Dödligt arv

Rhys, Rachel

LONDON 1948. Eve Forrester är fast i ett kärlekslöst äktenskap, i ett trist hus i en ännu tråkigare förort. Men en dag får hon ett brev från en advokat med besked om att hon har fått ett arv av en välbärgad mystisk främling. För att få veta mer reser Eve till franska rivieran och väl framme visar sig arvet bestå av en underbar blekrosa villa med spektakulär utsikt över Medelhavet. Allt känns som en dröm som gått i uppfyllelse. Men medan Eve minglar med filmstjärnor och författare på glamorösa tillställningar börjar obehagliga saker att hända. Mörka familjehemligheter avslöjas när hon kämpar för att gå till botten med det oväntade arvet innan drömmen förvandlas till dödsfälla."Oemotståndlig och skimrande läsning. Jag förlorade mig fullständigt i 40-talets franska riviera som Rhys så kärleksfullt skildrar och fängslades av mysteriet som sjuder under ytan. Given semesterläsning!" LISA...

I Dödligt arv får hemmafrun Eve plötsligt ett brev från en advokat med besked om att hon fått ärva en mystisk främling. Eve lever i ett kärlekslöst och tråkigt äktenskap där maken Clifford styr deras liv. För att få veta exakt vad arvet innebär måste Eve lämna förorten i England och bege sig till franska rivieran.

Dödligt arv är en bok som fångar mitt intresse redan från första sidan. Jag känner med Eve och önskar henne ett äventyr långt ifrån den urtråkiga maken. Det blir verkligen ett äventyr för Eve med början redan vid tågresan där hon träffar paret Ruth och Rupert. Författaren gör målande beskrivningar som får mig att resa till samma platser som Eve när jag läser. Miljöerna är mysiga och vackra och får mig att längta efter att få resa dit och se platserna live. Att åka tåg då 1948 som Eve gör, låter otroligt mysigt! Att döma av titeln låter boken nästan som en deckare men det är den inte. Det är en välskriven roman med mystik, intriger och glamour som är underhållande och lättläst. Jag gillar denna charmiga lilla pärla som har ett fantastiskt fint omslag! Jag har tidigare läst En farofylld överfart av författaren som jag också gillade, men den här var nog snäppet ännu bättre!

Engelska Väninnan

2019-09-23

Läste den som e-bok. Den passade bra som godnattläsning, för den var lättläst och oengagerande. Jag har aldrig varit på franska Rivieran och får heller ingen lust efter denna bleka skildring. Huvudpersonen engagerar inte. Inte ens 1948 var väl kvinnor så naiva och aningslösa? Ett väldigt tjat om att Eve var vacker, ännu ett skäl till noll identifikation.

2019-07-29

Fin känsla genom hela boken, Eve blir en vän. Härlig tidsanda och vilket fantastiskt äventyr att hamna i. Och tillåtas känna efter vem man själv är och vill vara.