Döden under ytan

Andreas och Stina väntar barn och allt borde vara frid och fröjd, men det är något som skaver. Stina avskärmar sig och när hon plötsligt blir inlag på sjukhuset står Anderas ensam med ansvaret för de fyra baren. Vad är det Stina döljer? Samtidigt kommer en svårt skadad yngling in till akuten i Halmstad efter en motorcykelolycka. Andreas känner igen den medvetslöse pojken och ringer de chockade föräldrarna. När pojken en tid senare, uttorkad och svårt medtagen, återkommer till akuten, anar Andreas att det är någonting som inte stämmer. Varför dyker han upp igen? Ett mörkt familjedrama rullas upp, där skuld och hemligheter länge dolts. I fjärde boken i serien om kirurgen Andreas på sjukhuset i Halmstad flätar Anne-Marie Schjetlein skickligt samman vardags livspussel och nära familjerelationer med ond bråd död och mörka hemligheter. Döden under ytan är en spänningsroman att både...

Håkan Carlsson

2021-10-04

Detta är författaren Anne-Marie Schjetleins fjärde bok om kirurgen Andreas Nylund, de tidigare heter Döden Kvittar Det Lika, Döden Den Bitterbleka och Döden Ingen Ser. Denna kom ut 2019 och det har även kommit en femte bok, Döden Som Vakar.

Då det är en del i en serie så rekommenderar jag att man läser böckerna i rätt ordning, då det är många röda trådar i de olika återkommande karaktärernas liv som tas upp. Man kan hänga med i handlingen om man inte har läst de tidigare böckerna, men vill man som sagt ha ut det mesta av serien så läs den i rätt ordning.

Än en gång så följer vi Andreas både på jobbet och privat. De som har läst de tidigare böckerna vet att det hänt en hel del när det kommer till hans familjesituation. Jag minns att i första boken så kändes inte han som en helt sympatisk person, han gjorde en del saker som inte kändes rätt. Men ändå kändes han intressant så man ville veta mera om honom, samt så hamnar han även i spännande och farliga situationer som gör att nyfikenheten hålls uppe.

Förutom Andreas och hans familj så får vi även träffa, i några tillbakablickar, en pojke och hans tvilling. Till en början så är de anonyma. Dessa kapitel målar upp en bild av en familjesituation som verkar spänd och kanske inte den allra bästa. Vi få bitvis reda på vad som händer dessa pojkar tills denna del av handlingen kommer ifatt nutiden. Delvis genom Andreas jobb så korsas dessa två händelser.

Detta är en relationsroman kryddad med en stor bit spänning, det är en psykologisk thriller. Med korta och snabba kapitel så flyttar vi oss snabbt framåt i handlingen. Författaren skildrar på ett bra sätt personer som befinner sig, av olika anledningar, i pressade situationer och det känns som att de kan bryta ihop när som helst.

Författaren får till en bra stämning och även en osäkerhet om vad som kommer att hända härnäst i handlingen. Detta gör att man får svårt att släppa boken, man skall bara läsa ett kapitel till, för att se hur allt kommer att sluta.

Det är ett bra språk som är lätt att ta till sig och jag tycker att författaren är bra på att få till karaktärer som kanske inte alltid är helt perfekta, precis som människor är i verkliga livet. Alla gör vi både bra och dåliga saker eller val, vi har våra brister. Det är kanske därför det är lätt att få kontakt med dessa karaktärer, de är mänskliga.

Efter denna fjärde bok så undrar man hur Andreas, och även hans familj, orkar med allt som händer, det är som att man tycker synd om dem. Det börjar bli ett riktigt farligt liv som han lever. Men jag ser ändå fram emot att läsa fler böcker om honom för att se vad författaren utsätter honom för i framtiden, för det är spännande och underhållande.

Spännande, välskriven, enastående och fängslande bok som rekommenderas.

Lika bra som tidigare böcker. Stör mig dock lite att Andreas bryter mot sin tystnadsplikt.

Bettan_bokprataren

2020-03-09

I den fjärde delen om kirurgen Andreas får vi följa två parallellhandlingar som har både gåtfulla hemligheter och dramatik. En hyfsat spännande bok med korta kapitel den har bra driv och den är snabbläst.
Jag kan tycka att historierna är lika mycket ett relationsdrama om familjerelationer med mörka och gåtfulla hemligheter som en spänningsroman med ond bråd död och en hel del dramatik invävt. En bok som har undertoner av att något hotfullt och skrämmande ska hända. Hela tiden ligger det och darrar i luften att något fasansfullt kommer att ske. Något är förfärligt fel. Jag har både läst boken och lyssnat på den och tyvärr gillar jag inte Katarinas sätt att övertolka de olika personernas språk och dialekter.

Läs böckerna i rätt ordning då man följer Andras liv både på sjukhuset och i hans privata liv.
Du kan hitta rätt ordning på min blogg

Evasbokhylla

2019-11-09

4+ En bok som var värd att vänta på. En psykologisk spänningsroman i en tuff arbets/sjukhusmiljö. Det är en bok om familjerelationer, mörka hemligheter med ond bråd död. Det är en lättläst, spännande bladvändare med korta kapitel.

Johanna Åberg

2019-07-17

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

2019-07-12

Så olika det kan vara. Har lyssnat på boken i fyra timmar. Nu bryter jag. Väldigt sällan jag gör det. Finner ingen som helst spänning. Inget fel på uppläsaren..
Ibland är det bättre att läsa än att lyssna.

2019-07-01

”Döden under utan” av Anne-Marie Schjetlein är en bok jag inte kunde lägga ifrån mig. Det gick inte alls. Jag behövde läsa och läsa och läsa lite till. Jag behövde få veta hur det skulle gå. För boken är spännande. Och oförutsägbar.

Det här är den fjärde delen om kirurgen Andreas som arbetar på ett sjukhus i Halmstad. Jag har inte läst de tre andra delarna, men det måste jag nu. Anne-Marie är bra på att skriva fängslande! Bra uppbyggd story med oväntade vändningar.
Det är en bok om livspussel, familj, relationer, kärlek, mörka familjehemligheter och ond bråd död. ”Döden under ytan” är en spänningsroman som jag inte kommer att glömma i första taget. Läs för sjutton!

Strålande, spännande & skickligt skriven!

Åsa Carlsson

2019-06-13

I den här fjärde delen i bokserien om kirurgen Andreas får vi växelvis följa två parallellhistorier vilka bjuder på både gåtfulla hemligheter och medryckande dramatik. Bra och riktigt spännande på alla sätt och vis, inga svårigheter att hålla koll på vem som är vem. De korta kapitlen, ofta med effektiva cliffhangers på sluten, bidrar till det härliga driv jag upplevde med denna thriller. Kan helt klart lämpa sig att sträckläsa. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/06/doden-under-ytan-av-anne-marie.html