Döden tänkte jag mig så

Mo, Johanna

| 2017

När kriminalkommissarie Helena Mobackes son dör under tragiska omständigheter slutar hon själv att leva. Hon blir sjukskriven och isolerar sig. Hennes man lämnar henne och vännerna försvinner en efter en. Efter ett år får hon en ny tjänst hos söderortspolisen. Hon ska leda en nybildad utredningsgrupp med ansvar för mer komplicerade fall och hoppas på att få en mjukstart. Så blir det inte.En tonårspojke knuffas framför ett tunnelbanetåg och dör. Någon dag senare blir en kvinna nerknuffad. Skräcken sprider sig i Stockholm, perrongerna står tomma och löpsedlarna tävlar i svärta.Helena Mobacke försöker leda den svåra utredningen samtidigt som de gamla såren är på väg att rivas upp. Till slut tvivlar både hennes omgivning och hon själv på att hon faktiskt ska orka.Döden tänkte jag mig så är första delen i en ny kriminalserie av den kritikerrosade författaren Johanna Mo.

2020-07-25

Ytterligare en svensk kvinnlig deckarförfattare som överraskade mig positivt. Välskrivet och bra uppbyggd intrig. Känns trovärdig och har en lite egen udda stil. Kommer att följa Mobacke i fler böcker.

Johanna Åberg

2019-08-01

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att fortsätta läsa alla författarens böcker!

Näääääää

Anneli Johansson

2015-05-17

Inte en bok i min smak. En beskrivning av ett svårt sorgarbete i kombination med tre dödsfall utan någonsomhelst motvikt av positiva sociala relationer blir för tungt att läsa om.Boken saknade dessutom driv. Togs sig något på slutet trots allt.

2014-04-07

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken har jag helt missat när den kom ut förra året. Men sen har jag nu läst så mycket gott om den, så jag ville verkligen läsa den. Och den var mycket, mycket bra. Ännu en bra kvinnlig svensk deckarförfattare.

Tycker väldigt mycket om huvudpersonen i boken och även dom andra personerna runt henne.

Intressant fall i boken var det, och spännande och lättläst var den. Så jag rekommenderar den verkligen.

Ska nu läsa den andra fristående boken om kriminalkommissarie Helena Mobacke.

2014-03-20

Så välskriven med en egen stil, bra! Trovärdig intrig, fint skildrat "inre liv". Jag läser gärna fler böcker om Helena Mobackes tuffa återkomst som kriminalare.

Katarina Johansson

2014-03-11

Fick den av en väninna och blev glatt överraskad. Underbart fint språk.
En utmärkt gestaltning av kommisarie Helena Mobacke.
Hennes sorgearbete kändes trovärdigt.
Mobackes bräcklighet när hon efter 1 års sjukskrivning återvänder till arbetslivet. Relationerna på stationen och inte minst det tuffa utredningsarbete hon kastas in i.
Rekommenderas starkt!

Kavitha Rennerberg

2014-03-07

Äntligen en välskriven deckare. Språket är bra, inre dialogen är bra. Handligen förs skickligt framåt, ledd av språket. Gillar det vardagliga i situationerna.

Mycket bra personbeskrivningar, spännande historia. Får en svag fyra.

Erica B

2013-06-14

Det känns att det är en debutbok, men jag tycker att författaren har potential. Jag gillar hennes personbeskrivningar men själva deckarhistorien är för tunn.