt. Hon har fått hantera allt själv och som vuxen är hon en vilsen själ som dämpar ångesten med alkohol och sex. Bokens tema är övergrepp på kvinnor, något som tyvärr speglar verkligheten idag alltför väl. Det känns som en otroligt realistisk samtidsskildring och författaren fångar kvinnors utsatthet. Som alltid i författarens böcker är det bra driv i berättelsen och korta luftiga kapitel vilket gör boken ruskigt snabbläst. Författaren bjuder på oväntade händelser och en riktig oväntad cliffhanger till slut. Jag har läst merparten av böckerna om Maria Wern och jag är helt säker på att jag även kommer läsa nästa del!
3 + / 5

Elisabeth Svensson

2020-03-12

Sträck läser som vanligt Anna Janssons böcker. När kommer nästa?? Hoppas inte att väntan blir för lång.

2020-03-07

Aktuellt ämne, tyvärr ständigt aktuellt. Lättläst, snabbläst och numer lite på rutin. Man vet vad man får med Maria Wern. Och jo, det kommer definitivt en bok till.