Dödsdömd

Bolton, Sharon

Hon har sett mördarens ansikte. Men han har också sett hennes? »Fruktansvärt spännande.« Lotta Olsson, DN  »En riktig nagelbitare.« Johannas Deckarhörna  Strax före gryningen, i bergen nära gränsen till Skottland, mördas en ung kvinna. Samtidigt kraschlandar en luftballong i området. Bara en person, Jessica Lane, överlever mirakulöst. Jessica har sett mördarens ansikte. Men mördaren har också sett hennes. Och han kommer inte att ge upp förrän han har eliminerat det enda vittnet till brottet.  Ensam och rädd, och utan att kunna lita på någon, flyr Jessica till den plats där hon känner sig tryggast. Men det kan visa sig att just den platsen är den farligaste av alla?  SHARON BOLTON, född i Lancashire i England, hör till Storbritanniens mest hyllade deckarförfattare och är översatt till ett tiotal språk. 2014 mottog hon The Dagger in the Library från Crime Writers? Association...

2020-08-06

Spännande bladvändare med en twist. Gillar!

A Bookaholic Swede

2018-06-18

Sharon Bolton är en av mina favoritförfattare och jag har ivrigt väntat på att denna bok skulle släppas på svenska så jag kunde få läsa den. Bolton har en otrolig förmåga att skriva thrillers som verkligen griper tag i en och fängslar en från början till slut. Dödsdömd är inget undantag.

Jag måste erkänna att inledningen, ballongfärden är en av de mest spektakulära jag har läst. Att komma på en sådan idé. Att handlingen i boken varvades mellan nutid samt tillbakablickar på Jessica och hennes systers barndom ökade mitt intresse och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Jag verkligen älskar tillbakablickar som är lika fängslade som det som sker i nutids handlingen och speciellt gillar jag när man börjar förstå varför författaren har med tillbakablickar.

Genom boken gång så var det saker jag misstänkte och fick rätt i men Bolton visade samtidigt att hon är en mästare på att lura läsaren att tro att den har rätt för att sedan twista till handlingen rejält. Speciellt mot slutet då flera saker skedde som överraskade mig.

Dödsdömt är en superb thriller, fängslade rakt igenom och jag verkligen längtar efter nästa Sharon Bolton bok!

Karin Johansson

2018-05-23

För första gången blev jag besviken över en bok av Sharon Bolton. Historien är sådär. Kanske hade den varit bättre om den hade skrivits i tidsföljd istället för detta hoppande fram och tillbaka.

2017-11-21

Riktigt, riktigt bra! Här finns spänning som behövs i en deckare, här finns fina karaktärsbeskrivningar och fantasieggande miljöer. Och handlingen är så intrikat och slutet så överraskande att man nästan vill börja om från början för att riktigt hänga med i detaljerna.

Gunilla Jönsson

2017-11-17

Boltons bästa på länge, spännande med oväntade vändningar