Döda kvinnor förlåter inte

Första delen av SekelskiftesmordenFyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning. Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.

Intressant om hur människor levde i Stockholm kring 1890 . Tyvärr vill författaren tydligt skriva oss på näsan sina åsikter och docerar rätt mycket . Skurken som gör tjänsteflickor med barn är förstås ” herrn i huset”.

29/3 2024

2024-01-19

Viktig roman, lite långrandig och upprepande ibland, men med brilliant uppläsning löste det sig.

Tragiskt att texten gör mig uppmärksam på att vi under 2023 backat tillbaka mot slutet av 1800-talet (kanske ännu längre tillbaka) på flera sätt.

Cecilia

2024-01-06

Välresearchad och stark bok som grep tag alltmer ju längre berättelsen kom. Viktig bit av vår historia berättas här.

Katarina Strid

2023-11-12

Fantastiskt arbete bakom denna bok, och med ett mycket bra resultat! I början av boken känner man sig nästan som man är i sekelskiftets Sthlm. Det är intressanta karaktärer och en bra berättelse med en djupare mening. Kommer följa denna serie.

2023-10-25

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Katarina Wennstam har gett ut ett tjugotal böcker, och jag har läst dom alla, och jag har tyckt mycket om dom allihopa. Och jag tyckte om även den här boken, även om jag kanske gillade hennes tidigare böcker en aning mera. Boken var välskriven, intressant och bra, och jag ser fram emot att följa denna nya serie som utspelar sig i slutet av artonhundratalet. Kan absolut rekommenderas. Jag lyssnade på boken, som var helt okej inläst av Katarina Ewerlöf.