Därvarns resa

Wahl, Mats

| 1994

Därvarn har Lars Thorbiörnsson fått heta ända sedan han kom till världen. Därvarn är den som fördärvar, som ställer till olycka, och sådant är Lars duktig på, fast han inte duger till mycket annat. Det påstår i alla fall folk på Fårö om fiskaren Thorbiörns olycksfågel till son. När det blir dags för säljakt vill man inte gärna låta honom gå ut på isen trots att han är hela sexton år. Ändå är det femton karlar och Lars Thorbiörnsson som en vinterdag år 1603 tågar iväg med slädar och harpuner för att jaga säl. Och med dem går också Stor-Simens dotter Kari, vackrast på hela Fårö. Isen spricker och Lars och Kari hamnar ensamma på ett isflak. I dagar driver se omkring, lever på rått sälkött och snö och kämpar för att hålla modet uppe.

Maria Palm

2011-09-27

Därvarn är en pojke som av sig själv och andra ses som en som dörvar (fördärvar) föstör och trasslar till det för sig. Han har ett gott hjärta men lyckas vara på fel plats vid fel tid. Tillsammans med sin kärlek Kari ger han sig ut på en skäl(säl)fångarresa och de blir fast en vecka på ett isflak. Denna läsning var inte självvald av mig utan ingår i mina studier. Historiska romaner är inte riktigt min grej (än så länge) Historisak romaner skrivna på dåtida språk, i detta fallet 1600-talet, gör det ytterligare svårt för mig att ta till mig. Sammantaget har detta varit en utvecklande läsning för mig. Det positiva med att läsa denna typ av berättelser är insikten om att många mänskliga funderingar är just allmänmänskliga obundna av vilken tid man lever i, vilket kön man har osv.

Maria Johnson

2011-02-15