Darling River

Stridsberg, Sara

| 2010

Flag from da

Inspireret af Nabokovs berømte roman Lolita fortæller Sara Stridsberg historien om manden og hans tvetydige forhold til kvinden på en radikalt ny måde. Pigen Lo elsker sin far der mader hende med slik, cigaretter og alkohol, og venter på hende når hun har sex med fremmede mænd ved floden Darling. Men faderens tilbedelse gælder nymfen, ikke den voksne kvinde med rådne tænder og svulmende krop der efterhånden sprænger barndommens puppe. Los undergangshistorie omkranses af variationer over temater køn, kærlighed og magt, fx historien om den indespærrede hunabe der er genstand for en videnskabsmands bizarre lidenskab.

emilie johansson

2019-08-25

Jag tycker mycket mer om Kärlekens antarktis och Beckomberga. Den här var för mig väldigt splittrad och tungrodd, och bitvis lite bajsnödig. Får man säga så? Samtidigt är Stridsberg en fena på att fånga olika känslor och sätta ord på olika skeenden.

sonja ek

2019-06-20

Ett svårsmält elände, men skrivet med ett flyt som gör att man sträckläser. Ögonblicksbilder som säger mer än tusen ord som t.ex. den om servitrisen som skrattar överdrivet och förvirrat på jobbet som en som just klivit ur ett bilvrak med livet i behåll. De där målande beskrivningarna som fångar tragiken så väl är väl det som håller mig kvar när det är outhärdigt det som händer. Tur att jag kollade upp Dolores Haze eftersom namnet var vagt bekant. Annars hade jag missat Lolitareferensen.
Två av de fyra huvudkaraktärerna flöt ihop till en i mitt huvud men det gjorde inte så mycket. Hela boken flyter.

Maria Klamas

2016-02-28

Ville verkligen tycka om denna bok, efter att ha läst Beckomberga var jag rejält pepp på Darling River som funnits i min hylla för olästa böcker länge... förstår nu varför den stått kvar där så länge, för detta var inte en bok för mig... Den handlar om en flicka, om en kvinna om en familj, om fler kvinnor, eller är det samma kvinna, samma familj... händelserna är otäcka men jag kan inte se eller förstå kopplingen, jag får tänka mig kopplingen, tvinga ihop berättelsen för att få ihop den, och sådan gillar inte jag...

kniven .

2014-09-22

Fantastiskt språk men för osammanhängande.

Sandra Björn

2014-05-13

det kryper under huden. får mina ögon att tåras, mitt hjärta att frenetiskt slå. ibland vill jag kräkas ut allt, men äter med silversked. nu stannar det här, tills förbi. inuti

Klinga

2013-08-07

Sara Stridsbergs osentimentala och symbolmättade språk tilltalar mig enormt. Själva språket blir en upplevelse i sig. Av de fyra olika berättelser som flätas samman gillar jag mest Darling River (Lo). Den hade utan tvekan kunnat stå för sig själv. Men hon skapar ändå något mer genom att lägga flera berättelser bredvid varandra. Om S hade avstått från de bromsande encyklopediavsnitten hade romanen fått betyget 5.

Ally Regins

2012-08-08

Jag tyckte om språket men det kändes mest som att jag missade något

jennifer englund

2012-06-13

är svag för stridsbergs språk, men kände inte att den tillförde så mycket nytt efter att ha läst både happy sally och drömfakulteten.

Natasha Illyés

2012-01-24

Fantastisk prosa. Drömsk med suddiga konturer. Mörkt, obehagligt och skitigt.

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Skicklig användare av språket och ordvalen. Vacker och betydelsefull.

Emma Utter

2011-08-08

Jag älskar Stridsbergs språk och sätt att berätta en historia! Darling River är den smärtsamma berättelsen om barnkvinnan Lolita. Berättelsen blir snart till något slags flytande dröm som bara fortsätter och fortsätter och när den väl slutar lämnar den ett öppet sår efter sig. Historien är ful, sjaskig och stundtals helt vidrig, men Stridsbergs vackra språk och förmåga att ständigt befinna sig vid den sargade huvudpersonen sida gör boken storslagen!

Magnus Danielson

2011-08-08

Om man gillar ångest, ruttnade foster, lera, illustrerad könsmaktsordning, överraskande formuleringar byggda på naturmetaforer, kroppsligt förfall, schimpansforskning med tidelagserotiska undertoner och en sjuhelvetes massa bilåkande, så har jag svårt att tänka mig någon mer passande bok än just den här.

Kenneth Olausson

2011-05-10

En mörk, skrämmande , hypnotisk berättelse. En utveckling av Stridsbergs författarskap. Men jag är inte säker på att jag är med på hela hennes resa.

Emma Fägerlind

2011-05-08

Alltså, jag älskar att läsa Sara Stridsberg, för att språket är så skönt, men jag fattade egentligen inte mycket av det här. Därav det ganska låga betyget.

Gun Petersson

2011-04-17

Fyra berättelser om den manliga blicken på kvinnan speglar varandra och sammanflätas. Moderslösheten är också ett tema. Ingen lättsmält Lolitabild men starkt berörande med suggestiva bilder jag inte glömmer i första taget.

Anna Lindström

2011-04-06

Annorlunda, intressant men ingen glad bok. En del vackra meningar stod ut men mest kände jag mig förvirrad, beklämd och ibland äcklad. Hade svårt att sära på historierna i början, speciellt historien om Dolores var jag tvungen att hela tiden bläddra tillbaka. Min sambo undrade varför jag läste den då jag hela tiden satt och suckade och ojade mig.

Mylar .

2011-03-31

För hoppigt och osammanhängande för min smak. Plus för det sparsmakade och välarbetade språket.

Ulla Englund

2011-03-07

Jag förstår den helt enkelt inte, den äcklar mig lite, och jag ser inte sambanden mellan de olika delarna - Lo, Dolores, apan/vetenskapsmannen, en mor - och känner mig lätt enfaldig därför, den har ju så höjts till skyarna. Tycker inte ens språket är särskilt märkvärdig.

Maria Eriksson

2011-02-20

Jag började med att läsa Drömfakulteten och fortsatte sedan med denna bok och det blev lite för mycket. Det blev för mycket elände på en gång. Ett plus för ett poetiskt och vackert språk, men var är hoppet?

Johan Alinder

2011-02-06

Som ett musikstycke uppbyggt av skilda satser i olika molltonarter. Teman och fragment av melodislingor väver sig in i varandra, ibland tydligt, ibland maskerat. Variationer på ett tema som undertiteln säger. Först när jag går tillbaka i boken tycker jag mig se en helhet. En förfärligt sorgsen sådan men berättad på ett enastående sätt.

Veronika Mellqvist

2011-02-04

Svart och smutsig och stundvis magstark. Känner en sorts hatkärlek inför denna historia som även gett mig mardrömmar, men språket är fantastiskt och höjer betyget.

Linda Åslund

2011-02-01

Drömsk och obehaglig. Den gick inte rakt in hos mig, jag ville bara värja mig.

Conny J

2011-01-07

It's not my cup of the.
Man kan inte gilla alla böcker och denna var inte alls vad jag tänkt mig.
Läste baksidan och tyckte det verkade intressant, ändå tilltalande dem mig inte.
Kanske läste den vid fel tillfälle, får se om jag läser om det igen vid senare tillfälle och passar på läsa Lolita igen i samband med det, en bok till jag inte var så förtjust i..

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Sorglig bok med ett magiskt, poetiskt språk!

Karin Söder

2010-10-07

Vad kan jag säga om boken? Svårt, jag tyckte illa om den i början, blev äcklad och fascinerad av den i fortsättningen och blev lättad när jag läst klart den. Ändå är det en av de få böcker som finns kvar hos mig, som jag återkommer till i tankarna så... jag bara måste rekommendera den!

ebba bjelkholm

2010-09-07

som ett vackert konstverk som forsar fram. älskar språket!

Moa Frygell

2010-07-26

Kryper under skinnet.

Sara .

2010-06-13

Så otroligt bra och läsvärd.

jan dalgren

2010-04-25

saras språk är helt magiskt. varje mening ett poem. och så denna besatthet av det äckliga, svarta -som tillhör livet, men kan bli lite för mycket. valerie solana från förra boken gömmer sig kvar i Lolita nera vid utsattheten vid darling River. en tendens till för mycket kvarhållande vid livets värsta baksida göra att fyran inte blir en femma

2010-04-13

En helt i onödan, enligt mitt tycke, upphaussad roman. Den lämnar mig i ett jaha? Som jag skrivit förut så finns det många avsnitt i boken som jag känner igen från annan litteratur, både från Margret Atwood, Jayne Anne Philips, Maj-Gull Axelsson, Fay Weldon m fl. Inget nytänk alls.

Det enda som stannar kvar, utom ett minne av svår stank, är några rader som påminner mycket om det enda jag tyckte om med Åke Smedbergs bok "Jag är inte den du ser". // "... Ändå har hon stått i timmar och betraktat sin vita gestalt i en hotellspegel innan hon vågat ge sig ut på gatorna, men inga speglar har någonsin tillhört henne. Spegeln har alltid förväxlat henne med någon annan..."

Fiona *

2010-03-23

Tyvärr hade jag läst Nabokovs "Lolita", långt innan denna. Den borde ha gett Darling River en extra dimension, gjort läsningen mer fulländad. Nu blev det istället så att jag ständigt utan att kunna hjälpa det, såg Nabokovs text framför. hans förmåga att förmedla.

Tarja Ahlgrén

2010-03-18

Stridsberg har skrivit ett nytt mästerverk!