Dödligt hot

Mårtenson, Jan

Ett taktiskt kärnvapen ligger dolt i Stockholm. Två nyckelpersoner i en terrororganisation sitter häktade. Ett anonymt brev anländer till regeringskansliet. Släpps inte terroristerna kommer halva Sveriges huvudstad att utplånas. Bokstavligen. Är hotet äkta eller ett grotesk skämt?Antikhandlare Johan Kristian Homan dras in i ett mardrömslikt scenario med kidnappning och ond bråd död.Som motvikt bjuds kultur, samtidshistoria, konst och antikviteter i behagliga doser, liksom goda viner och recept. Francine Silfverstierna på Säpo och Cléo de Merode, Johan Kristians siamesiska väninna, får avgörande betydelse för dramats utgång.?Dödligt hot? är en Homanroman av verkligt fin årgång.

Eva Möller

2020-01-08

En mysig Homandeckare. Vilken nummer i ordningen vet jag inte, men JM är den som har producerat flest böcker i en lång svit. Denna är lika bra och lika aktuell som alltid. JM lyckas alltid genom alla decennier att vara med i tiden. Jag är imponerad av hans sätt att lösa av samtiden. Du vet var du får när du läser en Homandeckare. Antikhandlaren i gamla stan med sin katt Cleo och som inte kan låta bli att lägga sin näsa i blöt. Denna råkar han i klaveret ordentligt redan i starten. Det till trotsat flickvän som jobbar Säpo och sin gode vän poliskommissarien hela tiden vädjar och ber honom hålla sig på sin kant. Rekommenderas Betyg 4

2019-05-18

”Dödligt hot” av Jan Mårtenson är en bra bok! I centrum står antikhandlaren Johan Kristian Homan som dras in i en mardrömssituation med kidnappning, mord och hot.

Jag har inte läst mycket av Jan Mårtenson förut men den här boken får mig att vilja läsa mer. Det är en bra och välskriven deckare. En lite mysig bok sådär. Lätt att ta sig in i och lätt att bli kvar i. Gillar den!