Dödens tivoli

Juno är tillbaka! Sommarlovet har just börjat och Juno och hennes bästa kompis Fairy tillbringar första veckan på ett läger på en 4H-gård. Juno som är rädd för djur och tycker att det känns lite läskigt att sova över hos Fairy är nervös inför lägret, men det ska bli roligt att spela in vloggar. Dessvärre möts de redan första dagen av ett jobbigt besked -- det är mobilförbud! Dessutom är de flesta mer intresserade av att festa på kvällarna, eller att rida ut med hästarna till sjön fast det är förbjudet. Juno och Fairy bestämmer sig för att trotsa mobilförbudet, vilket gör det hela lite mer uthärdligt. Men en morgon upptäcker de att Fairys älsklingshäst Brilliant är borta. Alla misstänker att det festande tjejgänget har glömt stänga dörrarna i stallet. Men en dag hittar Juno något märkligt i en av vloggarna ... Bilder och filmer som hamnar i fel händer eller på nätet av misstag kan bli ett...

Boken handlar om en tjej som skulle stanna kvar i bilen men gick ut ur den. Och sen åkte den iväg utan henne men i buskarna satt Fabian henens parallellklass kamrat. Jag tycker att 11 åriga ska lsa denna bok. /Axel

Det var en flicka som blev tillsagd att stanna i bilen men hon smet ut ändå. Hon går in i skogen och så hör hon att billar startas och kör iväg. Jag tyckte denna boken var bra för den var lite kuslig. Jag tycker att 13 ska läsa den.

4A, Almunge skola

2021-12-15

Det vara bra!

Balltorpsskolan 4A

2021-10-25

denna personen hon hette Nour. Nour följde med till ett nedlagt tivoli. Hon blir tillsagd att stanna i bilen,men lyssnar inte utan smiter ut. Hon börjar gå in i skogen och en stund senare hör hon hur bilar startar och kör därifrån.

Balltorpsskolan 4A

2021-10-25

y

y

Bra bok! Det handlar om en tjej som tappar bort sig i skogen när hon ska följa med sin stora syster Hawa och hennes kompisar på spökjakt. Kategori: SKRÄCK

Den här boken handlar om en tjej som har en storasyster. Hennes mamma brukar jobba på natten så att när hennes storasyster trodde att hon hade somnat så gick hennes storasyster ut men en gång så följde hon som hennes storasyster trodde sov följde med ut i hallen och frågade var hon skulle. Hon skulle ut med sina kompisar och leta efter spöken. Hon fick följa med men hon behövde vara kvar i bilen när dem skulle till ett tivoli som kallades ”dödens tivoli”. Hon följde med ut ändå och dem andra han åka iväg innan hon hittade dem. Hon var fast på tivolit…
Jag tyckte den här boken var bra för att den var spännande. Kan varmt rekommendera.

Jag tyckte den här boken var bra för att den var spännande.
Jag tycker att om man gillar spänning och lite skräck passar den här boken./Casper

Stånga skola åk 4

2021-09-22

Jag rekommenderar den här boken för dom som gillar skräck och spänning. För att den är rolig det finns med ganska mycket skräck men också spänning.

Boken utspelade på ett tivoli, i en bil och hemma vid huvud personerna.

Stånga skola åk 4

2021-09-22

Boken utspelade på ett tivoli, i en bil och hemma vid huvud personerna.

Man var med från början, alltså man förstod vad boken skulle handla om redan från start.

Sarasbokhyllor

2021-02-10

Det finns vissa platser som oftast är förknippade med glädje och skratt men om man är där ensam på natten så är det ett typiskt skräckfilmsexempel.

När Nours sjuttonåriga storasyster Hawa smyger ut på spökjakt kräver tolvåriga Nour att få följa med. Kvällens mål är ett övergivet tivoli. För 30 år sedan försvann två små pojkar från tivolit. Det enda spåret var en jacka och en blodpöl. Tivolit stängde och har stått öde sedan dess. Nuor blir tillsagd att vänta i bilen när de övriga ger sig av. Hon lämnar dock bilen när hon ser Fabian i parallellklassen smyga förbi. När Hawa och de andra ger sig av i en hast blir Nour och Fabian kvar. Två tolvåringar i den mörka natten med ett nedstängt tivoli som närmaste mål. Luktar det inte lite popcorn och vad är det för barn som ropar?

Ni hör ju. Det här är otroligt spännande!
Den här boken är en riktig favorit, både hos mig och nioåringen. Hon vill läsa den igen med sin pappa. Hon har dock redan avslöjat hela storyn för honom.

Det är otäckt och spännande. Som läsare försöker du själv lösa gåtan kring vad som hände de två små pojkarna för 30 år sedan. Det finns även fler mysterier att lösa. Det är fint att läsa om relationen mellan Nour och Fabian, hur den förändras under bokens gång.

Åh, jag har fått hålla mig för att inte läsa ut denna i förväg. Vi har läst lite för många kapitel varje kväll då det varit alldeles för spännande för att sluta läsa.

Camilla Lagerqvist har, som tur är, skrivit fler böcker som jag och dottern kan läsa.

Läskig, underhållande & välskriven!

🌹Jag älskade denna spännand mystiska härliga Skräckbok full av spöken👻😱👻 & ett härligt tempo och flyt.
Jag kunde inte stänga av denna bok.
💜💜💜💜💜av 5st🌹

Nour lyckas övertyga storasyster Hawa om att ta med henne när Hawa och kompisar ska ut på spökjakt.
De ska besöka ett ställe som kallas Dödens tivoli efter att två pojkar mystiskt försvann därifrån för trettio år sedan.
Ingenting återfanns av pojkarna mer än en blodpöl och en jacka. De förmodades döda och när det begav sig misstänktes tivolits ägare.
Nu har tivolit stått öde i trettio år och storasysters kompisgäng ska upptäcka tivolits gåtor mitt i natten.
Nour tvingas sitta kvar i bilen vid parkeringen när resten av gänget går iväg. Efter en stund bestämmer sig Nour för att ansluta sig till övriga gänget och går ut ur bilen.
Men hon går fel väg och påvägen tillbaka hör hon skrikande röster som springer mot bilarna. Nour hinner inte fram i tid och plötsligt står hon ensam kvar.
Men som tur var så är en kille från hennes paralellklass också frånkörd.
Även om de har varandra så är de fortfarande ensamma mitt i natten på det gamla tivolit när mystiska saker börjar hända.

Detta är en riktigt läskig bok där Lagerqvist visar vilken otroligt duktig författare hon är. Hon skriver otroligt stämningsfulla scener som blir så läskiga att läsa utan att historien blir överdriven. Jag högläste två tredjedelen för A redan första kvällen och tyckte själv att det nästan blev för obehagligt. När det sedan var dags att pausa för att säga godnatt då han behövde sova, så var jag tvungen att sätta mig i soffan och läsa ut resten av boken av nyfikenhet. Upplösningen som jag sedan var tvungen att högläsa på nytt dagen efter för A - men det var det värt!
Även A har uppskattat boken och vi har diskuterat möjliga svar på allt det mystiska genom bokens gång. Trots att han försökte klura ut det på under bokens gång och ändrade riktningar på sina funderingar - så lyckades han inte lista ut hur det egentligen låg till.

Det är också fint att huvudrollkaraktären är en tjej som är tidigare flykting, som ett antal år tidigare har flytt från krig med sin mamma och syster. Dessa bitar skrivs inte in överdrivet mycket, men en del när Nour reflekterar kring vad rädsla gör med en människa. Så på ett sätt som relaterar till berättelsen och gör den bättre lyckas Lagerqvist snyggt knyta an ett samhällsaktuellt ämne till berättelsen.
Också härligt utifrån normer att synliggöra även dessa bakgrunder, Lagerqvist gör det på ett bra sätt utan att den för den skull definierar Nours person.

En riktigt bra bok som passar utmärkt att sticka i händerna på barn som gillar att bli uppskrämda. Ett måste till skolbibliotek!