Davidsstjärnor

Ohlsson, Kristina

| 2013

Enligt en gammal israelisk legend skulle den så kallade Papperspojken få liv om natten. Han kom med mörkret och skydde inga medel när han rövade bort sina offer. Nu för tiden är det nästan ingen som minns myten om Papperspojken, men så skjuts en förskolelärare på Judiska Församlingen i Stockholm till döds inför barn och föräldrar. Bara timmar senare försvinner två judiska pojkarpå väg till sin tennisträning. Ett häftigt snöoväder rasar i Stockholm och spåren efter den skyldige är få. Fredrika Bergman och Alex Recht ställs inför en av sina svåraste utmaningar när de dras in i jakten på en mördare som framstår som lika skoningslös som effektiv. Spåren i utredningen är många, men samtliga leder utredarna till en och samma plats: Israel. Och upprepade gånger nämns den så kallade Papperspojken. Men vem är han egentligen? Kan han ha fått liv och börjat söka efter nya offer? I utredningens utkant...

Maria Jacobsson

2019-03-15

Bolen följer i princip ett mönster från de föregående böckerna: riktigt skarp intrig, spännande uppbyggnad, intressanta personporträtt men slutet lämnar en del att önska. Trots detta mycket läsvärd och en berättelse med driv i. Jag skulle inte förvånas om bokserien om Alex och Fredrika blir en populär TV-serie i klass med Bron.
En bok kvar i serien för mig!

Karin Johansson

2017-08-29

Högt tempo, svårt att lägga den ifrån sig.

Wenche Sjöberg

2017-08-16

Jättebra bok som du bör läsa om du inte gjort det!! =)

Anja Keränen

2017-06-24

Bra

Anja Keränen

2017-06-24

Bra

2016-10-29

Riktigt, riktigt bra! Den bästa hittills om Fredrika Bergman och Alex Recht. En komplicerad historia som Ohlsson ändå gör begriplig och spännande ruskig.

Anna Johansson

2016-09-05

Absolut en av de bästa böckerna i serien om Recht och Bergman. Spännande och målande handling. Roligt att få lära känna Eden Lundell ännu bättre.

Helena Rasmusson

2016-03-30

Som vanligt välskriven,bra deckare!

2015-07-15

Jag har läst alla de tidigare böckerna om Fredrika Bergman och gillat dem och till skillnad från de flesta, känns det som, så älskade jag Paradisoffer. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/davidsstjarnor-av-kristina-ohlsson.html

Carolina Bellenger

2015-07-13

Allra bästa typen av deckare...

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Bra och spännande bok med ett riktigt bra flyt. Man får följa utredningen samtidigt som man får lite glimtar om slutet om vartannat.

Lena L

2015-05-31

Spännande. Min första bok av Kristina Ohlsson. Kommer garanterat att bli flera.

Karin Pantzar

2014-12-29

Bok i en genre jag normalt inte alls läser. Började läsa och fortsatte. den var ruggig och påminde mig hela tiden om varför jag inte gillar thrillers eller deckare. Men var tvungen att få veta hur det gick när jag påbörjat.

Nettan Holmér

2014-08-02

Jag gillar hennes böcker, skön sommarläsning, lättläst. En läs och sedan glöm- bok.

Anna Hedenstedt

2014-07-22

Trist. Kanske för att jag inte läst någon av hennes tidigare böcker? Inte särskilt spännande intrig, alltför många utredare (4 st) som satt och ställde inre frågor till sig själva om vem, varför, hur. (Jaaa, kom vidare i historien så kanske vi kan få VETA det!)

Therese Östman

2014-07-02

Otroligt bra, mycket bra skrivet. Synd att det är den sista i serien, nu när det känns som böckerna blir bättre! Betyg: 4,5

Barbro Unger

2014-06-25

Varje av hennes böcker blir bara bättre och Davidstjärnan blev sträckläst

Lisa Eliasson

2014-05-26

Det känns bra när man börjar läsa en bok och känner att -Det här blir bra läsning.

jn dvd

2014-03-30

Jag är imponerad att Ohlsson kan ha så många olika trådar som, alla är berättigade, spännande och hålls samman. Det är spännande till sista sidan. Jag hoppas på fler böcker om Fredrika och hennes kollegor.

Annaklara Aronsson

2014-01-30

Första vuuxendeckaren jag läst på länge. Ohlsson skriver enkel och elegant en svensk thriller/polisdeckare.
En judisk församling i Stockholm (påhittad) har utsatts för skadegörelse. För att skydda sig beslutar man att anställa en ny säkerhetschef, och det kommer att ske hemska saker.
Från det förflutna har Papperspojken kommit till Stockholm.
Snygt språk. En enkel polis/thriller men med elegant inpackning. Skall läsa mer av Ohlsson. Lite långt i mitten och kort på slutet bara.....

Kerstin Hellgren

2014-01-12

Mycket spännande. Kunde inte sluta lyssna.

Anette Gripenberth

2013-11-07

Ännu en bra deckare av Ohlsson, bättre än Paradisoffer.

Charlotta Rylander

2013-10-28

Hyfsad underhållningsdeckare.

A H

2013-10-04

Denna var lite klurig.

Maria Jönsson

2013-08-13

Kan inte ge den något annat betyg än 5!

Marina Trenkoska

2013-08-11

Lika spännande som vanligt, dock bättre än föregående paradisoffer.

Maria Broe

2013-07-31

Gillade Paradisoffer starkt och kan bara säga att Kristina fortsätter att leverera! Vansinnigt bra skriven med en stark historia!

Pia Stendahl

2013-07-19

"Davidsstjärnor" är en spännande deckare när den är som bäst. Det är en bok som är helt omöjlig att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa den.

Som vanligt levererar Kristina Ohlsson en välskriven, spännande bok med spännande karaktärer.

För varje bok i serien om Fredrika Bergman har Kristina blivit än bättre som författare. Jag tycker nog att hon hör till en av det bästa svenska deckarförfattarna och Davidsstjärnor hör nog till en av de bästa svenska deckarna jag läst hittills i år.

Så har du inte läst den så rekommenderar jag att du inhandlar boken, sätter dig i skönt till rätta och läser den.

Läs fler ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se

Bra och spännande. Mirja Turestedt läser riktigt bra.

Helén Lundström

2013-07-03

Jag har nu läst samtliga böcker av Kristina Ohlsson och jag måste säga att denna boken var den bästa av alla! Historien var spännande, eggande, ångestfylld och alldeles fantastisk. Det var nära inpå omöjligt att lägga den ifrån sig.

Storyn är bra och välskriven, men den tappar tempo så den blir stundtals lite tråkig. Jag tappade bort mig i handlingen och fick backa många gånger, kändes onödigt rörig. Eden hör inte till mina favoritpersoner heller och denna bok handlar mycket om Eden. Jag brukar tycka Mirja Turestedt är bra som uppläsare men på något vis retade jag mig så på när hon skulle läsa det Alex säger. Det var tillgjort och konstlat.

Sofia Johnsson

2013-06-16

En otroligt välskriven kriminalroman av en av Sveriges bästa deckarförfattare. Sträckläsning med hög puls utlovas!

Maria Johnson

2013-06-03

Svår att läggs ifrån sig.

Carina Olsson

2013-05-28

Den här boken sträckläste jag, kunde inte släppa den.

Maria Larsson

2013-05-27

Visst återhämtar sig Kristina Ohlsson rejält efter den katastrofala "Paradisoffer" men hennes senaste spänningsroman - "Davidsstjärnor" - är långt ifrån en fullträff som hennes första tre böcker var. En lärare skjuts till döds på Salomonskolan i Stockholm inför elever och föräldrar och bara ett par timmar senare försvinner två judiska pojkar på väg till sin tennisträning.

Det är spännande. Från början till slut. Ohlsson skriver korta små stycken vilket ger ett högt tempo i boken och som läsare blir man aldrig uttråkad. Visst har hon en tendens att vrida intrigen ett par varv för mycket men det stör inte så mycket eftersom effekten blir drivande. Boken är lättläst och man vill faktiskt inte lägga den i från sig även om man nästan blir serverad upplösningen ganska tidigt.

"Davidsstjärnor" är den perfekta semesterläsningen och förtjänar verkligen att bli läst. Men jag kan inte undgå att undra varför den inte fick titeln "Papperspojken" istället.

Maria Larsson

2013-05-27

Trean är svag men det är en rejäl återhämtning från den förra boken - "Paradisoffer" - som var en katastrof. Perfekt semesterläsning.

Marita Ryen

2013-05-15

Svag 4:a. Bra och spännande men till slut blev det lite väl mycket av allt.

Kickie Boman

2013-05-14

En av de bästa svenska deckardrottningarna har gjort det igen. Levererat en riktigt bra bok :)

Stefan Teppas

2013-05-13

Den fick en trea dvs okey men inte mer. Det skulle gå att skrivas mycket tätare och mer spännande om man nu inte måste skriva närmare 500 sidor...? Hennes tidigare böcker ligger på en 4 och drygt det. Besviken men läste ut den.

Åse Bandling

Så spännande som Kristina Ohlssons böcker brukar vara

2013-04-27

Lika bra som allttid. Hon är på väg till 5:an

2013-04-24

”Davidsstjärnor” är Kristina Ohlssons sjätte bok. Jag har läst alla hennes fem tidigare böcker, och jag har tyckt riktigt mycket om dom allihopa. (Här är en länk till hennes femte bok, ”Paradisoffer”, och i det inlägget finns det också länkar till dom fyra tidigare böckerna).

Jag tycker mycket om Kristina Ohlssons sätt att skriva. Hon är en av mina absoluta favoritförfattare inom genren svenska kriminalromaner.

Hennes sjätte bok var inget undantag, utan den var lika bra som dom tidigare.

Intressant handling i boken, som mest utspelar sig i Stockholm, men också i Israel.

Rekommenderar verkligen ALLA Kristina Ohlssons kriminalromaner. Tycker mycket om huvudpersonerna som är med i alla böckerna.