Das Parfum

Süskind, Patrick

| 1994

Flag from de

Inhalt Vorbemerkung 1. Einleitende Orientierung: Patrick Süskind und der Erfolg seines Romans Das Parfüm "Literaturblock 1" "Aufgabenblock 1" 2. Das Parfüm - Roman der Postmoderne "Literaturblock 2" "Aufgabenblock 2" 3. Das Parfum - Blickpunkte 3.1 Handlungsverlauf. 15 3.2 Aufbaumerkmale, Sprache und Stil. 19 3.3 Personengruppierung. 22 3.4 Grenouille - Monster und Mörder. 25 3.5 Abschließende Wertung in Zitaten "Literaturblock 3" "Aufgabenblock 3" 4. Deutungsaspekte 4.1 Warnung vor der Allmacht der Vernunft? 4.2 Unterhaltsam-ironisches Verxierspiel mit Geschichte und Literatur? 4.3 Das Parfüm - eine Allegorie auf Massenwahn und Massenhypnose? 4.4 Sehnsüchte "Literaturblock 4" "Aufgabenblock 4" 5. Der Roman im Unterricht 6. Ergänzende Literatur Einleitende Orientierung Am 25. März 1999 ist Patrick Süskind...

Patrik Johansson

2023-12-14

Ja, fast jag läste den på svenska. En klockren historia!

Jessica S

2022-12-06

Mycket bra

Rebecka Nyman

2020-02-15

Jag gillade denna bok och tyckte den var bättre än jag trodde. Jag visste innan att jag gillade handlingen men när en bok skrivs om ett äldre samhälle så kan språket bli väldigt annorlunda, men tyckte att man hängde med bra i denna bok. Det var en fin berättelse på ett sätt, men samtidigt sorglig. Jag hade dock velat ha att det var ännu grymmare och tidigare, eftersom jag gillar så hemskt som möjligt. Det var en som sagt en fin berättelse om en mördare och vägen till att bli det!

Andreas Olsson

2019-07-20

Jack Lorenz

2019-02-22

Fantastisk roman. Otroligt spännande.

Niklas

2019-01-15

Lite mycket fiction för min smak, men lättläst o underhållande.

Kerstin

2019-01-06

Så välskriven. Allt var så tydligt beskrivet som om man var där. Men av någon anledning känner jag mig inte berörd av historien.

Maja

2018-09-16

Favorit! Äcklig och älsklig

Hanna Melin

2018-09-05

Åh, denna lilla pärla till bok. Allt känns så verkligt, även om doftbeskrivningarna är ganska få så är känslorna de ultimata. Dialogen i början när Greouilles amma ska lämna bort honom är otrolig. G är en helt fantastisk liten varelse. Vill ingenting hellre än att skriva om missanpassade människor och deras öden än nu efter denna bok. Parfymen är exakt en sådan roman jag skulle basunera ut till hela världen om jag skrivit. Precis min kopp te.

Helena Flemström

2018-04-19

Underbar läsning!

Helena Flemström

2018-04-19

Underbar läsning!

Ronja Karlsson

2018-01-15

Vacker, annorlunda men ibland lite tungläst. Tycker ändå mycket om den.

Lena Jansson

2017-12-20

Annorlunda, men bra.

Pia

2017-12-14

Mycket bra!

Karoline Norheim

2017-11-06

Annorlunda bok, helt okej fastnade aldrig riktigt för den

Jean-Baptiste Grenouille saknar helt kroppslukt vilket gör att människor som möter honom inte vet hur de ska reagera. Om de reagerar alls. Oftast uppfattas han som ett spöke, som passerar utan att omgivningen märker att han är där. Så viktigt är alltså luktsinnet för oss människor, även om vi inte inser det. Är det dock någon som har kunskap om människans luktsinne så är det just Grenouille - hans näsa uppfattar de allra svagaste dofter och de lukter han saknar själv känner han i tusenfalt på andra. Han söker sätt att utvinna de allra mäktigaste dofter, och sökandet efter den ultimata parfymen sträcker sig över hela Frankrike och kräver flera oskyldiga liv. För den bästa parfymen utvinns av unga kvinnor, till priset av deras liv.

Boken var redan från början speciell då den direkt klargör att huvudpersonen är VIDRIG. Han jämförs med en blodsugande fästing som bidar sin tid för att när tiden är rätt utkräva sina offer. Jag rycks direkt med och vill veta hur Süskind ska lyckas få mig att sympatisera med denne antihjälte. Och konstigt nog lyckas han. Eller, jag kanske inte direkt sympatiserar. Men jag är otroligt intresserad av att se hur det går. Parfymen är spännande, lärorik, tankeväckande och hemsk och jag gillade den hela vägen igenom. Tror aldrig att jag kommer att glömma den.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Intressant och spännande.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Trots att boken har några år på nacken så läses den fortfarande! Spännande, otäck och fascinerande!

Annika Sjöström

2015-09-18

hörbok

Linnéa Wahlström

2015-07-20

Läste kanske 7/8 av boken. Handlingen var väl inte så dum och troligen skriver författaren på ett sätt som jag verkligen tar till mig. Men tyvärr innebar det att jag läste med konstant illamående och avsmak och tillslut var det inte värt det längre.

Martin K

2015-01-12

Fina historiska beskrivningar. Det känns verkligen som att själv vara på plats i 1700-talets Paris. Spännande!

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag var lite tveksam till att läsa den först då jag redan sett filmen, och därför visste vad som skulle hända. Såhär i efterhand kan jag säga att det inte gjorde någonting! Boken är full av nyanser och delar som inte är med i filmen. De som säger att den är svårläst förstår jag mig inte riktigt på då jag tyckte att språket var fint, beskrivande och samtidigt flöt på bra.

Anna Jensen

2013-08-09

Sååå udda, sååå vacker. Spännande och galen. Sorglig. -Läs den! (Men se inte filmen)

Lars Isaksson

2013-05-03

En makaber historia. Därav det höga betyget, just på grund av den fantasifulla berättelsen. Grenouille är dock något platt som karaktär. Hade önskat mer detaljer kring hans agerande gällande de olika morden, just för att ge en tydligare bild av hans omänskliga personlighet. Men berättelsen är unik.

Saskia Rubensson

2013-04-04

En fascinerande historia om människans väsen - föds någon god/ond? Intrigerande skräckhistoria om ett samhälle med sorlig människosyn, Paris på 1700-talet, som eskalerar till en rysare. Lättläst och intressant! (Tips! Finns i film-version också som är bra)

Charlotte Lundquist

2013-02-01

Missa inte att läsa denna litterära pärla - en helt fantastiskt bra bok - en stor läsupplevelse!

M W

2012-12-12

Bra

Alva Ordnörden

2012-11-27

Alltså... jag orkar inte ens berätta vad den handlar om, det är alltför skumt och äckligt. Men det är i alla fall en bok på 272 sidor, handlingen utspelar sig i Paris (det var därför jag ville läsa den, men oj, vad jag kom att ånga mig!). Den beskrivs som ett sensationellt storverk och jag förstår verkligen inte varför. Det är äckligt, groteskt och bara jätteskumt. Jag tycker synd om författaren som ens kom på idén med en man utan kroppslukt som blir galen av doften från tonårsflickor och mördar de för att göra parfymer...!? Nu skrev jag det visst ändå... <-- Det är handlingen, för den som undrade. Paris i boken, är ett äckligt och smutsigt samhälle där fattigdomen kräver många offer och det är inte alls det kulturromantiska Paris som jag är förälskad i. Den här boken var en riktig besvikelse och vi ska inte tala om slutet... Urghh... ;S

2012-10-28

En bok om utanförskap. Vad händer med en människa som aldrig varit älskad? Det är också en bok om dofter. Goda dofter blandas med äckel och smuts. Boken är vedervärdig och motbjudande men också vacker på något underligt vis. En kärleksberättelse till det udda.

Sutra Stevens

2012-09-26

Jag är glad att jag läst boken, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den.

Crazy men bra.

Karin Andersson

2012-07-09

Den luktar starkt genom hela historien

Marita Ryen

2012-02-29

Den otäcka och konstiga historien gör att den får betyg 1. Annars tyckte jag om språket. Läste färdigt den enbart för att många vänner rekommenderat den.

En ovanlig bok som är klart läsvärd. Lätt text och ganska korta kapitel gör att den aldrig känns jobbig.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Annorlunda! Bra början, lite konstig i mitten, bra slut!

malin norbäck

2011-11-23

Den bästa bok jag läst. Sjukt otäck, fascinerande och omöjlig att sluta läsa. Helt annorlunda ngt annat jag läst.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Mycket kul och annorlunda berättelse...

Paul Karlsson

2011-10-07

Detta är en väldigt underlig historia om en pojke som föds med det starkaste luktsinnet i världen. Han viger sitt liv åt att skapa den där doften som slår alla med häpnad. Hela boken handlar om hans sökande efter detta. Han blir snart besatt och det slutar med att han hittar det rätta sättet. Han börjar att mörda unga kvinnor i sökandet efter något ämne i deras kroppar som frambringar denna speciella doft. En ung rödhårig flicka som är väldigt beskyddad av sin omvärld blir den som sista pusselbiten. Ska han tas emot som en hjälte eller ska han hängas. Det är frågan i denna bok som konstigt nog också gått att göra en väldigt lyckad film av. Kan starkt rekommenderas för dig som har tålamod att ta dig igenom en konstig historia och sedan uppleva häpnad över hur bra den egentligen är.

Åsa Elmroth

2011-08-29

Boktipsets betygs-estimat brukar stämma rätt bra men här föreslog den en 5:a och jag ger den en 1:a. Inte alls min smak, allmänt obehaglig och generellt trist bok. Förstår inte hypen alls.

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

Gillade den inte alls. Historien var inte alls i min smak och verkade ganska osannolik.

Jag tycker boken var lite ojämn, vissa delar var riktigt bra och medan andra sega som kola.Lite för mycket tjatande om olika blandningar till att göra parfym.Det var en underlig och annorlunda bok, men så superbra ,,njaa..

Linda Abramsson

2011-07-12

Obehaglig, bisarr, overklig och tråkig! Förstår inte varför den fått så många höga betyg. Tycker inte ens att den är speciellt välskriven... inget för mig!

Love F

2011-07-01

Obehaglig, förutsägbar och tråkig ... Hur kan den få så bra betyg? Det är ju läskigt!

Anne Lundin

2011-05-11

Obehaglig och fängslande. Overklig fast ändå verklig i sin minst sagt märkliga historia. Fick mig att i veckor efter att ha läst boken, gå och lukta mig igenom dagarna, saker, naturen & människor...

Annica Bark

2011-04-02

Nu är det ju ett tag sen jag läste boken, men jag kommer ihåg att den följde med mig ett långt tag efter att jag hade läst ut den. Den var så otroligt läskig, magen vände sig ofta när jag läste den, men på samma gång var den nästan smått poetiskt i språket.
Det är en oerhört grym historia, det är så grymt och äckligt att jag var tvungen att lägga boken ifrån mig och ta nya tag efter en stund.
Iom jag är mamma själv så mådde jag rent illa av att läsa om tiden på barnhemmet, fy för!
Boken utspelar sig ju i 1700-talets Paris och jag blev illamående av bara tanken på hur det stank där på den tiden, vad jag förstått var Paris den stad i Europa på den tiden som var smutsigast och den som stank mest, det tycker jag framgår bra i boken. Jag är glad att jag bor där jag bor på 2000-talet. Jag hade INTE klarat en dag i Paris på den tiden.

Och resten då, om jag ska släppa stanken för en stund så var det är spännande och läskig berättelse, det är en bok som stannar kvar länge efter man läst den, det är en bok som kittlar alla nerver i kroppen, den berör och gör en upprörd.
Den är skickligt skriven även om det för mig förekom några smått sega partier.

Boken får en att tänka på hur ondska uppstår i en människa och på ett sätt kan man ju säga att Grenouille föddes in i en ond tid och det präglade honom, det gjorde honom till den han blev, men den får en också att fundera på om vi faktiskt kan födas onda, att det inte bara har med miljö att göra.

Detta är en läsvärd bok, en man nästan måste läsa om man gillar rysare. En bok man inte kunde lägga ifrån sig, en bok jag verkligen kan rekommendera.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Fantastiskt språk och spännande berättarteknik. Visst är den vedervärdig och motbjudande på alla sätt och vis, men det är Süskinds små inslag av hans svarta humor som gör hela kakan för mig. Läs den, och se kanske filmen därefter. Men det är inte alls lika roligt.

Felicia Dahlqvist

2010-07-11

Hade ganska höga förväntingar på denna bok och tyckte faktiskt inte att den var så fantastiskt. Stundtals ganska seg och utan någon speciell drivkraft. De sista 70 sidorna är dock bra och gör att betyget ändå blir tre.

Karin Löfstrand

2010-06-16

100613: Härlig sträckläsning! Huvudpersonen är en minst sagt udda personlighet. Den helt luktlöse JeanBaptiste är helt motbjudande men kanske är det precis det som lockar i berättelsen.

Michael X

2010-05-05

Ett fantastiskt uppslag, en berättelse om luktens makt och detta i en kritisk bild av människans samhälle. Intrigen är dock svagare, ofta godtycklig. Men det som är riktigt svagt är språket - det bär inte upp berättelsen, varken som en potentiellt "sann" historia eller som en otrolig och kittlande skröna.

På grund av uppslagets styrka får den ändå en 4:a av mig.