Döden ingen ser

Precis när du tror att allt kommer att ordna sig och livet är på din sida, det är då det händer. En sjuksköterska hittas död på rälsen efter att ha sagt upp sig från sjukhuset. Många tvivlar på att Lotta skulle ha begått självmord. Hon verkade alltid så glad, älskade sitt jobb och var omtyckt av kollegorna. Sjukhuskorridorerna sjuder av rykten och snart är Lottas död inte det enda märkliga dödsfallet. Kirurgen Andreas Nylund känner sig alltmer otrygg och pressad i sin arbetssituation och med det ökar risken för att allvarliga vårdmisstag begås. När olyckan väl händer får den ödesdigra konsekvenser. Anne-Marie Schjetlein väver samman ett nät av relationer och livsöden i en dagsaktuell sjukhusproblematik. Döden ingen ser är den tredje fristående boken i serien om kirurgen Andreas Nylund och den kantstötta villaidyllen i Tylösand, uppföljare till Döden kvittar det lika och...

En bok som binder en fast med en nyfikenhet och jag vill aldrig sluta läsa. Jag tänker 'bara ett kapitel till'. En bok jag varmt kan rekommendera!

Bra

Bettan_bokprataren

2020-02-05

Det här är del tre om Andreas, kirurg på Halmstads sjukhus. Den här delen känns mer som en psykologisk thriller än de tidigare två. Dock kretsar mycket kring Andreas och hans familj så jag råder dig att läsa de två tidigare böckerna i serien först för att få ut så mycket som möjligt av handlingen. De två tidigare heter Döden Kvittar och Döden Den Bitterbleka, du kan läsa mina tankar om dem på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/doden-ingen-ser-anne-marie-schjetleine.html

Fortfarande rör sig mördaren runt om i sjukhusmiljöer och handlingen är helt ok och faktiskt ganska spännande. Spänningen håller i sig ända till slutet.
Förutom mördarjakt och familjeproblem tar författaren också upp hur stressiga arbetsförhållanden, bristande resurser och hög belastning inom vården kan leda till utbrändhet och i värsta fall till felbehandlingar av patienter.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Anne-Marie Schjetleins tredje psykologiska thriller i sjukhusmiljö. De två tidigare heter Döden Kvittar Det Lika, läs här va jag tyckte om den, och Döden Den Bitterbleka, läs här vad jag tyckte om den. Den går att läsa fristående men jag rekommenderar att man läser dem i ordning för att förstå bäst vad som hänt tidigare i huvudkaraktärernas liv.

Språket är behagligt och lätt att ta till sig. Det är korta kapitel och en spänning som ligger och ruvar igenom hela boken och detta gör att det blir svårt att lägga ifrån sig boken. Tycker att denna är till och med lite mera spännande än de två föregående. Denna har även en del oväntade vändningar om får pulsen att öka och man undrar hur det skall sluta.

Anne-Marie Schjetlein får ihop det riktigt bra med att blanda thriller och familjerelationer. Det blandas friskt med psykisk sjuka personer, och det finns en del i denna bok, tillsammans med olika familjeproblem som skilsmässa och dagis, samt andra vardagsbekymmer. Detta gör att karaktärerna blir mera levande.

Hon tar även upp problem inom själva vården och just i denna ligger vikten på arbetsförhållanden i att personalen har det för stressigt, de skall hinna mera saker med mindre resurser och detta leder till felbehandlingar av patienter samt en ohälsa bland personal i form av stress och utbrändhet.

Gillar man spännande thriller med en stor del familjerelationer så rekommenderar jag denna bok. Har man läst de tidigare böckerna i serien och gillade dem så skall man inte tveka på att ge sig på denna som jag tyckte var till och med snäppet bättre. Har man inte läst de tidigare så läs, som jag skrev tidigare, böckerna i ordning då man får ut mest av handlingen då.

Johanna Åberg

2018-10-18

För mig som älskar deckare i sjukhusmiljöer så är denna bok en perfekt match!! Boken är spännande från början till slut!!!

Bokdjungeln

2018-06-25

Jag insåg när jag läste att jag gärna hade läst de två första böckerna om kirurgen Nylund, innan jag hade satt tänderna i denna. Missförstå mig inte, denna bok är bra! Men, jag kände att jag inte hade så bra koll på alla även fast Schjetlein skriver otroligt bra. Så nu är det bara för mig att läsa Döden kvittar det lika och Döden den bitterbleka, lycko mig!

Detta är författarens tredje bok om kirurgen Andreas Nylund och det blir bara bättre och bättre för varje bok. Böckerna utspelar sig i sjukhusmiljö, vilket jag gillar och tycker är lärorikt. Man behöver få upp ögonen för hur det ser ut i vården och den här författaren vet vad hon talar om.
Jag tyckte ju att Andreas behövde "tuffa" till sig lite och det anser jag nog att han gör i den här boken.
Intrigen i boken är väldigt spännande och slutet gör att jag sitter/ligger tio centimeter ovanför underlaget, så spännande. Att boken har korta kapitel gör läsningen väldigt lätt och smidig. En sån där bok som man vill veta hur det slutar men samtidigt inte vill ska ta slut. Jag ser mycket fram mot fler böcker av Anne-Marie Schjetlein. Jag är också väldigt stolt över blurben på framsidan av denna boken. Jag har skrivit om de två tidigare böckerna här och här.

Betyg 5 av 5

2017-12-22

Betyg: 3,5 av 5.

Döden ingen ser är den tredje boken i serien om kirurgen Andreas Nylund i Halmstad.

Jag har läst dom två tidigare böckerna, och här finns länkar till mina recensioner av dom. Den första boken heter Döden kvittar det lika, och den andra heter Döden den bitterbleka.

Jag har tyckt om dom två tidigare böckerna, och jag tyckte även om den här boken. Jag tycker nog att den till och med var lite bättre än dom två tidigare.

Gillar sjukhusmiljön, och att författaren blandar in verkliga problem inom sjukvården, i böckerna.

Så jag kan rekommendera boken, som kan läsas fristående, även om jag nog alltid tycker att det ger störst behållning att läsa en serie från början.

Bokslukerskan

2017-11-01

Betyg: 4,5

Absolut lysande!
Efter att ha läst Anne-Marie's 3:e bok i serien om kirurgen Andreas är jag övertygad!
Det här är en författare att följa.
Som vanligt är det intressant,
det där att resa med,
från debut genom vidare alster.
Schjetlein's debutroman gick inte av för hackor.
Men precis som sig bör, höjdes nivån i följande böcker.
Steg för steg.
Genom Döden ingen ser, satt jag som på nålar.
Spänd.
In i det sista.
Med oväntade vändningar och en upplösning som dras ut på,
till de allra sista sidorna.
Tack @annemarieschjetlein för recensionsexemplaret av din klockrena spänningsroman som inte lämnar mycket övrigt att önska! •••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Andreas krävande jobb på sjukhuset, med en arbetsbörda som bara verkar bli tyngre för varje dag, pressar honom.
Och i pressade situationer är det lätt att begå misstag.
När en sjuksköterska säger upp sig och kort därefter hittas död på rälsen anar ingen att det bara är början på en rad obehagliga och märkliga händelser.
Snart sätts hela sjukhuset i skräck.
Går det en mördare lös?
Vem står näst på tur att bli drabbad?

Åsa Carlsson

2017-10-03

En psykologisk spänningsroman som griper tag, kanske inte på en gång (mycket relationsfokus), men rätt snart blir det galet spännande och man bryr sig inte om något annat än att få veta hur det kommer att gå och hur allt hänger ihop. Precis så skall en riktigt lysande thriller vara. Med villospår och allt. Som en äkta bladvändare är kapitlen är korta, njöt av ett mycket bra driv i handlingen och ett fint flyt i texten. Här finns huvudkaraktärer man fattar extra tycke för (speciellt då förstås Andreas och Stina) och framförallt en viktig anknytning till aktuell problematik inom vården som verkligen borde få mer fokus. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/10/doden-ingen-ser-av-anne-marie-schjetlein.html

Spännande, läskig och lysande!