Döden ingen talar om

Min pappa trodde att våra liv ? min bror Mikaels och mitt ? skulle bli bättre utan honom. ?Jag tror jag hjälper mina barn. Livet går vidare. Döden har sin tid och för min del nu?, skrev min pappa i sitt avskedsbrev. Döden ingen talar om är Ulrika Jannert Kallenbergs självbiografiska debutbok om hur det var att växa upp i skuggan av en pappas självmord. Hon var bara fyra år när han tog sitt liv. Och fullständigt utplånades. Hon fick ingenting veta ? om honom eller om hans död. Ständigt försökte hon lägga pusslet om sin pappa.

Stefan Risenfors

2015-06-26

Ulrika Kallenbergs bok tar upp ett viktigt ämne men problemet är att den utger sig för att vara dokumentär utan att vara det sett till den faktiska verklighet den skildrar. Visst, Kallenberg kan hävda att skildringen är subjektiv ur barnets perspektiv men eftersom jag råkar känna den släkt den skildrar upplever jag den mest som ett tragiskt försök att demonisera en hel släkt. Kallenberg staplar faktafel på faktafel trots att hon lätt hade kunnat kontrollera fakta med den släkt hos medvetet isolerat sig ifrån. Allt verkar gå ut på att hålla sin egen mor fri från skuld och därför tvingas hon projicera moderns misstag på pappans familj. OM boken presenterats som ren skönlitteratur hade detta stått författaren fritt men nu presenteras den som självbiografisk och till råga på allt använder hon icke fingerade namn på dem hon förtalar. Bokens ärende uppges vara att vi måste tala öppet om självmord och det instämmer jag fullständigt i, men det känns extremt ohederligt att bedriva en personlig förtalsvendetta under denna falska flagg. Barnet Ulrika som förlorade sin pappa när hon var fyra år är värd all omsorg och upprättelse men det är bara sanningen som kan utgöra grunden för en sådan, det borde den vuxna Ulrika begripa.

katarina hammar

2015-05-30

"Döden ingen talar om" handlar om Ulrikas pappa som tar livet av sig då Ulrika är fyra år. Hur hon från barndomen och ännu i vuxen ålder letar efter svar för att få ihop en liten del av ett stort tomt pussel om vad som hände, varför det hände, men kanske mest hur det kunde få hända. Att ingen vuxen berättar eller svarar på hennes frågor kring sin pappas självmord. Så mycket sorg och tomhet. Så många tankar.
Så viktigt det är att våga prata om döden.
Boken är fantastiskt bra skriven både språkligt och innehållsmässigt.

Regina Andersson

2015-05-20

En gripande bok om ett svårt ämne som vi måste prata mer om. Boken är skriven ur barnets perspektiv och författaren lyckas verkligen ta med mig in i sin barnavärld - i skuggan av en pappas självmord.