Dödens flod

McTiernan, Dervla

»Mörkt och uppslukande.« | Flynn Berry»Suveränt uppbyggd kriminalroman med otroligt levande karaktärer. En ren njutning!« | Sunday Mirror När Aisling Conroys pojkvän Jack hittas i floden Corribs mörka, kalla vatten får hon veta av polisen att det rör sig om självmord. I ett försök att glömma begraver sig Aisling i arbete. Men så återvänder Jacks syster Maude till Irland - efter många år utomlands - och är fast besluten att bevisa Jack blivit mördad.  Samtidigt har kommissarie Cormac Reilly, som nyligen omplacerats från insatsstyrkan i Dublin, fått i uppgift att gräva i ett tjugo år gammalt fall, som förföljt honom under åren: när Jack bara var en liten pojke dog hans och Maudes mor. Dödsfallet rubricerades som en oavsiktlig överdos. Nu utreds fallet på nytt, som ett möjligt mord.  Andra kommissarier på stationen kopplar Jacks död till moderns, och Maude framstår alltmer...

Bettan_bokprataren

2020-10-23

Dödens flod är en bok som jag hade läst mycket gott om så mina förväntningar var väldigt höga. Det är en psykologisk thriller och jag brukar gilla dem men den här var det inte en bok i min smak.
Till en börja kände jag wow den här kommer att bli bra men sedan tog det stop ganska snart och jag hade svår att komma in i den och att drivet var trögt.
Som tur är gav jag inte upp och måste medge att den tog sig mot slutet men jag tycker att det fanns för långa transportsträckor som blev allt för sega.
Trots detta så är absolut läsvärd, den är välskriven och bitvis spännande

2020-06-10

De enda tidigare irländska deckare jag läst är vissa av Denise Mina och de tyckte jag inte alls om. Den här boken börjar riktigt bra och mycket engagerande men redan efter några kapitel börjar den tappa i intresse för mig och blir ganska tråkig och "pladdrig". Den tar sig sedan på slutet och blir riktigt bra igen men det fanns ganska långa passager genom boken som författaren i mitt tycke kunde ha strukit. Den är absolut läsvärd dock och välskriven.
Slutbetyg, ett typiskt medelbetyg, en 3:a!

2020-04-09

Satan i gatan vilken spännande bok! Den här deckaren får du inte missa! ”Dödens flod” är den första boken om kommissarien Cormac Reilly och den utspelar sig i Galway på Irland.

Cormac får i uppgift att gräva i ett 20 år gammalt fall som förföljt honom under åren. Ett fall där två barns mamma hittas död. Dödsfallet rubriceras då som oavsiktlig överdos men nu utreds fallet igen som ett möjligt mord. Samtidigt hittas ett av barnen, Jack, som nu är 25 år och lycklig sambo med Aisling död i en flod. Polisen säger självmord men är det verkligen det?

Jag tyckte att den här boken var väldigt bra. Man får en väldigt bra inblick i karaktärernas liv. det är bra beskrivet, både miljö och personer. Det är en spännande bok med stort fokus på relationer, spänningen håller i sig ända till slutet. Allt är inte som det verkar och jag listade inte ut förrän i slutet vem som egentligen var skyldig.
Har du inte läst, så läs! Rekommenderas varmt.

2020-03-03

Åh, jag gillar Cormac. Att han inte ger sig och köper de enkla lösningar han blir serverad. Bra historia, och jag ser fram emot fler böcker i serien. Helst nyss.

2020-02-29

Wow! Vilken debut! Hade det inte varit för att det just är en debut hade det blivit en femma. En rasande välgjord intrig med stort hjärta och fingertoppskänsla. Spännande intill slutet. Och man bara väntar på fortsättningen. Hur ska det gå för kommissarie Cormac Reilly? Och hur fortsätter livet för Aisling och Maude? Kanske kommer några svar i en fortsättning. Detta var en ny bekantskap som var oerhört svår att lägga ifrån sig.

Spännande, mörk & stark debut!