Dda kvinnor frlter inte

Frsta delen av SekelskiftesmordenFyra kvinnor ur olika samhllsklasser bor alla i samma fastighet p Sdermalm. De frs samman av ett fruktansvrt ddsfall p den gemensamma grden, under den kylslagna nyrsnatten mellan 1895 och 1896. Det str snart klart att den avlidna kvinnan frskt genomfra en illegal fosterfrdrivning. Boken r en desmttad skildring av kvinnors hrda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotstndligt sprk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en vrld som myllrar av tjnsteflickor, sedeslsa kvinnor, utnyttjande mn och mlande beskrivningar av svl staden som utskta kldedrkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt ngonsin.

Intressant om hur mnniskor levde i Stockholm kring 1890 . Tyvrr vill frfattaren tydligt skriva oss p nsan sina sikter och docerar rtt mycket . Skurken som gr tjnsteflickor med barn r frsts herrn i huset.

29/3 2024

2024-01-19

Viktig roman, lite lngrandig och upprepande ibland, men med brilliant upplsning lste det sig.

Tragiskt att texten gr mig uppmrksam p att vi under 2023 backat tillbaka mot slutet av 1800-talet (kanske nnu lngre tillbaka) p flera stt.

Cecilia

2024-01-06

Vlresearchad och stark bok som grep tag alltmer ju lngre berttelsen kom. Viktig bit av vr historia berttas hr.

Katarina Strid

2023-11-12

Fantastiskt arbete bakom denna bok, och med ett mycket bra resultat! I brjan av boken knner man sig nstan som man r i sekelskiftets Sthlm. Det r intressanta karaktrer och en bra berttelse med en djupare mening. Kommer flja denna serie.

2023-10-25

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Katarina Wennstam har gett ut ett tjugotal bcker, och jag har lst dom alla, och jag har tyckt mycket om dom allihopa. Och jag tyckte om ven den hr boken, ven om jag kanske gillade hennes tidigare bcker en aning mera. Boken var vlskriven, intressant och bra, och jag ser fram emot att flja denna nya serie som utspelar sig i slutet av artonhundratalet. Kan absolut rekommenderas. Jag lyssnade p boken, som var helt okej inlst av Katarina Ewerlf.