Döden går på visning

Nilsson, Måns

| 2021

Svek, girighet och mord bland slott, äppelträd och blommande rapsfält.När stjärnmäklaren Jessie Anderson hittas mördad i samband med en husvisning på Österlen dras den fyrkantige och aningen bufflige kommissarien Peter Vinston in i utredningen, trots att han egentligen bara är på besök i trakten. Till sin hjälp får han den lokala polisassistenten Tove Esping, oerfaren men ambitiös och vaken. Kollegerna retar sig på varandra men formar en motvillig vänskap i jakten på sanningen. Bakom trädgårdshäckarna i de idylliska byarna på Skåneslätten lurar en mördare. Frågan är bara vem.?Döden går på visning? är första delen i Anders de la Mottes och Måns Nilssons pusseldeckarserie ?Morden på Österlen? ? där vackra miljöer och excentriska karaktärer möter ond bråd död.

Marita Ryen

2023-06-05

Bra, lättläst dekare

Sandra

2023-06-04

Feelgood-deckare, kanske min nya favoritgenre inom skönlitteratur. Mysig och spännande på samma gång. Älskar att den utspelar sej på Österlen vilket tar mej tillbaka till härliga barndomsminnen. Härlig miljö och karaktärer. Perfekt sommarläsning!

Jan Banan

2023-04-20

Mysig deckare, dock kan jag tycka att den Agatha Christie lika finalen känns föråldrad, och drar ner betyget ett snäpp.

Kristina Carlsson

2023-01-29

Lättläst och småmysig. Perfekt när man vill ha några timmars förströelse.

Linda Vanil

2022-10-20

Roliga karaktärer och en härlig känsla att läsa. Spännande!

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-04-27

Toppen bok

2022-02-12

En trivsam pusseldeckare, inte i klass med de la Mottes tidigare bästa, men klart läsvärd. Pusseldeckare är inte riktigt min melodi, men denna går an. Välfunna karaktärer och svensk sommaridyll förgyller. Att mördaren är lätta att finna före bokens deckare gör inte så mycket, riktigt hur det sista avslöjandet ska gå till vet man nog ändå inte.

2021-11-05

Trevlig och perfekt semesterläsning!
Lite för långdragen och förutsägbar för ett högre betyg.
Bra uppläsning!

Karolina Jonsson

2021-08-20

Jag var först och främst nyfiken på den här boken eftersom Anders är en av mina favoritförfattare. Dessutom lät det spännande med ett koncept som liknar lite Morden i Midsomer, alltså en pusseldeckare. Jag kan direkt säga att det inte är en fullpott för mig, den hade inte den spänningen och drivet som jag hade önskat. Jag ville absolut veta hur det skulle gå men jag fastnade inte förrän efter halva boken och inte heller så pass att jag desperat ville sätta mig och läsa hela tiden, och det var lite av en besvikelse för mig. Men ändå ska jag säga att det absolut är en bra bok, den har roliga och egna karaktärer, ett väldigt målande språk och dessutom en riktigt bra upplösning på det hela. Så helt klart läsvärd och välskriven, men jag hade personligen förväntat mig en högre standard - tyvärr!

Camilla Bladh

2021-08-18

Bra semesterläsning, bra att mördare inte självklar

Lena Stenback

2021-08-14

Härlig! läser gärna fler i samma stil.

2021-08-02

”Döden går på visning” är den första delen i författarduons nya pusseldeckarserie ”Morden på Österlen”.

Och ja, jag älskade den här boken! Den är spännande, har härliga miljöbeskrivningar och intressanta och färgstarka karaktärer. Det är en ganska oblodig berättelse (vilket jag gillar) och den byggs upp på ett briljant sätt! Jag älskar alla vändningar i boken, hur jag som läsare får ledtrådar bit för bit till pusslet, ett pussel som håller spänningen ända till slutet. ”Döden går på visning” är smårolig och en härlig sommarläsning.

Anders och Måns har skrivit en fantastiskt bra deckare. Jag ser bara en negativ sak och det är att boken tog slut för fort! När kommer nästa del?

Elin Peiser

2021-07-27

Bra läsning

Anne Hansson

2021-07-25

Slapp och köpa boken efter som vår dagstidning publicerade den . Kanske lite trög i början och man undrade lite var det skulle barka hän. Men sen tog det fart och man blev ganska förvånad över händelserna. Lätt skreven och man kunde läsa avsnitten när man åt frukost. bra beskrivning på platser där händelserna utspelade sig, och det gjorde att man kände igen sig lite. Nu ser jag fram i mot nästa mord.

2021-07-24

Började tveksamt men tog sig och blev riktigt spännande på slutet. Inte så övertygande mordgåta. Huvudpersonen Peter Vinston och hans kollega Tove Esping är ganska tråkiga personligheter. Läsvärd men inte mer.

Jan Svensson

2021-07-20

Trivsam bok för hängmattan. Tonen tar mig till Bo Balderson ibland men det stör inte mig. Mycket ansträngning läggs på att beskriva några av personerna och speciellt huvudkaraktären, excentrisk och som tydligt framstår som en, typ, Lord Peter Wimsey. Man anar att författarna har haft ett visst nöje i detta arbete. Historien håller hyfsat och de lyckas få till lite överraskningar på slutet. Ser fram emot nästa bok i den serie som sägs vara avsikten.

Pia Gummesson

2021-06-26

Läsvärd pusseldeckare.

Monica Bäckelin

2021-06-22

En helt okey pusseldeckare med humor och som är lagom spännande.

2021-06-22

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Döden går på visning är den första boken i en planerad serie som heter Morden på Österlen och som är ett samarbete mellan författarna Anders de la Motte och Måns Nilsson. Jag har aldrig läst något tidigare av Måns Nilsson, men av Anders de la Motte har jag däremot läst allt som han har gett ut. Den här boken är i genren pusseldeckare och är en trivsam, lättläst, välskriven, och humoristisk historia. Typisk trevlig sommarläsning som absolut kan rekommenderas. Och jag kommer definitivt att följa bokserien.

Fridas_bookcorner

2021-06-16

Den här boken har allt som jag älskar och lite till! Fantastiska miljöbeskrivningar, intressanta och komplexa karaktärer och en klassisk deckargåta.