Dödskallar i domkyrkan

Olczak, Martin

4A, Almunge skola

2021-12-14

Spännande och rolig!

Mycket spänning men inte så jätte bra.

Boken handlade mycket om väsen.

Språkskolan4

2021-12-03

Boken var bra fast lite lång tråkig i början

Den var långtråkigt men ändå superduper!

Den var helt ok. Jag säger inget mer…

4ab Fridlevstad

2021-11-17

Detta är en bra bok till de som gillar spännande böcker

Ganska bra på grund av att det är fantasy men alldeles för kort och lättläst.

Den var bra för att den var spännande, men lite kort. Boken är andra boken i serien Legenden om Jack. Det var en fantasybok.

Det var bra för att den var spännande.

Den var rolig och spännande. För att Jacks föräldrar och hans syster blev tagna av Berga-drottningen.

Den var bra och spännande men lite kort. Jag skulle tipsa till någon som gillar fantasi böcker.

Den var spännande och lite läskig. Boken var av sorten fantasy.

Jag gillade boken för att den var spännande och bra.

Den var ganska bra men skulle behöva lite mer text.

Boken var bra och jättespännande, huvudpersonen heter Jack.

Jag tyckte den var bra för den var spännande.

Den var rolig och spännande men lite läskig.

Jag tycker att den var bra för att den var spännande.

Den var bra för att den var väldigt spännande!

4A, IES Östersund

2021-09-22

Riktigt spännande

Den var väldigt spännande och jag gillar verkligen sådana böcker

Denna var riktigt spännande vi satt som på nålar hur skulle de gå för Jack i sitt sökande efter lillasyster Ebba?
Den får 💀💀💀💀 av 5st

Detta är den fjortonde boken om Jack - en trolldomskunnig pojke som blir indragen i diverse magiska äventyr.
Under dessa stiftar han bekantskap med olika väsen från den nordiska folktron.
Sen tidigare finns tre stycken äventyrsserier i sviter om fyra böcker i varje. ”Dödskallar i domkyrkan” är alltså del 2 i en fjärde serien ”Legenden om Jack”.
Har ni inte läst Jack-serien innan rekommenderar jag att ni börjar från början med boken ”Trolldom i Gamla Stan”. Varning! Denna recension innehåller en del spoilers om man inte läst från början. Jag har högläst alla böckerna tillsammans med A (9,5 år) och vi älskar dem! Så missa inte denna fina serie som passar från ca 5-6 år och uppåt 10-11 år enligt oss.

I ”Dödskallar i domkyrkan” letar Jack efter sin familj med en trollunge som enda sällskap. Trollungen Nåni är en bortbyting som tagit hans lillasysters plats. Även övriga av Jacks familjemedlemmar har blivit bortrövade av trollen. Sökandet tar Jack till Uppsala och han möter nya utmaningar då han tvingas pröva på svart magi.

Jag högläste boken för A (9,5 år) och vi har som sagt uppskattat alla Jack-böcker. Men vi tycker att ”Dödskallar i domkyrkan” är en av de absolut bästa delarna hittills.
A skrattar exempelvis högt när vi läser meningen: ”Jag har åkt alla bergodalbanor och karuseller på Gröna Lund. Men ingen av dem är lika läskig som att åka bil med gårdstomtar”.
Boken fortsätter med en spännande historia som kantas med lite skruvade humoristiska inslag. Mer än i tidigare böcker enligt oss. Även när faster Betty dyrkar upp lås tycker A var underhållande och jämförde faster Betty med sin egna snäppet lugnare faster (som inte dyrkar upp lås!).

Anna Sandler har illustrerat ett antal bilder till boken i svartvitt. Där är det fint hur hennes bilder verkligen följer stämningen i boken. Vid mer humoristiska delar så är de roliga och vid mer mystiska delar så förstärks texten även där av illustrationerna. Verkligen samspelt!

Boken är genomgående välskriven och behaglig att högläsa. Att få till ett bra läsflyt sker automatiskt.
Stor tummen upp för Jack-böckerna och vi ser fram emot att läsa resten av böckerna i denna svit - ”Legenden om Jack”. Tips tips!