
Den tyske konstvetaren Tomas Sweger besöker biennalen i Venedig. Redan på Hauptbahnhof i Berlin tycker han sig se i kaklet på väg ner till perrongen spegelbilden av en man i stålbågade glasögon, gråsprängt skägg och pikéskjorta - och grips av skräckslagen fasa. Vem är han? I Venedig ser han åter vålnaden skymta i folkvimlet i gränderna, på vaporettan, i hotellspegeln, vid Rialtobron. Tom Sandqvist har skrivit en på kulturhistoriska referenser rik berättelse om döden i Venedig där fokus ligger på två bröder, Tomas och Ottkar, uppväxta på 1950-talet i byn Fließendorf på östsidan av det delade Tyskland. Fadern har stupat i Stalingrad, modern ligger i sovkammaren med huvudet vänt mot väggen, minnesassociationerna sträcker sig långt in i det ?glada? 20-talet. Barnen fostras av farfar och farmor, aktiva i arbetet på att bygga det nazistiska lyckoriket. En av de ledande gestalterna i byn, Einsatzleiter...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok