Daughter of Fortune

Allende, Isabel

| 1999

Set in Anglophile Chile and goldrush California during the middle years of the 19th century, a tale of how Eliza Sommers becomes embroiled in a forbidden love affair with the charismatic, but capricious Joaquin Andieta. When he disappears suddenly for California, she follows him.

Mily Zapata

2022-05-06

Bra bok att förflytta sig i olika länder, kulturer och olika öden som sammanflätas. Lyfter även dåtidens rasism och de stora klyftor som finns mellan flera olika kulturer, men även i samma kulturer. Finns flera starka kvinnliga karaktärer.

Stina

2019-08-28

Isabel skriver på ett harmoniskt och fängslande sätt. Hon beskriver platser och personer på ett sätt som gör att jag vill veta mer. Att jag precis besökt San Francisco gjorde att bokupplevelsen blev ännu bättre. Jag uppskattade att boken hade som flera olika delar, en i Chile, en i Kalifornien och flera olika avstickare om andra personer än just Eliza. Jag rekommenderar boken!

Cajsa Holm

Bra som alltid!

Emelie Samuelsson

2009-05-19

Mitt betyg; 3 stjärnor.
Kommentar: I sin helhet är boken mycket intressant. Man får följa med på resor till olika delar av världen, från England till Chile, från Chile till Kina och Amerika.
Ibland kan dock boken kännas lite långtråkig, medan slutet upplevs komma alldeles för fort. Man läser sista sidan fylld av massa obesvarade frågor som man får lämna åt sin vilda fantasi att besvara.
Men i det stora hela är boken helt klart läsvärd.